Hej,

Har ett vardagsrum som ska göras om till två mindre rum genom att bygga en innervägg mitt i rummet. Väggen kommer byggas mellan två fönster (se bild) så jag har inte så mycket spelrum med placeringen.

Min fundering är hur jag ska fästa väggreglar, syll och hammarband på ett vettigt sätt?

Väggreglar
Hittar ingen regel mellan fönsterna som jag kan fästa i

Syll
Det är träbjälklag med golvspån och parkettgolv ovanpå. Min regelsökare ger inga utslag över golvet.

Hammarband
Taket är gips med råspont under. Regelsökaren ger inte heller något utslag

Antar att väggen bör fästas något bärande även om inte den nya väggen i sig ska vara bärande?

Rum idag
Föråldrat rum med blommig tapet, fönster mot snötäckt landskap, enkelt bord, mörkt laminatgolv, radiatorer under fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på var ny vägg ska placeras
Tomrum med tapet, trägolv, fönster; löpband och bord; tak med kablar.
Skapa konto

• Tomt rum med blommigt tapet, trägolv, fönster, bord, radiator och lite saker på fönsterbrädan.
    Skapa konto
Kapa upp ett 90 mm brett spår i parketten där väggen ska vara och skruva fast en 70 mm plåtsyll centrerat i hålet. Det är bra om parketten har lite rörelsemån. I taket behöver du inte ta bort något gips utan du skruvar syllen direkt genom gipsen i råsponten. I med träreglar mellan och sen är det vara att slå igen väggarna med osb och gips.

Edit: träreglarna som står mot respektive vägg kan du limma fast med något montagelim

A anojak skrev:
Kapa upp ett 90 mm brett spår i parketten där väggen ska vara och skruva fast en 70 mm plåtsyll centrerat i hålet. Det är bra om parketten har lite rörelsemån. I taket behöver du inte ta bort något gips utan du skruvar syllen direkt genom gipsen i råsponten. I med träreglar mellan och sen är det vara att slå igen väggarna med osb och gips.

Edit: träreglarna som står mot respektive vägg kan du limma fast med något montagelim
Tack för snabbt svar!

Någon speciell anledning varför man ska använda en plåtsyll eller funkar det lika bra med en träsyll?

Antar att man behöver såga upp parketten för att den ska kunna röra på sig eller vad är anledningen? Ifall man skulle vilja riva väggen i framtiden tänkte jag det var bra om parketten var intakt under.

Jo parketten måste kunna röra sig så det är inte optimalt att ställa väggen direkt på.

Plåtsyll är enkelt i gamla hus när man inte vet om tak och golv är rakt och parallellt, det behövs ingen milimeterpassning på de stående reglarna då.

Jag tycker inte att du ska förstöra ett så fint parkettgolv. Du borde kunna lägga syllen ovanpå parketten med någonting emellan, t.ex. sådant mellanlägg som man lägger under flytande golv.

• Gilla
Per29 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tycker inte att du ska förstöra ett så fint parkettgolv. Du borde kunna lägga syllen ovanpå parketten med någonting emellan, t.ex. sådant mellanlägg som man lägger under flytande golv.
Som lumppapp menar du?
För foam blir nog för mjukt för den tyngden.

Men om väggen inte sitter fast neråt är det nog viktigt att den sitter väl fast i sidorna i stället, så kanske behov av extra reglar i väggarna.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som lumppapp menar du?
För foam blir nog för mjukt för den tyngden.

Men om väggen inte sitter fast neråt är det nog viktigt att den sitter väl fast i sidorna i stället, så kanske behov av extra reglar i väggarna.
Lumppapp kan bli bra. Om man får upp en träregel i taket och lägger en på golvet borde man kunna ha stående reglar på vardera sidan av dörren som kapas så exakt att de s.a.s. klämmer fast golvregeln så att den inte rör sig. Jag tycker att golvet ser ut som ett gammalt parkettgolv som antagligen är limmat och vet inte varför det skulle behöva särskilt mycket rörelsemån. Om det vore ett flytande golv skulle det vara annorlunda, men jag tycker inte att det ser ut som ett sådant.

BirgitS
Jag tycker att golvet ser ut som ett gammalt parkettgolv som antagligen är limmat och vet inte varför det skulle behöva särskilt mycket rörelsemån. Om det vore ett flytande golv skulle det vara annorlunda, men jag tycker inte att det ser ut som ett sådant.
Jag vet inte, men det finns nytillverkade parkettgolv med holländskt mönster.

Lumppapp kan bli bra. Om man får upp en träregel i taket och lägger en på golvet borde man kunna ha stående reglar på vardera sidan av dörren som kapas så exakt att de s.a.s. klämmer fast golvregeln så att den inte rör sig. Jag tycker att golvet ser ut som ett gammalt parkettgolv som antagligen är limmat och vet inte varför det skulle behöva särskilt mycket rörelsemån. Om det vore ett flytande golv skulle det vara annorlunda, men jag tycker inte att det ser ut som ett sådant.
Parketten är från 1966 när huset byggdes. Precis nyslipat och lackad dock.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
W WarraWarra skrev:
Parketten är från 1966 när huset byggdes. Precis nyslipat och lackad dock.
Jag har en liknande från 1964, bara något ljusare. Skulle aldrig såga sönder den för att bygga en temporär vägg.

Jag har en liknande från 1964, bara något ljusare. Skulle aldrig såga sönder den för att bygga en temporär vägg.
Håller med om att det skulle ta emot. Däremot vill man ju inte att det spricker eller liknande pga rörelse. Då blir det ju också förstört.

P Pickadollen skrev:
Från egna erfarenheter (renoverat 2019-2022):
Räkna med 1,5 MSEK - sen lägger du till 300k som "övrigt". Räknar då med att du anlitar hantverkare för allt. Då är det inte inräknat syllar, tilläggsisolering.

Det skulle alltså bli närmare 6 MSEK för ett radhus (med pytteliten tomt), en samfällighet med allt vad det innebär. Dessutom direktverkande el som inte är direkt attraktivt givet de väntade elpriserna en relativt lång tid framöver. Visserligen Amundön (det är mysigt), men ändå... Om det är absolut nödvändigt för er att bo på "rätt" postnummer (Hovås) så får ni svälja det bittra pillret - annars tycker jag det är sinnessjukt mycket pengar för ett så litet boende. Vi bor själva i Lerums kommun och här kan ni få ett riktigt hus för samma pengar i bra skick.
Nu tror jag inte det kostar 1,5milj att sätta upp en innervägg. Visst materialpriserna har stigit men då får man nog ta anbud från någon annan

gissar att du skulle skriva till den som skulle totalrenovera ett radhus

R Rikard_Sa skrev:
Nu tror jag inte det kostar 1,5milj att sätta upp en innervägg. Visst materialpriserna har stigit men då får man nog ta anbud från någon annan

gissar att du skulle skriva till den som skulle totalrenovera ett radhus
Haha, gott! Svarade i fel tråd :crysmile:. Tack och lov är inflationen inte så hög. Än :thinking:

P Pickadollen skrev:
Från egna erfarenheter (renoverat 2019-2022):
Räkna med 1,5 MSEK - sen lägger du till 300k som "övrigt". Räknar då med att du anlitar hantverkare för allt. Då är det inte inräknat syllar, tilläggsisolering.

Det skulle alltså bli närmare 6 MSEK för ett radhus (med pytteliten tomt), en samfällighet med allt vad det innebär. Dessutom direktverkande el som inte är direkt attraktivt givet de väntade elpriserna en relativt lång tid framöver. Visserligen Amundön (det är mysigt), men ändå... Om det är absolut nödvändigt för er att bo på "rätt" postnummer (Hovås) så får ni svälja det bittra pillret - annars tycker jag det är sinnessjukt mycket pengar för ett så litet boende. Vi bor själva i Lerums kommun och här kan ni få ett riktigt hus för samma pengar i bra skick.
Jag svarade i fel tråd :p. Glöm ovan!

Uppdatering med resultat och hur jag gjorde till slut. Tiden får utvisa om det var rätt val.

Reglade upp väggen genom att skruva hammarbandet i taket. konstruktionslim och skruv till väggreglarna. Lumppapp las under syllen som rekommenderat, och skruvades på två ställen med lite större förborrade hål genom parketten som förhoppningsvis kan lagas ifall väggen ska tas bort någon gång. Tanken var att parketten ska kunna röra sig fritt utan att ta i skruven.

Körde med OSB och gips på båda sidor.

Rum med tapet, träkonstruktion mitt i, renovering pågår, verktyg, stege, röra på golvet.
Skapa konto

Reglar på väg upp

Pågående inomhusrenovering, exponerade OSB-skivor, träreglar, verktyg, tapet, fönster, oavslutad väggkonstruktion.
Skapa konto

Redo för att dra el

Ett rum med utsikt mot en trädgård, terrass med utemöbler och grill.
Skapa konto

Färdig vägg efter installation av dörrkarm och tapetsering

• Gilla
johannord och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.