ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, resultatet blir detsamma men det totala antalet tonkm är fel.

Det är viktigt att påpeka fel, eller hur? Nästan ett livskall.

Om någon annan läser tråden och har olika sträckor och försöker förstå sin debiteringslängd så finns det förklarat här.
Nej, det är INTE viktigt, eftersom det påpekas redan från start att alla har samma sträcka därav blir avståndet ointressant.

Att få till en frivillig uppgörelse där alla delar lika på kostnaden måste vara enklast och bäst när det handlar om en så pass kort sträcka.

Användandet av vägen kanske kommer att bli annorlunda i framtiden, jag kanske köper en av sommarstugorna och bosätter mig där permanent och då kommer ju den fastighetens trafik sannolikt utgöra större slitage på vägen än tidigare.
Permanent huset kanske kommer att stå tomt långa tider om ägaren arbetar utomlands eller hamnar på nått äldreboende.

Låt alla betala varsin tredjedel av kostnaderna och släpp tanken på millimeterrättvisa.

G Gårdsboende skrev:
Jag har ingen användning av vägen för jag äger ENDAST vägen upp till annans skog. Jag äger inte fritidsbostadsfastigheterna utmed vägen, däremot äger jag två gärden som ligger på varsin sida om vägen men dessa kör man inte på vägen för att nå.

Jag har själv inte kört på denna väg en enda gång på över 20år.

Jag förstår inte riktigt varför det alltid förutsätts att den som skriver ett inlägg inte har koll på sina skyldigheter eller rättigheter.
Som frågan ställdes var det jag som inte hade koll.
/W

ClasseClas
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är INTE viktigt, eftersom det påpekas redan från start att alla har samma sträcka därav blir avståndet ointressant.
JO, för det är inte så Lantmäteriet räknar enligt tonkm-metoden. Jag svarade på Klass0ns inlägg som räknade på tonkm.

För TS del är frågan utredd men för andra med liknande frågor med olika vägsträckor till fastigheter kan det vara bra att förstå hur tonkmmetoden används med LMs normer för privatbostäder och tex skogsfastigheter.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad gäller att du inte har behov av vägen, trots att du har fastighet som gränsar till vägen. Så tror jag att lantmäteriet skulle ge dig ett andelstal iallafall, iom. att du har fastighet som gränsar till vägen. Men troligen väldigt lågt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.