Hej.

Första tråden så jag ber om överseende :)

Vi ska riva en bärande vägg mellan kök/hall och vardagsrum för att öppna upp. Väggen är bärande och behöver ersättas av en balk. Jag har landat i att limträ blir för högt så det kommer att bli en järnbalk. Jag önskar hjälp med att räkna ut storleken på balken och om det är bäst med en HEA eller HEB-balk. Tanken är att balken ska vila på två stående trästolpar. Vi kan utgå från att balken behöver vara 4,5m lång så har vi lite marginal. Om balken behöver vara alldeles för hög finns det möjlighet att sätta en stolpe på mitten men det vill vi gärna undvika.

Jag bifogar div ritningar och saknas något är det bara att hojta till.
Vi bor i snözon 2 (Uppsala) och takvinkeln är enligt en annan ritning 30 grader och taket består av betongpannor.

Tack på förhand

Tyvärr får jag inte till övriga ritningsfiler men jag jobbar på saken

Nu tror jag det ska vara löst. Jag hoppas att upplösningen är tillräcklig.

• Ritning av byggprojekt med takstolar, detaljerade mått och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar en våningsplan med exakta måttangivelser och markeringar för gipsväggar och dörrar i millimeter och centimeter.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning av en takkonstruktion med måttangivelser och detaljerad information om material och belastningar. Text och dimensioner synliga i bilden.
    Skapa konto
  • Ritning av en lägenhetslayout med en rektangel markerad i rött och texten "Aktuell vägg" som indikerar en specifik vägg i plantan.
    Skapa konto
  • Ritning av en byggnad med flera rum och detaljerade måttsättningar.
    Skapa konto
  • Ritning av takstol med detaljerade mått och specifikationer, inklusive dimensioner för övre ram, underram och diagonaler.
    Skapa konto
  • En byggnadsritning med markeringar för väggar och dörrar. Ritningen är över en planlösning och innehåller detaljer om rumsindelning och mått.
    Skapa konto
BirgitS
För närvarande är det ont om kunniga byggkonstruktörer i forumet så du bör anlita en. Då får du dessutom bra underlag för den bygganmälan som ska skickas till kommunen.

Tack för svaret, då får jag ta det vidare.

Hej, förutsätter att det är väggen på andra våningen direkt under takstolen. Tror inte väggen är bärande för takstolen. Takstolen har rimliga dimensioner för att kunna spänna 10 m utan mellanliggande stöd. Finns tabeller enligt nedan på TräGuiden under 4.2.2 Takstolsdimensioner. Men skadar nog inte att ta det vidare, hade velat köra lite kontrollberäkningar för att vara säker.

Tabell över dimensioner för över- och underarm på W-takstol baserad på spännvidd och snözon enligt TräGuiden, markerad dimension 170/145 för spännvidd 10 m.
Skapa konto

L Lennart12 skrev:
Hej, förutsätter att det är väggen på andra våningen direkt under takstolen. Tror inte väggen är bärande för takstolen. Takstolen har rimliga dimensioner för att kunna spänna 10 m utan mellanliggande stöd. Finns tabeller enligt nedan på TräGuiden under 4.2.2 Takstolsdimensioner. Men skadar nog inte att ta det vidare, hade velat köra lite kontrollberäkningar för att vara säker.

[bild]
Hej.

Det är väggen på första våningen (entréplan).

// Oskar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.