Eller som Microsoft som helt plötsligt snodde min dator med att konfiguera den med ett microsoftkonto och låste mina hårddiskar. Va F-N är det, nu kan jag inte klona någon som säkerhet, kommer bara upp"" du inte behörighet "" Går att låsa upp, genom att gå in på mitt microsoftkonto och ge ett 48 nummer stor inloggning.
Jag har inte medgivet något Microsoftkonto, dom har bara gjort det rakt av utan medgivande. Jag skiter i ett sådant konto och loggar aldrig in, med att göra det så har Microsoft tillstånd att registrera allt du gör på nätet, dom samlar in vad du besöker och säljer till 3;e part i reklamsyfte
Skitstövlar är Microsoft, dom är för stora nu och tycker/tror att dom gör som dom vill och det ska andra brukare skita i.
Någon mer som råkat ut för detta, jag försökte stoppa när dom började, men NADA , tvärnit var det, gick inte att gå ur, inte ens med Norsk reset.

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eller som Microsoft som helt plötsligt snodde min dator med att konfiguera den med ett microsoftkonto och låste mina hårddiskar.
Var det verkligen microsoft som gjorde det?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eller som Microsoft som helt plötsligt snodde min dator med att konfiguera den med ett microsoftkonto och låste mina hårddiskar. Va F-N är det, nu kan jag inte klona någon som säkerhet, kommer bara upp"" du inte behörighet "" Går att låsa upp, genom att gå in på mitt microsoftkonto och ge ett 48 nummer stor inloggning.
Jag har inte medgivet något Microsoftkonto, dom har bara gjort det rakt av utan medgivande. Jag skiter i ett sådant konto och loggar aldrig in, med att göra det så har Microsoft tillstånd att registrera allt du gör på nätet, dom samlar in vad du besöker och säljer till 3;e part i reklamsyfte
Skitstövlar är Microsoft, dom är för stora nu och tycker/tror att dom gör som dom vill och det ska andra brukare skita i.
Någon mer som råkat ut för detta, jag försökte stoppa när dom började, men NADA , tvärnit var det, gick inte att gå ur, inte ens med Norsk reset.
Låter snarare som du blivit uppringd av en indier som påstår sig jobba åt Microsoft...

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Till er alla så kom det bara upp. """" Att nu konfiguerar vi din dator och gör ett Microsoftkonto som du kan använda """ Var omöjligt att komma ut det. det är Windows 11 och 10. Nu är båda datorenas hprddiskar låsta för kloning, men som tur är jag klonande dom för säkerhet innan det hände. Enligt Microsoft så går det att ta bort låset med att ange ett 48 siffrig kod som är unikt för just min hårddisk. Men bara en gång sen går det inte att låsa igen. När man kollar in Partitionerna så sitter ett hänglås på den som är låst. Ska se framöver efter jag kopierat allt som jag vill ha kvar och se om jag kan formatera om och klona tillbaka min kloning. Tyvärr så kanske jag måste installera om W , och då måste köpa ett nytt PRG för det. Men just nu är jag inte sams med klockan då dt kan ta tid och ev döda datorerna.
Gå in här och läs om Bit-locker

https://support.microsoft.com/sv-se...-windows-6b71ad27-0b89-ea08-f143-056f5ab347d6

som Microsoft kallar det, har ni ett hänglås på en partition så är den låst och kan bara låsas upp med att gå in på Microsoftkontot , Vad som händer om man dödar det vet jag inte, om hänglåset finns kvar, skulle inte förvåna mig, då det troligen finns på hårddisken ett spår som blockar allt. därav så måste jag preppa mig för allt som kan hända
För att se om någon partition har Bit-locker så gå in på att formatera, då kommer det fram om det finns Bit-locker på någon partiton. Se mina skärmklipp hur det ser ut. Ni behöver inte formatera utan bara gå ur det sedan.

• Datorhårddisk, Data (E:), 507 GB, NTFS-format, felfri, IFS-partition, BitLocker-krypterad.
  • Bild på dators diskinfo: NTFS, BitLocker-krypterad, startvolym, 237 GB, felfri.
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
...men i vilket läge har det där blivit obligatoriskt. Jag har flera windowsmaskiner här som inte är "drabbade".

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
...men i vilket läge har det där blivit obligatoriskt. Jag har flera windowsmaskiner här som inte är "drabbade".
Man behöver inte använda bitlocker. Jag har det på jobbdatorn och några gånger har det givit ett obegripligt meddelande som supporten bara avvisat, men som jag tror kan göra att allt på datorn inte går att nå. Privat vill jag inte ha det, på jobbet kvittar det, har inget viktigt på hårddisken... Allt på servrar/molnet...

J JohanLun skrev:
Man behöver inte använda bitlocker. Jag har det på jobbdatorn och några gånger har det givit ett obegripligt meddelande som supporten bara avvisat, men som jag tror kan göra att allt på datorn inte går att nå. Privat vill jag inte ha det, på jobbet kvittar det, har inget viktigt på hårddisken... Allt på servrar/molnet...
Nej uppenbarligen behöver man inte men jag funderade på hur man hamnar i läget att man inte kan undvika att åka in i det.

richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Nej uppenbarligen behöver man inte men jag funderade på hur man hamnar i läget att man inte kan undvika att åka in i det.
Handhavandefel? 🤓

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Svar nej, det med att konfiguera kom bara upp vid ny start av datorn som frugan har en dag och gick inte att ta sig ur. Inte nog med det, det fanns en del sparat som ikoner med på skärmen, 75 % av dom försvann och gick inte att återuppliva, bara borta, inte ens i papperkorgen fanns dom . Men tur det var inget superviktigt.
Så alla som köper en ny dator sitter i knät på Microsoft idag och det är inte ni som bestämmer över dator, det är Microsoft.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så alla som köper en ny dator sitter i knät på Microsoft idag och det är inte ni som bestämmer över dator, det är Microsoft.
Fast det gäller ju bara om man väljer att använda Windows.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Sen med alla nya datorer har SSID diskar i dom, är inte stora, runt 500 Mb och som jag har tidigare, vanlig HD med 1 Tb på så får det inte plats. det måste till en extern. Dom flesta datorer i dag har ingen plats för en HD 1 Tb att montera extra. Hittade en ASUS i England med fack för HD. Den är klonad, men går inte att starta från, datorn hittar den inte. Med fråga på ASUS så blev ett svar, kanske datorn inte kan hantera den.
Men får se hur jag kan få till senare i framtiden, för det måste gå på något sätt, har en del datornördar omkring mig, så omöjligt är det kanske inte.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var det verkligen microsoft som gjorde det?
Svar ja. Klart och tydligt "" NU konfigurerar vi din dator och gör ett Microsoftkonto "" punkt slut.
MathiasS MathiasS skrev:
Då har du tur.
useless useless skrev:
Fast det gäller ju bara om man väljer att använda Windows.
Var hittar du en dator i dag utan Windows i. Vad jag vet så levereras ingen dator med Linus som har ett öppet källkodsprogram

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var hittar du en dator i dag utan Windows i. Vad jag vet så levereras ingen dator med Linus som har ett öppet källkodsprogram
Nej, men det tar ju bara en kvart-halvtimme att t ex ladda ner en valfri linuxdistribution, lägga den på ett USB-minne och starta om datorn. man är ju int tvingad att använda Windows bara för att det är förinstallerat.
Eller så köper man en Mac. De har aldrig levererats med Windows vad jag vet.

J jonaserik skrev:
Sen med alla nya datorer har SSID diskar i dom, är inte stora, runt 500 Mb och som jag har tidigare, vanlig HD med 1 Tb på så får det inte plats. det måste till en extern. Dom flesta datorer i dag har ingen plats för en HD 1 Tb att montera extra. Hittade en ASUS i England med fack för HD. Den är klonad, men går inte att starta från, datorn hittar den inte. Med fråga på ASUS så blev ett svar, kanske datorn inte kan hantera den.
Men får se hur jag kan få till senare i framtiden, för det måste gå på något sätt, har en del datornördar omkring mig, så omöjligt är det kanske inte.
SSD diskar finns i alla storlekar upp till flera TB.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då har du tur.
Jag tror inte på tur när det gäller datorer. Skulle vara intressant att veta vad som gjorde att just du hamnade i det läget eftersom det uppenbarligen inte händer alla. Jag gissar att någon tryckt på något för att trigga detta.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.