552 läst ·
6 svar
552 läst
6 svar
Vad för bärbar dator ska jag köpa - 2026
Letar efter en ny bärbar dator för hemmabruk. Har haft en ASUS Zenbook i flera år som gett upp. Använder datorn för att se film och sport, annars mest surfning. Har en 3D-skrivare så emellanåt lite 3D-design. Ingen gaming... Det ska vara en PC, gärna Intel-processor.
Har ni sett några bra "deals" så här när jag kommer på detta lagom efter blackfriday och mellandagsreorna
Letade lite snabbt och är det här en bra dator? https://www.elgiganten.se/product/d...258v32512gb-14-copilot-pc-aura-edition/986692
...eller skulle ni hellre välja något annat?
Har ni sett några bra "deals" så här när jag kommer på detta lagom efter blackfriday och mellandagsreorna
Letade lite snabbt och är det här en bra dator? https://www.elgiganten.se/product/d...258v32512gb-14-copilot-pc-aura-edition/986692
Sist handlade jag faktiskt en begagnad från https://www.refurbed.se/ Jag upplever att jag fick väldigt mycket dator för pengarna. En runt tre år gammal HP-dator för ett uppskattat nypris på kanske 25 tkr för runt 4 tkr. Jag nyttjar nästan aldrig batteriet och kan inte bedöma det. I övrigt var maskinen i princip i nyskick. Men det är mitt enda begagnatköp så jag kan ju bara haft tur.D Dublin skrev:
Det finns flera liknande firmor och det brukar finnas varianter på öppet köp så man inte helt köper grisen i säcken.
I mitt fall handlade det inte om miljötänk utan att de alternativ som fanns nya i lägre prisklasser inte dög men att jag var för snål för att betala för en ny proffsmaskin.
Jag skulle också köpa beg via firmorna som sysslar med det. Köpte via Inrego sist, saknades iofs en extrabeställd kabel som de skickade direkt utan knussel. Datorn var i nyskick, kanske 2 år gammal men till 40% av nypris.
Håller med övriga. Köp ingen ny konsumentdator utan hellre en begagnad kontorsdator, med garanti, från HP, Dell, Apple eller Lenovo från någon av refurb-företagen. Blir mycket mer kvalitet för pengarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Jag köpte min begagnad från billig teknik.
Jag kan rekommendera en laptop med en 225h cpu. (Eller 255h för bättre grafikegenskaper vid spel). En kraftfull cpu till bra pris och låg wattförbrukning. Märke på pc kvittar om du håller sig till kända märken. Jag personligen gillar högupplösta skärmar, typ 2.8k skärm, men det är inte nödvändigt för de flesta - men jag behöver för avancerad foto-redigering. Jag gillar Lenovos datorer, ofta mycket och för pengarna. Yoga-serien är läcker. Men jag är gammal Thinkpad-fan, men då sticker priset ofta upp, även om de har en lite lägre prissatt serie, men som även den börjar bli dyr. Låt dig inte luras av reor - oftast skräpet som ingen annan vill köpa.D Dublin skrev:Letar efter en ny bärbar dator för hemmabruk. Har haft en ASUS Zenbook i flera år som gett upp. Använder datorn för att se film och sport, annars mest surfning. Har en 3D-skrivare så emellanåt lite 3D-design. Ingen gaming... Det ska vara en PC, gärna Intel-processor.
Letade lite snabbt och är det här en bra dator? [länk]
Klicka här för att svara