Hej.

Jag har en gammal bakugn i min gamla timmerstuga som jag skulle ville sätta fart på. Jag blir inte riktigt klok på vart röken ska ta vägen. Jag har hela tiden trott att röken skulle gå ut ur den tredje pipan som är i skorstenen men nu när jag börjat titta lite så kan jag inte hitta en kanal som går till den. Sen sitter en lucka upp i spiskåpan som leder in i bakugnen. Är det meningen att man ska öppna den och stora spjället och låta röken gå ut den vägen? Det låter möjligt men då har jag en extra pipa i skorstenen som inte leder till något.

Se bifogade bilder.

• Rostig lucka i bakugnens murade vägg i gammal timmerstuga, potentiell ventilation för rökgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en gammal bakugn med sotiga tegelstenar och sprickor i murbruket.
    Skapa konto
  • Gammal bakugnslucka med slitage och sot på vitmålad vägg i en timmerstuga. Detaljerade ytor visar genomföringar och metallspjäll.
    Skapa konto
  • Insida av gammal bakugn i timmerstuga med sotiga kanaler och damm, där ägaren försöker förstå rökgångens funktion.
    Skapa konto
Tala med sotaren, så kommer den att tala om för dig vad som hör till vad, samtidigt ska du få skorsten provtryckt, så inga läckor finns. Finns nog ingen på forumet som kan säga något.

Lite svårt att avgöra säkert från bild, men det ser ut som att någon sten hänger ner och någon till och med saknas i det valvade taket. I grunden är stenarna självbärande i sådan valvkonstruktion med ett lerbruk som mest tätar springorna, och om någon sten börjat hasa så är det bara en tidsfråga innan de faller och hela valvet med det. Nästa uppvärmning kan riskera att vara den sista. Kontakta någon kunnig på denna konstruktionstyp som får se över status. Det är en del arbete med att få en gammal bakugn i skick igen om den måste muras om, men kan absolut vara värt det om man har för avsikt att faktiskt använda den.

Det är mycket vanligt att bakugnens rökkanal mynnar ut i en sån där lucka eller helt enkelt en öppning under spiskupan.

Det ser ut att behövas en del reparationer i ugnen. Som Roger Lehrberg måste allt muras med rent lerbruk utan cement. Om någon börjar svamla om glidgjutningar och liknande skall du be dem dra till något ställe som är så hett att ingen någonsin behöver en bakugn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.