Hej!

Jag behöver hjälp med att välja inbrottslarm har läst en del på forumet(och internet) och valt ut tre kandidater. Ni som har någon erfarenhet av larmen kan ni ange lite fördelar och nackdelar med varje larm? De trådar som finns på forumet är gamla(2014-2015) det har hänt lite saker sedan dess.

1. Visonic Powermaster 33
Trådlöst larm som verkar vara populärt här på forumet. modernt larm med möjligheten till app med av&på larm, bra livsläng på batteri, snygg manöverpanel, många tillbehör.
Har dock läst lite negativ saker om larmet t.ex. ej framtidssäkra och regions- & versionskodning.

Vad innebär regions- & versionskodning just i larms ammanhang. Vad innebär begränsningen med det?

2. Galaxy Flex-20
Galaxy har jag valt ut för att min elektriker kan systemet och installerar det till företag, kan få support 24/7 om det skulle hända något. Larmet kommer han installera och montera. Finns inte så jätte mycket info angående larmet.

3. DSC Powerseries Neo
Läst gott om systemet här på forumet, verkar modernt larm med bra funktioner och utvecklingsbar. Elektrikern har viss erfarenhet av larmet.

Tanken är att jag ska koppla upp larmet till larmcentral, jag är inte intresserad av Verisure eller liknande. Kostnad spelar ingen roll budgeten är stor.

Många hänvisar att köpa larmet från UK finns det några begränsningar om man köper det från utlandet? tänker mer på regions- och versionskodningen för Visonic samt Galaxy där i UK så kallas larmet Honeywell.

All input är välkommen.

Redigerat:
Neo är det bästa av powermaster o dsc och har klart större möjligheter än en ren powermaster.

Har själv en powermaster och det som jag framför allt saknar är fler trådbundna in- och utgångar samt div. programmeringsmöjligheter. Alltså; jag vill att olika saker ska hända beroende på vilken/vilka detektor/er som löser ut. Tyst larm finns inte i min version tex, program out kan bara styras av max tre sektioner, enbart två trådbundna sektioner och två trådbundna pgm-utgångar + siren. Trådlös siren kan inte tidsfördröjas. Listan kan göras längre.

Det som är bra med neo/pm är de trådlösa detektorerna. (Dock saknas trådlös takdetektor.)

Regionskodningen innebär att köper man svenskanpassat får man gott fortsätta så, uk-anpassat så får man gott fortsätta så. MEN, det innebär också att centralapparaten är anpassad för ett visst land/område för just det områdets konventioner om programmeringsalternativ, störningskänslighet osv.
Versionskodningen innebär att nya detektorer med nya finesser inte funkar på gamla centralapparaten, så den måste uppgraderas vilket väl kan skötas på avstånd. Frågan är vem som ska fixa det om man köper internet direkt från långtbortistan?

RilleRock
Av din lista hade jag valt 2 eller 3 pga att det är bra hybridcentraler.

Annars SPC.

Redigerat:
barfotalasse skrev:
Neo är det bästa av powermaster o dsc och har klart större möjligheter än en ren powermaster.

Har själv en powermaster och det som jag framför allt saknar är fler trådbundna in- och utgångar samt div. programmeringsmöjligheter. Alltså; jag vill att olika saker ska hända beroende på vilken/vilka detektor/er som löser ut. Tyst larm finns inte i min version tex, program out kan bara styras av max tre sektioner, enbart två trådbundna sektioner och två trådbundna pgm-utgångar + siren. Trådlös siren kan inte tidsfördröjas. Listan kan göras längre.

Det som är bra med neo/pm är de trådlösa detektorerna. (Dock saknas trådlös takdetektor.)

Regionskodningen innebär att köper man svenskanpassat får man gott fortsätta så, uk-anpassat så får man gott fortsätta så. MEN, det innebär också att centralapparaten är anpassad för ett visst land/område för just det områdets konventioner om programmeringsalternativ, störningskänslighet osv.
Versionskodningen innebär att nya detektorer med nya finesser inte funkar på gamla centralapparaten, så den måste uppgraderas vilket väl kan skötas på avstånd. Frågan är vem som ska fixa det om man köper internet direkt från långtbortistan?
Tack för svaret det uppskattas, var väldigt nära och köpa en Visonic men överväger nu mer en DSC Neo.

RilleRock skrev:
Av din lista hade jag valt 2 eller 3 pga att det är bra hybridcentraler.

Annars SPC.
Tack för svaret ska läsa mer om SPC.

S
Har installerat många Galaxy flex 020 och Galaxy Dimension G3D.
Jag tycker att Galaxy är en bra central, lätt att jobba med.

Däremot är knappsatsen MK7 inte spec. snygg eller modern i jämförelse med knappsatserna till DSC och SPC.
Har monterat någon DSC central för några år sedan och om jag inte minns fel så har man 6st programmerbara snabbknappar på knappsatsen. Vilket kan vara smidigt då jag förutsätter att man kan t.ex programmera in knapp 1 att slå på skalskydd, knapp 2 att larma på område 2 (typ garaget kanske) osv. Det är funktioner jag saknar i galaxyn, men å andra sidan är det inget stor problem i normala fall då all larmmanövrering sker via passagesystem normalt sett i jobbet.

Jag tror att DSC är mer användarvänlig än Galaxy, men jag hade valt Galaxy själv för att jag jobbar med den och kan den ganska bra.

tommib
Jag vet ingenting om Neo, men jag har ett PC1864 hemma. Det är fem snabbknappar på panelen, men man kan inte få dem att göra vad som helst. Hela områdeshanteringen i DSC är lite bökig. Har man flera områden måste man välja vilket område knappsatsen hör till. Man kan också programmera knappsatsen att vara global, men då är den helt blank tills man valt vilket område man vill styra, vilket för en ovan användare (gäst, mormor...) kan verka som att den inte fungerar.

Jag har en knapp för att larma på i hemmaläge, en knapp för bortaläge och en knapp för att öppna/stänga garageporten. De andra två är defaultinställda på dingdong av/på och detektoråterställning för brandlarm (specialfunktion när man ansluter sina branddetektorer via PGM2 med fyrtråd).

Detta gäller som sagt PC1864, men när jag skummade manualen för Neo lite snabbt så var det väldigt snarlikt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.