3 556 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Hej alla, jag har ett problem med att beräkna dimensionen på en limträbalk ovanför en garageport. Jag har lastplan från hustillverkaren som visar vilka laster som balken utsätts för.
Problemet är att jag behöver beställa balken på tisdag 3/6 för att den ska hinna komma till mig i tid.
Är det nån som har förslag på vart jag kan vända mig?
Problemet är att jag behöver beställa balken på tisdag 3/6 för att den ska hinna komma till mig i tid.
Är det nån som har förslag på vart jag kan vända mig?
Här kommer lastplan som jag fått från husleverantör.Matti_75 skrev:
Den orange markering är Lecablock 250mm (ej som bild 350mm isolerblock) höjd 2400mm
Den blå markeringen är där jag behöver en balk max 280mm hög samt att jag tänkt stolpar i limträ 90x220.
Där sitter 2 fönster och dörr. (Det är möjligt att flytta dörren så det blir stolpar mitt under punktlasterna.)
Den gula markeringen är där det ska vara en balk ovanför garageport, också max 280mm hög balk.
Det saknas mått för att kunna hjälpa dig. Varför är inte balkarna med från husleverantören?
Vad är det för bjälklag över denna våning? Du har inga fler ritningar för att få en förståelse för vad det är för laster som kommer?
Vad är det för bjälklag över denna våning? Du har inga fler ritningar för att få en förståelse för vad det är för laster som kommer?
Det är en murad källare öppen åt kortsidorna, motfylld på långsidorna. påbyggd med en våning plus sovloft, snözon 5,5 .B Byggkonsult89 skrev:
Husleverantören ville inte göra källarvåningen.Matti_75 skrev:
Jag har kontaktat några konstruktörföretag men samtliga har ca 2 veckors startsräcka, jag har dock kontaktat en som svarar ögonblickligen, det är Chat GPT men det känns lite svajigt...;-)..Matti_75 skrev:
Huset ska monteras om 10 dagar.....
Husleverantören meddelade för ca en vecka sedan att jag behöver välja vilken modell av balkar dom ska sätta huset på.......S spomopeter skrev: