Hej alla, jag har ett problem med att beräkna dimensionen på en limträbalk ovanför en garageport. Jag har lastplan från hustillverkaren som visar vilka laster som balken utsätts för.
Problemet är att jag behöver beställa balken på tisdag 3/6 för att den ska hinna komma till mig i tid.
Är det nån som har förslag på vart jag kan vända mig?

T Tjrex skrev:
[länk]
Tack för länk, men tyvärr så har jag inte ett problem som finns med i det programmet.

Det är flera upplag samt punktlaster.

Jag behöver nån som kan hjälpa mig att beräkna.

G Granngubben skrev:
[länk]
Tack för länk, men tyvärr så har jag inte ett problem som finns med i det programmet.

Det är flera upplag samt punktlaster.

Jag behöver nån som kan hjälpa mig att beräkna.

Om du visar vad du har för laster och upplag så får du nog bättre hjälp. Om inte får du kontakta en konstruktör

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du visar vad du har för laster och upplag så får du nog bättre hjälp. Om inte får du kontakta en konstruktör
Här kommer lastplan som jag fått från husleverantör.

Den orange markering är Lecablock 250mm (ej som bild 350mm isolerblock) höjd 2400mm
Den blå markeringen är där jag behöver en balk max 280mm hög samt att jag tänkt stolpar i limträ 90x220.
Där sitter 2 fönster och dörr. (Det är möjligt att flytta dörren så det blir stolpar mitt under punktlasterna.)

Den gula markeringen är där det ska vara en balk ovanför garageport, också max 280mm hög balk.

• Byggplan med markeringar: orange för Lecablock, blå för balk och stolpar, gul för balk ovan garageport; mått och lastpunkter i kN.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas mått för att kunna hjälpa dig. Varför är inte balkarna med från husleverantören?
Vad är det för bjälklag över denna våning? Du har inga fler ritningar för att få en förståelse för vad det är för laster som kommer?

• Gilla
spomopeter
  • Laddar…
B
Hej,
Det är rejäla punktlaster, är det flera våningar. Har du en sektion så att man får se vad som finns ovan? Du kommer troligen behöva stolpar under punklasterna.

• Gilla
spomopeter
  • Laddar…
B Byggkonsult89 skrev:
Hej,
Det är rejäla punktlaster, är det flera våningar. Har du en sektion så att man får se vad som finns ovan? Du kommer troligen behöva stolpar under punklasterna.
Det är en murad källare öppen åt kortsidorna, motfylld på långsidorna. påbyggd med en våning plus sovloft, snözon 5,5 .

• Ritning av ett hus med murad källare, två våningar och sovloft, visande mått och strukturella detaljer.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det saknas mått för att kunna hjälpa dig. Varför är inte balkarna med från husleverantören?
Vad är det för bjälklag över denna våning? Du har inga fler ritningar för att få en förståelse för vad det är för laster som kommer?
Husleverantören ville inte göra källarvåningen.

• Ritning av ett hus med tydlig källarvåning och måttangivelser, husleverantören avstod källaren enligt inlägg.
    Skapa konto
S spomopeter skrev:
Husleverantören ville inte göra källarvåningen.

• Ritning av ett trevåningshus med måttangivelser för höjd och bredd, inklusive snitt genom huset som visar bjälklag och rumshöjd.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning av ett tvåvåningshus med måttangivelser, fönster, dörrar och detaljerad tak- och väggstruktur.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har kontaktat några konstruktörföretag men samtliga har ca 2 veckors startsräcka, jag har dock kontaktat en som svarar ögonblickligen, det är Chat GPT men det känns lite svajigt...;-)..

Huset ska monteras om 10 dagar.....

S spomopeter skrev:
Jag har kontaktat några konstruktörföretag men samtliga har ca 2 veckors startsräcka, jag har dock kontaktat en som svarar ögonblickligen, det är Chat GPT men det känns lite svajigt...;-)..

Huset ska monteras om 10 dagar.....
Husleverantören meddelade för ca en vecka sedan att jag behöver välja vilken modell av balkar dom ska sätta huset på.......

Har inte husleverantören folk som kan räkna på sånt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.