Ursäkta att din tråd spårade ur lite.

Jag tycker att den skiss du har i #4 tillsammans med de mått du anger (45x170 resp 28x120) låter alldeles förträffligt.

Ang. källarfönstret så kan du göra en avväxling där. Helt enkelt en planka (45x170) om du monterar under golvåsarna så pass långt ut från fasaden att fönstret kan öppnas. Se till att förankra denna ordentligt unde de bärande golvåsarna med hjälp av lämpligt byggbeslag. Ett annat alternativ är att placera ett par plintar/trädgårdsplattor som håller upp den.

vojma skrev:
Här har du en film på en kille som lägger trall på en altan. (Kanske någon medlem på BH?)

Nu har jag ingen aning om hur stor altanen är eller hur händig han är men jag uppskattar storleken till ca 9x4 meter och han anger själv att det tagit 18 timmar. Detta betyder 2kvm per timme. En bräda som är 4,5 meter lång och 120 mm bred täcker drygt en halv kvm. Han monterar alltså en bräda/15 minuter i snitt.

Man ser i filmen hur han springer fram och tillbaka mest hela tiden. Hade han lagt trallen enligt mitt förslag så tror jag säkert att han hade halverat tiden.
Men vänta lite nu...
Så gör man om man vill lägga trallen på många timmar.
Lägg upp hela högen på stommen....
Ta bort dom översta trallen då dom oftast e torra samt brunare...
Lägg ut dom som provisoriskt golv.
Ställ sågbordet på.
Så nu börjar man lägga trall.
När huvudet är med är halva jobbet gjort.
Så det där.med.filmen e ett sätt man kan göra det på.
Om jag lägger som.du å lägger högen hos grannen två kvarter bort tar den en månad att lägga...ironi!!!

TS: angående ditt fönster så låt det sitta kvar..man kan behöva bädra m.m.
Hur du skall gå tillbäga så behövs det inga extra plintar m.m som nämns här.
Dra fast 45*170 i väggen å sluta med den typ 10 cm innan fönstret. fortsatt på andra sidan likadant.
Sen när du sätter golvbjälkarna med balkskor å kommer fram till fönstret så tar du golvbjälken å drar fast den med 4 st 4" spik i ändträt på planken i väggen.
Sen forstätter du likadant.på andra sidan fönstret. måttkedjan blir ej anorlunda utan en extra regel.
Sen öppnar du fönstret å ser hur långt ut det öppnar.sig å märker av.
Sen montrrar du en 2"7" rakt emellan. en s.k avväxling.
I denna spikar du resterande golvbjälkar.

Hoppas du förstår.nu???

Mvh
estwing

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tack för tipsen,jag fattade hur du menade:) Nu blir det till att riva den gamla och mäta ut var plintarna ska bo någonstans i helgen. På tal om det så sa nån att det är bra att lägga en markplatta under plinten? Är det överkurs eller gör man så?
Hälsn.Peppo

Markplatta är ingen överkurs alls...
Lägg en stor platta i botten......

Mvh
estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.