Hej,
Behöver som sagt lite hjälp med altanbygget.
Måtten är ca 8,40x4.5m och den ska vara ca 70-80 cm över mark.
Jag har tänkt mig plintar och stolpar att fästa bärlina och golvreglar i, men undrar lite
Vilka avstånd man ska hålla och lämplig virkesdimention samt övriga tips och förslag?
Mvh Peppo

Jag får väl kolla in dom där sidorna då. Funderar på att bygga i 45X170 och 28mm trall på det.

• altan_snett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nått sånt här hade jag tänkt mig,fast med stolpar så jag får upp höjden

Måste man fasta bärlinan i huset? kolla bilden,vet inte hur jag ska göra vid källarfönstren? hus.png

Ett tips: lägg trallen vinkelrätt ut från huset. Du sparar massor av tid genom att göra så.

Det blir då 4-5 bärlinor och 7 rader golvås.

vojma skrev:
Ett tips: lägg trallen vinkelrätt ut från huset. Du sparar massor av tid genom att göra så.

Hur tänker du då?

vojma skrev:

vilken tid e det du sparar?

vid källarfönstret får man göra en avväxling.
så där e det inga som helst problem att lösa....
mvh
estwing

Funderar även på att lägga igen dom för dom hamnar ju under altanen sen så det känns som det kvittar med fönster där(tvättstuga resp. förråd)
Kan ingen komma med lite tips på konstruktionen i sig,lämplig storlek på virke,plintavstånd osv. Jag fick ju nåt länktips men har lite svårt med läsning och tabeller så jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig?
/Hälsn.Peppo

Genom att lägga trallen vinkelrätt ut från huset så slipper du springa med varenda bräda från brädhögen till altanen, lägga den där den ska vara, markera på sista regeln, bära den till gersågen för att kapa den, bära tillbaka den till altanen för att skruva fast den.

Jag brukar gör som så att jag kapar av ca 10 cm från ena änden, tycker den mot fasaden och drar sedan ut den några millimeter och skruvar fast den där. Sedan när hela altanen är lagd tar man helt enkelt ett sprättsnöre/snörslå och markerar utsidan och sågar av med cirkelsåg/sänksåg.

Och som i trådskaparens fall där han ska ha en altan med 4500 mm djup så finns det oftast brädor som är 4800mm så då blir det inte mycket spill samt att han slipper att ha en enda skarv på golvås. (min uppfattning är att skarvarna blir fula först)

Tidsbesparing: Minst 30%

vojma skrev:
Genom att lägga trallen vinkelrätt ut från huset så slipper du springa med varenda bräda från brädhögen till altanen, lägga den där den ska vara, markera på sista regeln, bära den till gersågen för att kapa den, bära tillbaka den till altanen för att skruva fast den.

Jag brukar gör som så att jag kapar av ca 10 cm från ena änden, tycker den mot fasaden och drar sedan ut den några millimeter och skruvar fast den där. Sedan när hela altanen är lagd tar man helt enkelt ett sprättsnöre/snörslå och markerar utsidan och sågar av med cirkelsåg/sänksåg.

Och som i trådskaparens fall där han ska ha en altan med 4500 mm djup så finns det oftast brädor som är 4800mm så då blir det inte mycket spill samt att han slipper att ha en enda skarv på golvås. (min uppfattning är att skarvarna blir fula först)

Tidsbesparing: Minst 30%
håller inte med dig ett dugg faktiskt..
för det första lägger jag upp all trall på stommen så jag går nån meter med trallbrädan.
sen renkapar jag ena änden å sen skickas den ut å sen renkapas med cirkelsåg.
det där med 30% tar du från luften.
sen helt rätt med skarvarna, men impregnera dom innan du lägger dit så slipper du dom mesta sprickorna.
sen så blir ej skarvarna så himla fula om man jämför skitvirket som är idag som lägges....
så nja din förklaring har ändast ett utseende mässigt utförande inte 30% tidssparning...
mvh
estwing

Självklart tar jag siffran 30% från luften eftersom man bara bygger varje veranda en gång och kan därför inte få en exakt siffra på hur lång tid det hade tagit att göra på ett annat sätt.

Ärligt talat tror jag att det går ännu fortare.

Och som du skriver om skarvarna; om man dessutom ska gå förbi med en oljepensel vid varje skarv så lär det ta ännu längre tid.

Jag har dock anammat ett av dina knep, nämligen det att bara skruva varje planka vid yttterändarna och med någon enstaka skruv därimellan. Sedan tar jag en snörslå och sprättar ut reglarna för att sedan fullskruva allt.

Här har du en film på en kille som lägger trall på en altan. (Kanske någon medlem på BH?)

Nu har jag ingen aning om hur stor altanen är eller hur händig han är men jag uppskattar storleken till ca 9x4 meter och han anger själv att det tagit 18 timmar. Detta betyder 2kvm per timme. En bräda som är 4,5 meter lång och 120 mm bred täcker drygt en halv kvm. Han monterar alltså en bräda/15 minuter i snitt.

Man ser i filmen hur han springer fram och tillbaka mest hela tiden. Hade han lagt trallen enligt mitt förslag så tror jag säkert att han hade halverat tiden.

Det är väl tur att alla inte tycker likadant:))
Ingen som kan komma med lite tips gällande mina andra frågor?
Häls. Peppo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.