Hej!
Vid återmontering utav radiator så får jag inte kopplingen tät mot radiatorn.
Ventilen läcker vid den stora mutter som drar mot radiatorn.
Tror den stora muttern sitter fast på ventilen och drar upp röret så det ska vara tätt?
Vart hittar jag en ny?
Vid återmontering utav radiator så får jag inte kopplingen tät mot radiatorn.
Ventilen läcker vid den stora mutter som drar mot radiatorn.
Tror den stora muttern sitter fast på ventilen och drar upp röret så det ska vara tätt?
Vart hittar jag en ny?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
den stora muttern ingår nog i radiatorkopplet och det i sin tur verkar ju vara integrerat i elementet så det kanske inte är så lätt. Man lär nog demontera och syna delarna och se varför det läcker. Det är ju aldrig muttern i sig som tätar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
ja den kanske är det nu ja då konan nypt fast men i begynnelsen så satt den nog på radiatorkopplet.
Muttern har ingen tätande yta. Det är ventilen och radiatorkopplet som ska täta mot varandra, muttern ska bara hålla ihop dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag funderar: Hör de där delarna verkligen ihop?
Enl. min erfarenhet så brukar kopplingen mot radaitorn vara gjord för att koppla rör eller PEX slang. Dvs. det sitter någon form av rörkoppling för slätanda.
Ventilen ser ut att vara avsedd för en koppling med planpackning. Och plankoppling mot en konad koppling brukar inte går bra. Men om jag har rätt så skall det finnas en planpackning mellan ventilen och radiatorkopplingen. Den kan i så fall saknas eller vara skadad av att klämmas mot dne vassa konade änden.
Enl. min erfarenhet så brukar kopplingen mot radaitorn vara gjord för att koppla rör eller PEX slang. Dvs. det sitter någon form av rörkoppling för slätanda.
Ventilen ser ut att vara avsedd för en koppling med planpackning. Och plankoppling mot en konad koppling brukar inte går bra. Men om jag har rätt så skall det finnas en planpackning mellan ventilen och radiatorkopplingen. Den kan i så fall saknas eller vara skadad av att klämmas mot dne vassa konade änden.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Min tanke var att det kanske fanns ventil med slätände för just klämkopplingar men det kanske det inte gör. Tyckte också det såg märkligt ut annars.
Bästa svaret
Det ser ju ut som det är vanliga TA-trim som sitter där. Men varianten med M22 lekande mutter x invändig gänga för kombikoppling verkar inte finnas längre. Jag hittar ingen annan tillverkare heller.
M22 x M22 finns däremot i dagens sortiment av TA-trim.
https://vvsbutiken.nu/dokument/Returventil vinkel TRIM A prod_14_4821666.pdf
Behöver du bara ha dit nya ventiler så (kolla så inte dina ventiler är strypta för injustering) blir det nog billigast med två raka 12mm ballofixer, en snutt 12mm kopparrör, två nya lösa kopplingar m22x12. Då får du ihop det åtminstone.
(Jag antar gissningsvis att det är 12mm rör, ögonmåttet säger mig det)
M22 x M22 finns däremot i dagens sortiment av TA-trim.
https://vvsbutiken.nu/dokument/Returventil vinkel TRIM A prod_14_4821666.pdf
Behöver du bara ha dit nya ventiler så (kolla så inte dina ventiler är strypta för injustering) blir det nog billigast med två raka 12mm ballofixer, en snutt 12mm kopparrör, två nya lösa kopplingar m22x12. Då får du ihop det åtminstone.
(Jag antar gissningsvis att det är 12mm rör, ögonmåttet säger mig det)
Klicka här för att svara


