Hej!

Hus byggt 2015, med frånluftsvärmepump och FLV. Upplevt att luften i sovrummet inte är optimal och om dörren varit stängd är det väldigt kvavt. Sovrummet har en tillhörande klädkammare med frånluftsventil.

På övervåningen är det tre radiatorer med friskluftsventilation bakom, däremot har jag insett nu när jag börjat undersöka att i två av elementen är något som liknar isolering instoppat.

Kan detta verkligen vara korrekt? Kan förra ägarna haft problem med kallras och valt dålig luft istället?

Lägger in bild på hur det ser ut bakom två radiatorer.

• Bakom radiator syns något som liknar isolering, placerat där friskluftsventilation normalt finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av utrymmet bakom ett radiator, där något som liknar isolering syns i det smala utrymmet.
    Skapa konto
Så här ser det ut undertill..

• En bild av insidan på en vit värmeelementkåpa där damm och smuts har samlats längs kanterna mot en trägolvyta.
    Skapa konto
BirgitS
Det är förekommer att man har filter i tilluftsventiler för blockera t.ex. pollen. Men det förekommer ju också att folk tycker det blir för kallt eller för höga uppvärmningskostnader med normenlig tilluft. Ta bort det där isoleringsliknande och se om det blir bra ventilation.

Ett hus som byggdes för 10 år sen bör ju från början ha uppfyllt samma ventilationsnormer som gäller idag och då ska det ju inte bli väldigt dålig luft.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är förekommer att man har filter i tilluftsventiler för blockera t.ex. pollen. Men det förekommer ju också att folk tycker det blir för kallt eller för höga uppvärmningskostnader med normenlig tilluft. Ta bort det där isoleringsliknande och se om det blir bra ventilation.

Ett hus som byggdes för 10 år sen bör ju från början ha uppfyllt samma ventilationsnormer som gäller idag och då ska det ju inte bli väldigt dålig luft.
Ja, det finns ett partikelfilter - däremot är det inte synligt på bilden för jag tog bort det för att se ventilationsröret.

Det låter som om jag ska testa ta bort det där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.