Hej.
Vi ska bygga ett plank. Planket kommer fästas dels på den vänstra sidan i vår husvägg och sen i 95*95 stolpar som fästs i betongplintar som är 70 cm långa. Nu till vår fundering. Den högra delen av planket (totalt 1,5 meter) vilar på två av dessa betongplintar. Då vi inte får fästa planket i grannens hus så kommer då alltså ca. 0,7 meter av planket "hänga utanför" plintarna.
Då funderar vi kring hur vi ska få det stabilt här. Tror ni att det kan hänga så? Eller bör man ta en 95*95 stolpe och låta den stå på typ en markplatta vid grannens vägg och sen fästa planket i den? Vi kan inte gräva ner nån plint närmare då grannen har sin husgrund där (som syns på bilden).
Planket är 180 cm långt och byggs med virke som är 28 mm djupt. Kommer ta en del vind men kommer inte vara helt täckande.
Några idéer?
Tack på förhand!
Vi ska bygga ett plank. Planket kommer fästas dels på den vänstra sidan i vår husvägg och sen i 95*95 stolpar som fästs i betongplintar som är 70 cm långa. Nu till vår fundering. Den högra delen av planket (totalt 1,5 meter) vilar på två av dessa betongplintar. Då vi inte får fästa planket i grannens hus så kommer då alltså ca. 0,7 meter av planket "hänga utanför" plintarna.
Då funderar vi kring hur vi ska få det stabilt här. Tror ni att det kan hänga så? Eller bör man ta en 95*95 stolpe och låta den stå på typ en markplatta vid grannens vägg och sen fästa planket i den? Vi kan inte gräva ner nån plint närmare då grannen har sin husgrund där (som syns på bilden).
Planket är 180 cm långt och byggs med virke som är 28 mm djupt. Kommer ta en del vind men kommer inte vara helt täckande.
Några idéer?
Tack på förhand!
Du menar typ såhär? Vi tänkte köra tre reglar (i rött) som går längs med planket. Men att man då också reglar diagonalt med dom gröna?F fribygg skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur du tänker. Planket vi bygger blir ju två delar då vi har en dörr emellan. Det röda är ju där vi tänkte sätta reglar ursprungligen. Är det för mycket begärt med en liten skiss på hur du tänker?F fribygg skrev:
Sätt ett stag från botten på stolpen närmast dörren upp till övre hörnet närmast grannen
Staget lyfter och ska därför sitta så det motverkar gravitationen.
Tänk på samma sätt när ni gör dörren dvs lågt på gångjärnssidan och uppåt till andra sidan.
Två kortare stag som dina gröna men rätt riktning funkar också.
Staget lyfter och ska därför sitta så det motverkar gravitationen.
Tänk på samma sätt när ni gör dörren dvs lågt på gångjärnssidan och uppåt till andra sidan.
Två kortare stag som dina gröna men rätt riktning funkar också.
Det beror på dimensioner, både på strävan och planket i övrigt och mer exakt konstruktion. Där vet jag hur jag skulle göra men jag har inte nog på fötterna för att råda andra.
Släng upp en ritning med materialval så kan troligen någon annan svara.
Släng upp en ritning med materialval så kan troligen någon annan svara.
Klicka här för att svara