Jag har två stycken inbyggda garderober, var och en är 36 cm bred. Jag skulle vilja att den nedre tredjedelen av garderoberna sträcker sig över hela bredden, vilket skulle en bredd på ca 76 cm då sidorna är 2 cm. Jag tror inte jag kan plocka ut garderoberna utan att ha sönder dem, så jag undrar om det är möjligt att såga bort sidorna i mitten, dvs den högra garderobens vänstersida och den vänstra garderobens högersida, medan garderoberna står kvar? Markerat med rött i bilden.
Garderoberna kommer att bytas ut om ca 2 år så det är en tillfällig lösning för att få lite mer förvaringsutrymme. Så jag är ute efter något som är relativt enkelt att göra och det är ok om det inte ser supersnyggt ut. T.ex. så kommer det att gå att se in i garderoben i det gemensamma utrymmet i springan mellan dörrarna. Om jag inte sätter fast en list eller liknande i en eller båda av dörrarna.
Höjden på det gemensamma utrymmet kommer vara 75 cm och jag tänker sätta in en MDF skiva fastsatt med konsoller för att få en ny bottenplatta för den övre delen av garderoberna.
Jag är mest osäker på hur svårt det är att såga loss skivorna medan garderoberna står kvar. Jag har en sticksåg men kan låna eller hyra andra verktyg om det skulle göra saken lättare.
Egentligen så undrar jag om det här verkar vara en rimlig idé och om min plan kommer fungera?
Garderoberna kommer att bytas ut om ca 2 år så det är en tillfällig lösning för att få lite mer förvaringsutrymme. Så jag är ute efter något som är relativt enkelt att göra och det är ok om det inte ser supersnyggt ut. T.ex. så kommer det att gå att se in i garderoben i det gemensamma utrymmet i springan mellan dörrarna. Om jag inte sätter fast en list eller liknande i en eller båda av dörrarna.
Höjden på det gemensamma utrymmet kommer vara 75 cm och jag tänker sätta in en MDF skiva fastsatt med konsoller för att få en ny bottenplatta för den övre delen av garderoberna.
Jag är mest osäker på hur svårt det är att såga loss skivorna medan garderoberna står kvar. Jag har en sticksåg men kan låna eller hyra andra verktyg om det skulle göra saken lättare.
Egentligen så undrar jag om det här verkar vara en rimlig idé och om min plan kommer fungera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir med betoning på lite mer utrymme.
Jag hade övervägt om det var värt det.
En feinsåg/multiverktyg är nog smidig för den innersta biten.
Jag hade övervägt om det var värt det.
En feinsåg/multiverktyg är nog smidig för den innersta biten.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Såna där garderober består av en trälist i fram- och bakkant och sen en distansmaterial av typ papp och sen masonit limmat på. Så när du sågar sönder sidorna är det mest luft.
Du kan göra som du tänkt men jag skulle skruva en trälist i sidorna som stöd för skivan och sen i mitten skruvat nya skivan underifrån upp i de befintliga mittsidorna. Du kan bara skruva där det finns trä mellan masoniten.
En feinsåg/ multiverktyg är smidigt. Det går nog också med en sticksåg och sen en handsåg på slutet.
Du kan göra som du tänkt men jag skulle skruva en trälist i sidorna som stöd för skivan och sen i mitten skruvat nya skivan underifrån upp i de befintliga mittsidorna. Du kan bara skruva där det finns trä mellan masoniten.
En feinsåg/ multiverktyg är smidigt. Det går nog också med en sticksåg och sen en handsåg på slutet.
2 år med minimalt mer förvaring lät ju som en väldigt kort tid för att lägga någon kraft på. Men det är klart, 2 år kan ju dra iväg till 5 eller kanske mer har jag hört…
Och kanske behöver du just den bredden för något specifikt?
Och kanske behöver du just den bredden för något specifikt?
Klicka här för att svara