5 967 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Hjälp med att bestrida en faktura
Jag förstår fortfarande inte varför en hyresgäst skall bestrida med någon annan motivering än att denne inte är avtalspart?Vanbeasten skrev:Posten på 5 495 kr för "järnartiklar". Om det inte är förbrukningsmaterial eller byggmaterial ska du inte betala det. Den posten ska du bestrida.
28 timmar för besök vid 6-8 tillfällen; kanske fler än en gubbe vid något/några tillfällen. Restid, arbetstid, viss etablering (inbärning av maskiner, täcka golv etc) och avetablering (ihopplock och grovstäd). Helt rimlig kostnad, tyvärr.
Att det bara tog en månad att få det torrt är bara att gratulera! Det kan ibland ta 2-4 månader att få torrt beroende på konstruktioner och material. Men om tiden blev dubbel så lång på grund av slarv kan du bestrida kostnaden för de tillkommande 11 dagarna.
Att temperaturen sjönk under 20 grader i lägenheten under två månader. Begär en rimlig och skälig nedsättning på hyran i kompensation. Men vänta dig inga tusenlappar.
Vad gäller fackmannamässigheten. När arbetet är klart ska det besiktigas av bostadsbolaget och en besiktningsman. Då visar det sig om det är gjort på rätt sätt eller inte. Du ska inte behöva bry dig om fackmannamässigheten eftersom det inte är din fastighet.
Du ska påpeka de saker du anser är felaktiga, så det finns noterat hos bostadsbolaget. För någon gång i framtiden kanske du flyttar och då vill du inte få klagomål eller krav på något som kan ha med detta att göra.
Brevet är onödigt långrandigt. Koka ner det till det absolut nödvändigaste. Var rakt på sak och beskriv exakt i korta meningar vad du bestrider och varför.
Det är upp till fastighetsägare att återställa efter skada. Sedan kan denne förvisso regressa genom att ställa ett skadeståndskrav. Det är en annan fråga dock få denna summa är omtvistlig och inte är detsamma som åtgärdskostnaden. Det kan vara avsevärt mkt mindre av många skäl (åldersavdrag, merjobb etc) eller i vissa fall kan skadeståndet vara större (hyresbortfall etc)
Jag svarade bara på frågan. Vi känner ju inte till hela historien.
Ofta är det så att bostadsbolag tar en rövare för att själva spara pengar och lägga ansvar på någon annan, eller så vet dom helt enkelt inte bättre. Därför spelar det ingen roll vilka avtalsparterna är; det är ansvarsfrågan som ska lösas först.
Ofta är det så att bostadsbolag tar en rövare för att själva spara pengar och lägga ansvar på någon annan, eller så vet dom helt enkelt inte bättre. Därför spelar det ingen roll vilka avtalsparterna är; det är ansvarsfrågan som ska lösas först.
Nu är jag kanske tråkig jurist men avtalsparterna spelar stor roll i första hand. Det är fastighetsägare som är avtalspart gentemot hantverkare och där skall eventuella åtgärder förhandlas. Så för TS i denna fråga så skall han bestrida just med hänvisning till att han ej är avtalspart.Vanbeasten skrev:Jag svarade bara på frågan. Vi känner ju inte till hela historien.
Ansvarsfrågan är sedan en annan och i TS fall så finns det vissa tveksamheter i vållandet vid duschen huruvida det kan anses uppfylla rekvisiten för ett culpöst handlande men det är en annan fråga som han får diskutera i sin andra tråd.
Nu läste jag den andra tråden och kan konstatera att jag vidhåller mitt första inlägg i denna tråd! Det är ansvarsfrågan som ska lösas först. Fakturorna ska bestridas med anledning av att ansvarsfrågan inte är löst. Om TS bedöms vara ansvarig träder Ansvarsförsäkringen in. Om TS inte bedöms ansvarig bestrids fakturorna med just den motiveringen. Säger jag med stöd av mina 10 års erfarenhet av skadeförsäkringar och skadereglering.
Mm, precis. Vad jag undrade är dels vad jag kan bestrida i fakturering om jag anses ersättningsskyldig och vad jag kan kräva att få tillbaka i form av... kompensation för inomhustemp. under det normala. (Förstår att det är svårt att bevisa då jag inte fotat mig själv när jag tagit tempen under den här perioden) och vad jag ev. kan begära att få omgjort eller reducerat i kostnad. Dewalten förstår jag ju att jag inte ska bekosta. Men kan snickare lägga på en Dewalt borr och spikpistol hur som helst vad är det då som inte säger att de angivna timmarna inte är saltade...Lolle skrev:Nu är jag kanske tråkig jurist men avtalsparterna spelar stor roll i första hand. Det är fastighetsägare som är avtalspart gentemot hantverkare och där skall eventuella åtgärder förhandlas. Så för TS i denna fråga så skall han bestrida just med hänvisning till att han ej är avtalspart.
Ansvarsfrågan är sedan en annan och i TS fall så finns det vissa tveksamheter i vållandet vid duschen huruvida det kan anses uppfylla rekvisiten för ett culpöst handlande men det är en annan fråga som han får diskutera i sin andra tråd.
Hur det än blir kan det ju vara bra att göra hyresvärden uppmärksam på vissa detaljer.
Jag verkar inom samma bransch men vidhåller min åsikt.
Hade den fakturan inkommit till en skadeanmälan så hade jag inte sett det som självklart att ersätta just åtgärderna. Kunden skall ersätta fastighetsägare för den ev skadeståndsskyldighet som uppkommer enligt skadeståndslagen. Hyresgästen och för den delen dennes försäkringsbolag går inte in och ersätter hantverksfirman per automatik utan detta är upp till fastighetsägaren i första skedet. Men visst händer det att man får sitta i regressmöten främst i bostadsrättsskada när det kan finnas 2-3 försäkringsbolag inblandade tex både fastighetsförsäkring, bostadsrättstillägget hos enskild medlem och eventuellt ansvarsskydd på en hantverkares företagsförsäkring.
Men ett bestridande i detta fallet behöver inte motiveras med någonting ur ansvarsfrågan utan det är upp till fastighetsägaren i primärt skede med åtgärd och denne som beställare är ansvarig gentemot entreprenör. Ansvarsfrågan blir däremot intressant för eventuell regressöverföring
Hade den fakturan inkommit till en skadeanmälan så hade jag inte sett det som självklart att ersätta just åtgärderna. Kunden skall ersätta fastighetsägare för den ev skadeståndsskyldighet som uppkommer enligt skadeståndslagen. Hyresgästen och för den delen dennes försäkringsbolag går inte in och ersätter hantverksfirman per automatik utan detta är upp till fastighetsägaren i första skedet. Men visst händer det att man får sitta i regressmöten främst i bostadsrättsskada när det kan finnas 2-3 försäkringsbolag inblandade tex både fastighetsförsäkring, bostadsrättstillägget hos enskild medlem och eventuellt ansvarsskydd på en hantverkares företagsförsäkring.
Men ett bestridande i detta fallet behöver inte motiveras med någonting ur ansvarsfrågan utan det är upp till fastighetsägaren i primärt skede med åtgärd och denne som beställare är ansvarig gentemot entreprenör. Ansvarsfrågan blir däremot intressant för eventuell regressöverföring
Ok. Tack Lolle för dina svar. Några juristformuleringar där som jag inte riktigt förstod. Så ursäkta om jag är tjatig eller repetitiv. Men sammanlagt rör det sig om närmare 50 000 och anses jag skadeståndskyldig vill jag ju göra allt för att minimera skadan - damage control.Lolle skrev:Jag verkar inom samma bransch men vidhåller min åsikt.
Jag förstår att jag svarar till hyresvärden och att hyresvärden och hantverkarna har sin egen grej, så långt är jag med. Men kostnaden för i vissa fall undermåligt arbete, fakturerade timmar etc. hamnar ju i slutändan på mig. Om jag nu gör hyresvärden uppmärksam på dessa brister i.e brevet, ser dom då över det och ev. tar dom det en extra vända med hantverkarna innan en reviderad, slutgiltig nota hamnar på mitt bord? Hoppas ni fattar vad jag menar.
Redigerat:
Såg ditt svar nu. Ok. Jag avvaktar helt enkelt till ansvarsbiten är löst.Vanbeasten skrev:Nu läste jag den andra tråden och kan konstatera att jag vidhåller mitt första inlägg i denna tråd! Det är ansvarsfrågan som ska lösas först. Fakturorna ska bestridas med anledning av att ansvarsfrågan inte är löst. Om TS bedöms vara ansvarig träder Ansvarsförsäkringen in. Om TS inte bedöms ansvarig bestrids fakturorna med just den motiveringen. Säger jag med stöd av mina 10 års erfarenhet av skadeförsäkringar och skadereglering.
Jag förstår hur du menar och du kan absolut nämna sakerna för din hyresvärd för att minimera kostnad i senare skede. Men du bör inte krångla till det i gentemot firman och egentligen mest vara tyst i övrigt även gentemot hyresvärden och låta ditt försäkringsbolag hantera ärendet. Risken är helt enkelt att du råkar ge något medgivande eller vitsorda något omedvetet.
Har du en hemförsäking? Anmäl till detta bolag isf och ta hjälp av dem. Om du inte ger några medgivande etc så riskerar du bara självrisken och har en kunnig part som företräder dig.
Har du en hemförsäking? Anmäl till detta bolag isf och ta hjälp av dem. Om du inte ger några medgivande etc så riskerar du bara självrisken och har en kunnig part som företräder dig.
Det är inte din sak att klaga på hantverkarna
om hyresvärden godkänt deras arbete är det inget fel på det. Du kan efteråt komma med synpunkter, men kommer knappast att få nåt gehör för dem. Om du skulle bli ersättningsskyldig, då kan du börja ha synpunkter på vad du ska betala och på arbetets utförande. ..
Ok, tack! Ja, hyresvärden har inte ens varit här och kollat sedan de blev klara. De har tagit emot fakturorna och bara blint godtagit dom. Detta vet jag eftersom att min bovärd, som även står som referens och beställare på dom flesta fakturorna sade så här när jag ringde och sade att jag ev. skulle komma med ett bestridande. Då svarade han så här - "Ja, men det står ju på fakturan, det har dom ju fakturerat." Som att bara för att det stod på fakturan så var allt korrekt och riktigt.sunqan skrev:Det är inte din sak att klaga på hantverkarnaom hyresvärden godkänt deras arbete är det inget fel på det. Du kan efteråt komma med synpunkter, men kommer knappast att få nåt gehör för dem. Om du skulle bli ersättningsskyldig, då kan du börja ha synpunkter på vad du ska betala och på arbetets utförande. ..
Fakturan verkar vara riktad till hyresvärden och det är eventuellt därför som dom har försökt att få in en fin DeWalt till firman på din hyresvärds kostnad. Att dom hade otur att din hyresvärd vidarebefodrade kvitton och du kollade upp vad dom egentligen köpte var en nit för dom. Gör absolut din hyresvärd uppmärksam den konstiga fakturan. För det luktar bedrägeri där.simich_86 skrev:
Ansvarsfrågan först som sagt. Vad gäller ditt dokument behöver det var mer sakligt och mindre rörigt och gnälligt. Sätt alla kvitton på slutet, som numrerade bilagor. Ställ sedan upp det tex så här "Felaktigt fakturerat material: A, B och C, se bilaga 1 och 3." "Besök: (lista), summa ca 10 timmar. Fakturerat 28 timmar, se bilaga 5".
Tack! Ja, jag kom på mig själv lite också att det började låta lite gnälligt. Svårt att lägga det personliga åt sidan. De har ändå varit och pillat här i 2 månader och även om fakturan inte direkt är ställd mot mig så känner man sig lite utnyttjad. Så kommer def. göra hyresvärden uppmärksam på vissa saker. Om inte annat för att de ska kolla upp bättre i framtiden vilka dom väljer att anlita.Anna_H skrev:Ansvarsfrågan först som sagt. Vad gäller ditt dokument behöver det var mer sakligt och mindre rörigt och gnälligt. Sätt alla kvitton på slutet, som numrerade bilagor. Ställ sedan upp det tex så här "Felaktigt fakturerat material: A, B och C, se bilaga 1 och 3." "Besök: (lista), summa ca 10 timmar. Fakturerat 28 timmar, se bilaga 5".
Det enda man behöver och skall göra är att kopiera fakturan(orna), styrka streck över dem och skriva:Anna_H skrev:Ansvarsfrågan först som sagt. Vad gäller ditt dokument behöver det var mer sakligt och mindre rörigt och gnälligt. Sätt alla kvitton på slutet, som numrerade bilagor. Ställ sedan upp det tex så här "Felaktigt fakturerat material: A, B och C, se bilaga 1 och 3." "Besök: (lista), summa ca 10 timmar. Fakturerat 28 timmar, se bilaga 5".
"Bestrides i sin helhelt. Betalningsavsvar föreligger ej."
Man behöver inte skicka en berättelse på 10 sidor om sina åsikter.
Dessa sparar man till tingsrätten eller senare förhandling.