Hejsan!

Har lokaliserat ett antal totalentrepenörer till min tänkta bergvärmeinstallation. Tänkte gå ut med någon slags kravspec för att få in så snarlika anbud som möjligt att jämföra mellan.

Är det något i denna (se nedan) som jag borde lägga till/ta bort?

Till anbudsgivare

Kund:

Namn:
Adress:
Tfn arb:
Tfn hem:
Mobil:
E-post:

Anbud ska innehålla:

o När kan arbetet påbörjas & vara klart?
o Lönsamhetskalkyl med servicekostnad.
o Vad ska/kan jag som kund göra? (bygglov mm?).
o Lösningsförslag.
o Vad ingår i anbudet? dvs. borrning, slang, vätska, nedgrävning av slang, värmepump, reglerutrustning, installation av värmepump, igångkörning & intrimning, mätprotokoll mm. Specificera!
o Vad ingår inte?
o Specificera aktivt samt totalt brunnsdjup.
o Var på tomten vill man borra?
o Använda bef elpanna som acctank?
o Referenser installationer i trakten?
o Garantier för installation, borrning & utrustning?
o Funktions & skötselinstruktioner.
o Certifieringar?
o Betalningsvillkor.
o Priser med moms.

Husdata:

o Fastighetsbeteckning:
o Uppvärmd yta: 175kvm(150+25).
o Souterräng.
o Vattenburen elvärme, VVB (TMV Attack 2000 -97) med 9 + 4,5 Kw patron (effektvakt), 160 L acctank inbyggd. 15 Element. Ca 2kvm vattenburen golvvärme.
o El-åtgång/år inkl hushållsel: ca 37000Kvh.
o Huvudsäkring 20A

I beaktning:

o 4 pers hushåll, 2 vuxna, 2 barn.
o Inga andra bergvärmeinstallationer i området.
o Tomt belägen ca 30m ovan vattenlinjen.
o Berg max 2 meter under marken.
o Vattenbrunnarna i samma "breddgrad" är 70-80 meter djupa.
o Ta höjd för en ev. utbyggnad av huset, 65+45kvm (vardr/kök+garage). Golvvärme i den nya och ev. i en del av gamla huset.
o Ett hörnbubbelbad kommer i framtiden.
o Vill ha gott om varmvatten.
o Vill om möjligt hämta kyla ur hålet för att få svalare inomhusklimat under sommaren, hur skulle en sådan lösning kunna se ut?

Tillägg:

o Bifogar statistik över total el-åtgång kontra el-åtgång panna.

Hej,

Jag gjorde en liknande kravspec inför min nyinstallation av vedsystem.
Det blev totalt 4 sidor med mellanrum mellan frågorna där anbudsgivaren enkelt kunde fylla i sina uppgifter.

Jag skickade ut dessa förfrågningar till 7 installatörer, fick svar från EN!

Jag vet inte hur pumpbranschen är funtad, men har du otur får du likt mig väldigt få svar...

Hade jag själv varit installatör hade jag fördragit en sådan här kravspec, men men, de verkar tjäna mycket pengar på att offerera i klumpsummor, och ALDRIG speca arbetet, och detta verkar de hålla hårt på, tyvärr...

Jo jag har haft det lite i bakhuvudet, specar man för hårt så e det väl ingen som vill ta jobbet, de har ju jobb så att det räcker ändå... Nåväl kanske agnarna skiljer sig från vetet av sig själv... :)

Javisst, så sållade jag senare.
Det roliga var att jag skrev min kravspec ganska "snällt" just p.g.a att jag också hade i bakhuvudet att de lätt kan bli negativt inställda.
Men jag tror att ordet specificera är förknippat med magont för installatörerna ;)

ja jag håller med dig, ska nog inte använda så byrokratiska ord.. ;)

Undra om det funkar som i IT-världen... att dom tittar på skall kraven och skiter i bör kraven...

Ja jag jobbar själv inom IT-världen, det är nog mot bakgrund av kravspecar därifrån som jag vill sätta skallkrav istället för börkrav. Börkrav brukar som du säger innebära att man inte behöver bry sig som leverantör...

Engan23 skrev:
Ja jag jobbar själv inom IT-världen, det är nog mot bakgrund av kravspecar därifrån som jag vill sätta skallkrav istället för börkrav. Börkrav brukar som du säger innebära att man inte behöver bry sig som leverantör...
Jo, tyvärr är det mer av slump än något annat som börkraven uppfylls.

Onekligen lite "Hoolabaloola" över denna bransch ;)
Normalt sett brukar ju en yrkesutövare inte bli så långvarig i branschen om denne skiter i vad kundera vill, men det verkar funka här...

Det är ju som du skriver Engan att de verkar ha jobb i överflöd ändå.

Ett skrivet avtal om vad som ska göras är nog jäkligt bra ändå, samt att man får ett fast pris där arbetskostnad och materialkostnad är uppspecat var för sig.

Ja och så ska jag få med i förhandlingen pris för ev arbetskostnad som ligger utanför jobbet i sig.

Då kanske jag inte behöver fila så mycket till på anbudsförfrågan.

En annan fråga, när jag pratade med en av de tänkbara anbudsgivarna så lät det som att dom skulle göra ett hembesök EFTER att/om jag valt dom som entrepenör. Ska man köpa detta? Dom kanske redan har räknat in en kostnadsmarginal för om dom behöver dra några extra meter med slang, gräva några meter till osv?

Hej,

Hänger inte riktigt med, men gör ett försök...

Jag hade alla "mina" tänkbara installatörer hemma på besök långt innan jag valde dito.
Jag tycker det är en del i valet, att de kommer hem, tittar, pratar om lösningar, förslag etc.
Detta ger ju dig som köpare ytterligare en kriterie i valet, alltså hur kemin fungerar emellan er, hur de verkar, etc.
Jag kan säga direkt att det faktiskt fanns de som var billigare än den installatör jag valde, men å andra sidan kändes det bäst i maggropen när jag hade min nuvarande installatör hemma första gången - viktig punkt!

dedden skrev:
Hej,

Hänger inte riktigt med, men gör ett försök...

Jag hade alla "mina" tänkbara installatörer hemma på besök långt innan jag valde dito.
Jag tycker det är en del i valet, att de kommer hem, tittar, pratar om lösningar, förslag etc.
Detta ger ju dig som köpare ytterligare en kriterie i valet, alltså hur kemin fungerar emellan er, hur de verkar, etc.
Jag kan säga direkt att det faktiskt fanns de som var billigare än den installatör jag valde, men å andra sidan kändes det bäst i maggropen när jag hade min nuvarande installatör hemma första gången - viktig punkt!

Jag håller med dig om att personkemin är viktigt, dock är jag lite skadad av mitt jobb (IT) där man allt för ofta varit med om att "kungen" på konsultbyrån kommer å pratar produkter för att när sedan installationen ska ske så kommer det en medelmåtta och gör jobbet.

Jag kan tänka mig att ta in anbud från ett tiotal (jag har ju hyffsat specat i min anbudsförfrågan vad jag vill ha), sålla agnarna från vetet för att därefter träffa några personligen och slutligen bestämma leverantör.

Hehe, ja det kan nog vara så...

Vet inte hur det är i pumpbranschen, men i pannbranschen kom själva installatören i egen hög person hem, det var alltså blåställ och skitiga nävar som gällde, kändes helt ok, hade nog känts mer galet om det kom en kostymklädd herre som pratar först och pratar sen (alltså inget tänk emellan, hehe) ;)

Iaf, lycka till!

Du har helt rätt, jag kanske ska kräva att den som personligen kommer till mig ska ha blåställ å skitiga nävar :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.