Hej!

Nu efter ca 1års ritande och planerande av garage har jag kommit så långt att jag skickade in ansökan till kommun.

Hade från allra början varit inne och pratat med en trevlig man som inte såg alls någrs problem att bygga garage där jag ville. Det är icke plan bestämt område.
Så kvm m.m kunde tullas på lite.

Nu har jag skickat in ansökan om ca 60kvm garage med nockhöjd 4.1m och taklutning 10 grader.

Efter att jag framställt mina ritningar gick jag till kommunen för att dubbelkolla allt ( ung och första bygge)
Tog första bästa handläggaren, detta visade sig vara en som börjat där nyligen.
Hon blev automatiskt min handläggare.

Nu var mitt garage helt fel, för stort, för högt m.m m.m

Men stog på mig.

Hon skulle ha möte om detta med sina kollegor.

Fick mail efter några veckor med massa bör och bör sänka höjdee m.m
Hon hänvisade till närmaste planbestämda område?? Va?
Men kvm var inga problem nu iaf.

Återigen, stog på mig.

Skickade in ritningarna precis som från början.

Nu har de gått ett tag och kontaktade henne om hur de går

Då fick jag till svar att de KRÄVS att jag sänker min nockhöjd för att handläggning skall på börjas, va?

(Då blev jag arg )

Ringde och frågade vad hon menar?

Är de nekat eller vad?

Återigen tycker HON och nu tydligen hennes kollegor att ska sänkas.
Men hon undrar om jag vill gå vidare med de underlaget jag har,?

Och de vill jag.

Nu är detta mitt första bygge, känns väldigt lustigt allt.

Grannen har godkänt mitt bygge, jag bor nära järnväg så ingen störs ditåt heller.

Vad tror ni mer erfarna om detta?
Jag vet någ flera som har liknande höjd till nock här i områden.

Börjar känna nästan lite personliga problem mot mig. Haha :o

kwirk skrev:
...
Börjar känna nästan lite personliga problem mot mig. Haha :o
Haha? Lagom lustigt tycker jag. Men du försöker kanske bara le genom tårarna :)

Att hänvisa till en detaljplan "i närheten" låter ju som ett skämt,
eller total brist på argument om man skall vara frank.

Låter helt enkelt som en ny, enkel osäker, tjänsteman som vill visa att hon gör skäl för lönen.

Kanske du behöver lite juridisk hjälp som kan pulvrisera handläggarens argument.
Jag håller tummarna för dig!

Men menar du att det enda skäl som anges för att underkänna din höjd, är att det finns begränsningar i ett närliggande område?

Å andra sidan så är ju lite av finnessen med en detaljplan (som då inte finns här) att inom det. planerat område så är du garanterad att få bygga om det följer planebestämmelserna.

Utanför det. planerat område så finns egentligen ingen sådan rättighet. Utan byggnadsnämnden kan i princip neka dig bygglov för att det regnar under mötet (överdrivet). Det betyder inte att handläggarens åsikt gäller, utan det är byggnadsnämnden som bestämmer. Problemet där är att OM det går upp i nämnden och avslås så får du betala för bygglovet iallafall. Så du tar en chans om du kräver att nämnden skall pröva bygglovet.

EN rättighet man kan hänvisa till är likabehandlingsprincipen. Om kommunen har givit en medborgare rätt att bygga garage på en vis höjd så får de inte neka en annan medborgare samma sak. Men då gäller det att "alla" omständigheter är lika. Och man kan inet hävda likabehandlingsprincipen i fall där kommunen ex. fattat ett olagligt beslut om att tillåta avsteg från det. planen.

men kan du visa på ett antal liknande byggen i området så borde det ge dig pluspoäng. var försiktig bara så att du inte visar på svartbyggen, det kan sabba grannsämjan för evigt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för era Svar.

Tycker du jag ska dra fram likabehandlingsprincipen redan nu?

Har några i krokarna som jag kan hänvisa till.
Bl.a. En som byggde i samma storlek i ett tättbebyggd område.

Vårat område är inte alls så tätt.

Kräv en annan handläggare till att börja med...dom ska jobba för sina medborgare och inte mot!

Jag fick bygglov på garage i Uppsala utanför detaljplanerat område.

Nockhöjd 5m 80kvm på en liten tomt på 1250kvm och tätt med grannar med små tomter.

Det verkar vara rätt subjektivt beslut att bromsa bygget pga 4m nockhöjd.

Jag har frågat om hon har problem med att bestämma om fallet, då får jag till svar att hon "meddelar vad andra handläggare tycker om fallet?"

Jag ville redan från början ha en annan handläggare men jag kanske ska göra ett besök där och "kräva" det.

Jösses vad jobbigt de ska vara.

Jag antar att de kommer bli icke godkänd som de är... Hmmm

Mvh anttoni

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.