Hej,

Har köpt en LED-armatur från Svedbergs att montera ovanpå badrumsskåpet som är i plåt.

Står på märkningen att armaturen är dubbelisolerad, se foto.

Tre frågor:
1. Har jag förstått märkningen om dubbelisolering korrekt?

2. Om den är dubbelisolerad behöver ingen skyddsjord anslutas?

3. Om ingen jord ska anslutas varför har den då en ingång i kopplingsdosan?

Tack!

Hälsning Patrik

• LED-armatur monterad på vägg med synlig etikett som visar dubbelisolering och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara gissa att jordanslutningen finns för att dom använder samma standardkontakt i alla grejer.
Du ser ju att den inte är ansluten någonstans.
Hur har du tänkt koppla in den?

Hur ser märkskylten för själva armaturen ut som man bara kan ana i nederkanten av bilden?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur ser märkskylten för själva armaturen ut som man bara kan ana i nederkanten av bilden?

Så där…

• En öppen LED-armatur med varningsetikett och specifikationsetikett synlig inuti.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Jag kan bara gissa att jordanslutningen finns för att dom använder samma standardkontakt i alla grejer.
Du ser ju att den inte är ansluten någonstans.
Hur har du tänkt koppla in den?
Det är min killgissning också…

Har redan en väggmonterad lampa i badrummet som jag tar matning från. Uppmärkt som en blå och en brun ledare. Den matningen kommer i sin tur från badrumsfläkten.

Trafon är märkt med dubbelisolering. Jag ser ingen sådan märkning på armaturen och tycker heller inte den verkar utformad så att den skulle kunna vara det.

Det finns ingen plåtflärp från chassit som går in i kopplingsplinten nerifrån?

Elektrisk kopplingsplint utan synlig jordanslutning eller dubbelisoleringstecken.
Skapa konto

Ibland är jordanslutning till chassiet utförd på det sättet.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Ok, de skriver SELV max 48 V. Men egentligen tycker jag att ledningarna från anslutningsplinten till drivdonet borde varit dubbelisolerade. De ser ut som enkelisolerade ledare där(?)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trafon är märkt med dubbelisolering. Jag ser ingen sådan märkning på armaturen och tycker heller inte den verkar utformad så att den skulle kunna vara det.

Det finns ingen plåtflärp från chassit som går in i kopplingsplinten nerifrån?

[bild]

Ibland är jordanslutning till chassiet utförd på det sättet.
tack, ska kika på det.

J Josth skrev:
Ok, de skriver SELV max 48 V. Men egentligen tycker jag att ledningarna från anslutningsplinten till drivdonet borde varit dubbelisolerade. De ser ut som enkelisolerade ledare där(?)
Är ingen fena på el; hur kan jag kolla om de är enkel- eller dubbelisolerade?

Enkelisolerade har bara ett lager isolering utanför kopparkardelerna. T.ex. en lampsladd SKX är dubbelisolerad med en yttre mantel på. Har man bara lösa FQ/FK från flexrör i väggen som ska till anslutningsplinten bör man träda på en bit PVC-slang eller motsvarande eller vira el-tejp så det blir dubbelt.

Vad står det i monteringsanvisningen? Armaturen är inte märkt som dubbelisolerad, och skall därmed jordas. Men det ser inte ut som plinten har någon jordanslutning till plåthöljet.
Ser ut som en tveksam produkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enkelisolerade har bara ett lager isolering utanför kopparkardelerna. T.ex. en lampsladd SKX är dubbelisolerad med en yttre mantel på. Har man bara lösa FQ/FK från flexrör i väggen som ska till anslutningsplinten bör man träda på en bit PVC-slang eller motsvarande eller vira el-tejp så det blir dubbelt.
Tack då är jag med

H hempularen skrev:
Vad står det i monteringsanvisningen? Armaturen är inte märkt som dubbelisolerad, och skall därmed jordas. Men det ser inte ut som plinten har någon jordanslutning till plåthöljet.
Ser ut som en tveksam produkt.
Jag pratade nyss med kundtjänst hos Svedbergs som sa att ”chassit är jordat” och att det därför inte behöver dras fram en jordkabel.

Stämmer det att jordkabel då inte behövs?

• Haha
Johan456
  • Laddar…
Hur kan chassit vara jordat utan det blir anslutet till jord?? Mycket dåligt svar tycker jag. Väljer man att jorda måste alla metalldelar i armaturen vara säkert anslutna till jord.

• Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
H Hjälpmedrenovering skrev:
Jag pratade nyss med kundtjänst hos Svedbergs som sa att ”chassit är jordat” och att det därför inte behöver dras fram en jordkabel.
Nej detta är ett missförstånd eller rent skitsnack. Om "chassit är jordat" så är det det just därför att man på ett korrekt sätt anslutet en gulgrön tråd för skyddsjord till chassit.

Men har du kollat efter eventuell "plåtflärp" på undersidan av plinten som jag skrev om i #6?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.