Hej! Efter en veckas skrapande och slipande av vår gamla trapp har jag nu inför såpabehandling använt lut på rekommendation av återförsäljare i färg butiken. Nu är trappan grön-grå-gul och det det ser inte sådär ljust och fint ut som det gjorde när det var nyslipat. Försäljaren sa att det inte skulle förändra trät och att det var nödvändigt innan såpning. Det har förvisso gått 12 timmar sedan lutning, men jag är orolig för hur trät reagerar! Jag var noga med jämna stryk i träfibrernas riktning.
Vad är er erfarenhet?
Kommer det rätta till sig?
Vad är er erfarenhet?
Kommer det rätta till sig?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Ser helt normalt ut. Vad är det för produkt?
Grejen med lutet är att konservera ytskiktet så att det inte gulnar. Kärnvirke kan bli lite rosa de första månaderna. Det kräver också att du ytbehandlar träet på något sätt. Avlutat (barr)trä är som ett öppet sår och absorberar allt det utsätts för innan det är behandlat. Olja eller såpa är två metoder. Om ytan har lite kalkrester kvar bör du torrskrubba ytan med vit Scotch-Brite och sedan sedan dammsuga.
Grejen med lutet är att konservera ytskiktet så att det inte gulnar. Kärnvirke kan bli lite rosa de första månaderna. Det kräver också att du ytbehandlar träet på något sätt. Avlutat (barr)trä är som ett öppet sår och absorberar allt det utsätts för innan det är behandlat. Olja eller såpa är två metoder. Om ytan har lite kalkrester kvar bör du torrskrubba ytan med vit Scotch-Brite och sedan sedan dammsuga.
Gammeldags trälut utan Kalk. Hoppas verkligen detta. Upplever att hela ytskiktet har ordentligt förändrats.Johan Gunverth skrev:
Ser helt normalt ut. Vad är det för produkt?
Vi får hoppas på att detta rättar till sig med tiden och ytterligare behandlingar!👍🏻 Någon som vet om alternativet med lut hade kunnat skippas? Alltså bara såpa på och ibland köra med vitpigmenterad för att behålla det ljusa?S swirve skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Då hade det gulnat med tiden ändå. Avlutning accelererar processen som man kan uppnå med såpskurning. En avlutning på en ny yta kanske motsvarar 5-10 års skurning. Undvik moderna vitpigmenterade oljor i trappor. Slitaget som ovillkorligen blir, kommer att se sjaskigt ut när pigment har slitits bort där man går. Det går inte att reparera lätt heller.MF3991 skrev:
Uppdatering: 30h efter neutral lutning har trappan såpats med vitpigmenterad såpa 3x. Resultatet är fortfarande flammigt, det mörka i trät är betydligt mer rosa/rött och mycket upplevs som tryckimpregnerat virke i den grönaktiga nyansen.
Produkterna jag använt mig av är gammeldags trälut och gammeldags vitpigmenterad såpa från Welico & co. Alla deras anvisningar har följts.
I efterhand tror jag att vi skulle ha gått på vitpigmenterad lut.
Produkterna jag använt mig av är gammeldags trälut och gammeldags vitpigmenterad såpa från Welico & co. Alla deras anvisningar har följts.
I efterhand tror jag att vi skulle ha gått på vitpigmenterad lut.
Klicka här för att svara