Hej! Efter en veckas skrapande och slipande av vår gamla trapp har jag nu inför såpabehandling använt lut på rekommendation av återförsäljare i färg butiken. Nu är trappan grön-grå-gul och det det ser inte sådär ljust och fint ut som det gjorde när det var nyslipat. Försäljaren sa att det inte skulle förändra trät och att det var nödvändigt innan såpning. Det har förvisso gått 12 timmar sedan lutning, men jag är orolig för hur trät reagerar! Jag var noga med jämna stryk i träfibrernas riktning.

Vad är er erfarenhet?
Kommer det rätta till sig?

• Trätrappa inomhus med grön-grå-gul nyans efter lutbehandling; ljusa väggar och trähandledare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipad, trapp i trä med grön-grå-gul ton efter lutbehandling. Träets fibrer synliga, ljusare och mörkare partier i trappstegen.
    Skapa konto
Ser helt normalt ut. Vad är det för produkt?
Grejen med lutet är att konservera ytskiktet så att det inte gulnar. Kärnvirke kan bli lite rosa de första månaderna. Det kräver också att du ytbehandlar träet på något sätt. Avlutat (barr)trä är som ett öppet sår och absorberar allt det utsätts för innan det är behandlat. Olja eller såpa är två metoder. Om ytan har lite kalkrester kvar bör du torrskrubba ytan med vit Scotch-Brite och sedan sedan dammsuga.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser helt normalt ut. Vad är det för produkt?
Grejen med lutet är att konservera ytskiktet så att det inte gulnar. Kärnvirke kan bli lite rosa de första månaderna. Det kräver också att du ytbehandlar träet på något sätt. Avlutat (barr)trä är som ett öppet sår och absorberar allt det utsätts för innan det är behandlat. Olja eller såpa är två metoder. Om ytan har lite kalkrester kvar bör du torrskrubba ytan med vit Scotch-Brite och sedan sedan dammsuga.
Gammeldags trälut utan Kalk. Hoppas verkligen detta. Upplever att hela ytskiktet har ordentligt förändrats.

S
Såpskura ett par varv och fortsätt med det när det blir skitigt, över tid kommer det vara ljust och fint!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S swirve skrev:
Såpskura ett par varv och fortsätt med det när det blir skitigt, över tid kommer det vara ljust och fint!
Vi får hoppas på att detta rättar till sig med tiden och ytterligare behandlingar!👍🏻 Någon som vet om alternativet med lut hade kunnat skippas? Alltså bara såpa på och ibland köra med vitpigmenterad för att behålla det ljusa?

S
Bara såpskurning funkar också bra!

MF3991 MF3991 skrev:
Vi får hoppas på att detta rättar till sig med tiden och ytterligare behandlingar!👍🏻 Någon som vet om alternativet med lut hade kunnat skippas? Alltså bara såpa på och ibland köra med vitpigmenterad för att behålla det ljusa?
Då hade det gulnat med tiden ändå. Avlutning accelererar processen som man kan uppnå med såpskurning. En avlutning på en ny yta kanske motsvarar 5-10 års skurning. Undvik moderna vitpigmenterade oljor i trappor. Slitaget som ovillkorligen blir, kommer att se sjaskigt ut när pigment har slitits bort där man går. Det går inte att reparera lätt heller.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Uppdatering: 30h efter neutral lutning har trappan såpats med vitpigmenterad såpa 3x. Resultatet är fortfarande flammigt, det mörka i trät är betydligt mer rosa/rött och mycket upplevs som tryckimpregnerat virke i den grönaktiga nyansen.

Produkterna jag använt mig av är gammeldags trälut och gammeldags vitpigmenterad såpa från Welico & co. Alla deras anvisningar har följts.

I efterhand tror jag att vi skulle ha gått på vitpigmenterad lut.

• Trappa i trä med fläckig yta, behandlad med vitpigmenterad såpa. Trappstegen har varierande färgtoner och ser något tryckimpregnerade ut.
    Skapa konto
MultiMan
Ser ju jättefint ut! Trä ska vara lite varierande, det är charmen med naturmaterial.

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.