Hej!

Jag tror att jag gjort en riktig tabbe. Skulle arrangera mina olika användarkonton i Vista, och det hela slutade med att jag hade lyckats inaktivera själva admin-kontot. Orginal-administartörskontot var sedan tidigare inaktiverat. Så nu kommer jag bara in som icke-administartör, vilket dels innebär att jag inte kan installera program o s v, men f f a verkar det som om jag inte kan återställa admin-kontot eftersom detta kräver admin-behörighet. Moment 22.

Vad fasiken skall jag göra? Alla svar mottages tacksamt.

Det ska i vista vara omöjligt att inaktivera det konto som du själv är inloggad som. Alltså måste du använt ett annat adminkonto för att inaktivera det. Är du säker på att du inte har något mer konto?

Med detta program kan man iaf aktivera konton och återställa lösenord: http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/ Bara att bränna på en cd och starta från den.

Hej och tack för hjälpen. Det var inte på något sätt omöjligt - tro mig. Jag var helt utelåst! Även om det var idiotiskt gjort av mig så tycker jag att det borde finnas någon "Are you sure?"-funktion eller dylikt. Och efter att ha plöjt nätet efter lösningar så har jag förstått att många hamnat i samma knipa.

Nåväl - lösningen blev att starta om systemet i felsäkert läge, dit man kom genom att trycka F8 upprepade gånger under bootningen. I felsäkert läge aktiverades tillfälligt ett "dolt" administrator-kontot (som i default inte har något lösenord), och jag kunde i detta läge gå in och återaktivera mitt vanliga admin-konto. Efter det är allt frid och fröjd igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.