Hemmakatten
Räntelagen är, åtminstone i vissa delar, dispositiv, dvs. man kan avtala om andra villkor än de som står i lagen.

Normalt sett när man tecknar ett avtal har man en offert innan där dessa villkor skall stå, dvs. företaget skriver att dröjsmålsräntan utgår med xx % från förfallodagen. Reagerar man då inte som kund så anses man ha godkänt dessa villkor. Idag är det också ofta så att man tecknar avtal på internet för tex telefon, då anmodas man läsa igenom och godkänna avtalsvillkoren innan man tecknar avtalet.

Väldigt många småföretag slarvar med detta. Man kommer överens om ett pris innan och sedan när fakturan kommer så står det nederst att dröjsmålsränta utgår från förfallodagaen. Så kan man alltså enligt lagen inte göra. Som kund har man då att omedelbart påtala detta för företaget. men eftersom de flesta betalar sina fakturor i tid så är det normalt inget problem.

Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Så här står det i Räntelagen:
4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på
förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från
den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har
avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på
betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet
att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock
inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller
kravet har kommit honom till handa.

Dvs. det är från fakturadatum de 30 dagarna skall räknas och ränta skall börja betalas från och med den 31 dagen. Jag skrev lite fel i mitt förra inlägg, får skylla på att det var länge sedan jag jobbade med just de här frågorna. Observera att detta gäller endast i de fall ingen överenskommelse i förväg har träffats om ränta.

Nu har jag kommit hem och kollat på fakturan.
Förfallodatumet är 080420
Jag fick fakturan i måndags 080505.

Det är samma förfallodatum som på den första fakturan där ingenting fanns specificerat enligt mina önskemål.
Efter en massa tjat fick jag äntligen en specificerat faktura i måndags. Igår lämnade jag in den hos försäkringen för att kolla om dem godkänner fakturan som underlag i vårt fall.

Tycker ni att han har rätt att hota med åtgärder?

Ni som har haft fuktskador vet kanske om försäkringen klarar sig med en faktura där all jobb står specificerat?

Kan inte skaderegleraren hjälpa dig? vår på IF Uppsala var väldigt hjälpsam.

Det är ju orimligt med förfallo innan du fått fakturan. Har ni e-post korrespondans? Det är juridiskt hållbart så e-posta ett brev där du refererar till jobbet och påpekar att du emmottagit fakturan datum X och att förfallo var datum Y. Skriv att enligt ök betalar jag först då specifikation finns på faktura, vilket skett nu? då föärsäkringsbolag Y (skadenummer) kräver detta.

Lägg dit något om "Om han bestdrider innehållet i e-posten åligger det honom att bemöta det. maillledes" Klicka i att du vill ha kvitto på läst e-post. Det kan du ev använda framöver.........och troligtvis kommer han svara då kan du printa konversationen.......

/Åsa

Redigerat:
Att man begär kvitto på läst e-post innebär inte automatiskt att man får det.

Precis, kvittofunktionen måste stödjas av mottagaren epostprogram alternativt mottagarens epostserver. I det senare fallet så är det t.o.m så att kvitto sänds då brevet har leverats till epostservern och inte då mottagaren har läst brevet. Sedan så kan kvittofunktionen också stängas av hos mottagaren.

Så leveranskvitto på epost är absolut inget att lita på.

Du har full rätt att begära en specad faktura, det är till och med olagligt att skicka en faktura som inte är specad . Om det gäller en samlingsfaktura med flera artiklar som han kommit med under olika dagar är det till och med så att det måste specas leveransdatum per artikel: detta regleras av fakturalagen. Ligger hemma i soffan just nu så jag har det inte tillgängligt men detta stärktes upp med någon lagförändring för något år sedan.

Jag skulle nog rekommendera att man för denna typ av korrespondens använder traditionell "snigelpost" via den fysiska postlådan. Är det riktigt grinigt, så rekommendera brevet såatt mottagaren får kvittera ut det.

Tack för all hjälp!
Det sjuka är att jag vill betala men han orkar inte kan vänta 3 dar på svar från försäkringen.
Plus all hot om ränta och allt annat skit.
Jag har alla våra e-post brev sparade och de berättar en hel del om vad som har sagts.

Det löser sig :-)

Men vad ska jag göra om jag betalar fakturan imorgon och ändå får ränta att betala in sen?
Eller inkasso?

Men jag förstår inte varför du inte kan betala räkningen och sedan begära en specad räkning av firman, som försäkringsbolaget vill ha? Du är väl nöjd med arbetet firman gjort? Det är väl huvudsaken om du ska betala eller inte, fakturan kan han speca i efterhand.
För inte kan väl försäkrningsbolaget vilja ändra på vad som gjorts, om så är fallet har du ju beställt fel? Naturligtvis skulle firman från början ha specat vad som ingår, men nu har han inte gjort det och det är väl inget ovanligt (tyvärr). Att han specar en räkning och sedan har samma förfallodag som tidigare är ju inget konstigt tycker jag, ni har gjort upp en affär, arbetet är avslutat, han vill ha sina pengar... Det är ju samma arbetet som har utförts och det var ju avslutat för ett tag sedan.
Är det inte också så att olika försäkrningsbolag vill ha fakturan på olika sätt? Har du provat med att skickat in fakturan som du fått och försäkringsbolaget inte godkänt den? Kanske godkänner de den, och då är det ju inget problem.

Det är svårt att förklara hela historien.

Jag ska förhoppningsvis få svar av försäkringsbolaget idag om dem godkänner fakturan som underlag och då betalar jag.
Problemet är att jag har krävt specad faktura sen dag ett men pga slarv från hans sida var jag tvungen att tjata till mig en sådan. Den kom i måndags. Berättade för honom hur det var. Hade han gjort rätt från dag 1 hade vi inte haft några problem.

Detta är första gången jag gör något sådant och vet inte hur saker och ting går till. Jag visste bara att försäkringen ville ha en specad faktura som jag berättade för honom dag 1.
Som sagt, hade jag fått en specad faktura första gången hade vi inte haft problem.

Ha det bra

Den viktigaste "ringklockan" är väl att alltid kräva ett skriftligt avtal när man gör så här stora jobb. Då slipper man (förhoppningvis) sådana här tråkiga diskussioner efteråt.

Slut på dagens moralpredikan.. :)

(Inget ont menat till trådstartaren. Alla har väl gjort liknande misstag..)

Det är klart du ska stå på dig och få fakturan du har rätt till! En sak är säker, så fort man har betalat något brukar säljare bli väldigt väldigt ointresserade av dig och dina problem. Håller man på pengarna tills saker och ting är i sin ordning har man trumfkortet på sin hand!

Varför hanterar inte försäkringsbolaget sin del själv? Den faktura som avser deras del borde väl ha skickats direkt till dem, inte via dig? Skulle vilja se dem acceptera 4 dagars betalningstid.

Sedan är det ju så att bara för att du "väntar" på en specad faktura så tickar tiden på den som faktiskt lämnades först. En ny faktura ersätter inte nödvändigtvis den första utan kan mycket väl bara förtydliga den. Detta innebär ju att fakturadatum och betalningstid mycket väl kan vara satt till samma som på den första.

Fast jag håller med om att hans agerande är lite udda.

Jag skulle bara meddela killen: "Vill du ha betalt så får du skicka en specificerad faktura." Men det är jag det.

Den som är skyldig pengar har alltid övertaget. Tvärtemot vad folk tror. Eller som jänkarna säger "Possession is 90% of the law". Just nu har du badrummet. OCH Pengarna. Kör hårt.

Nu vet jag ju inte vad du har för typ av avtal med killen. Men om det är ett fastpris så är det inte självklart att han är skylödig att speca vare sig materialkostnad eller tidsåtgång.

När marknaden är överhettad så finns det många byggföretag som offererar fastpris där timdebiteringen skulle hamna på åtskilliga tusen i timmen om de tvingades bryta ner den fakturerade arbetskostnaden på faktiska arbetade timmar.

har de sagt att de vill ha 150 000 för ett badrum, materialet hamnar på 30 000, jobbet görs på 60 timmar (bara för att hugga till med något), då är de troligen inte så pigga på att speca hur många timmar de faktiskt jobbat.

Jag lägger ingen moralisk aspekt på det, det är ju upp till beställaren att välja om han vill betala 150 000 eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.