52 266 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kvittar vad andra säger för du vet bäst. Starta elföretag det saknas ju konkurrens enligt dig. Marknaden är fri inte reglerad, kunder och elföretag får fritt välja vem de vill gå till.
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Bara för att ett företag tar ut en högre timdebitering så får ju inte elmontören det beloppet i fickan....Vi bor i Skatteparadiset SVERIGE, då kostar det sjukt mycket med avgifter, försäkringar med mera...Har man kollektivavtal följer man den lönenivån...Man måste ju se priserna till den riktiga verkligheten. Har jobbat i Norge i 5år...där kostar en montörstimme mellan 650-1000kr/tim.. men tittar man sedan på vilka kostnader Norge har för att leva, så kan man förstå de priserna, samtidigt som företagen tjänar stora pengar. Höga levnadskostnader gör att priserna måste täckas in...Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är just det vad den inte är. Och däri ligger hela problemet.Bertil Wagner skrev:
Här i Finland valde briljanta politiker att sälja ut elnätet till privata aktörer, men fortfarande ett monopol. Ifjol steg priserna för elöverföringen med 32 procent. Vem skulle ha trott att folk skinnar sina kunder när de har monopol?
Om marknaden fungerade skulle elektrikern/vvsaren/byggaren/mekanikern ALLTID köpa in de grejor han vill montera.
Sen skulle han sälja dom till kunden för marknadspris.
Och leva bra på den rabatt han fått från grossisten.
Vi skulle slippa en massa käbbel och alla skulle bli mycket gladare.
BRANSCHEN BORDE GÅ UT MED DEN REKOMMENDATIONEN.
mvh
Sen skulle han sälja dom till kunden för marknadspris.
Och leva bra på den rabatt han fått från grossisten.
Vi skulle slippa en massa käbbel och alla skulle bli mycket gladare.
BRANSCHEN BORDE GÅ UT MED DEN REKOMMENDATIONEN.
mvh
Ja skatterna är hårda.Morgan Jacobsson skrev:Bara för att ett företag tar ut en högre timdebitering så får ju inte elmontören det beloppet i fickan....Vi bor i Skatteparadiset SVERIGE, då kostar det sjukt mycket med avgifter, försäkringar med mera...Har man kollektivavtal följer man den lönenivån...Man måste ju se priserna till den riktiga verkligheten. Har jobbat i Norge i 5år...där kostar en montörstimme mellan 650-1000kr/tim.. men tittar man sedan på vilka kostnader Norge har för att leva, så kan man förstå de priserna, samtidigt som företagen tjänar stora pengar. Höga levnadskostnader gör att priserna måste täckas in...
Har man 300:- i timmen så blir det bara ca 150:- i timmen kvar efter kommunal skatt och sociala avgifter, fy fan ...
Jämförelserna med restauranger respektive bilhandlare när det gäller att kunder själv köper in materiel haltar rejält.
Om vi börjar med restauranger, så har de (ännu) inte lyckats med sin lobbyverksamhet att påverka lagstiftaren att matlagning är så otroligt farligt att detta måste regleras stenhårt med diverse mer eller mindre obegripliga certifieringar som tvingar konsumenten att äta på restaurang.
Detta innebär att vilken Svensson som helst kan åka till affären och inhandla de råvaror som krävs, samt tillaga dessa hemma. Konsumenten kan därför helt välja om denna vill köpa blodpudding i lågprisbutiken eller kronhjortsfilé i den svindyra saluhallen. Det är dessutom fullt tillåtet att åka hem till andra, som inte är så duktiga i köket, och laga mat till dem. Man kan till och med lära andra matlagningens konst.
Det finns också valfrihet när det gäller att äta ute på restaurang, eftersom det är en bransch med fungerande konkurrens. Här kan kunden välja mellan att äta på en stor hamburgerkedja för en spottstyver, eller gå till Michelinkrogen och äta för en normal månadslön.
Gällande bilbranschen. Det är faktist fullt tillåtet att bygga en egen bil med eget införskaffat materiel. För att kunna nyttja en sådan bil måste den sedan certifieras genom att den genomgår omfattande besiktning. Bilar är långt mycket farligare än elinstallationer, men bilbranschen har valt att inte lobba för att skydda sig själva gällande hempuleri-aspekten.
Även i bilbranschen finns det valfrihet för konsumenten. Denne kan välja en billig, enkel bil eller en svindyr lyxbil för flera årsinkomster. Konsumenten kan också välja att köpa en begagnad bil, eller varför inte ett renoveringsprojekt? Det är fullt tillåtet att själv byta allt som finns i en bil, och välja vilken reservdelsleverantör man vill. Billiga grejer från Biltema eller dyra originaldelar. Bilprovningen kontrollerar sedan att säkerheten är bibehållen.
Det stora problemet här är att lagstiftningen har slagit konkurrensen ur spel. De som verkar inom elinstallationsbranschen är fria att göra precis som de vill eftersom kunderna inte har något alternativ. Det som faller bort i diskussionen är att detta faktiskt är menligt för elsäkerheten. Konsumenterna tycker att det är för dyrt/svårt att anlita elektriker, och elektrikernas inställning till kunderna gör att konsumenten inte har förtroende för dem. Detta är jag övertygad om leder till att väldigt många Svenssons antingen struntar i att underhålla sin anläggning, och lever med farliga saker, eller gör saker själv. Detta använder sedan elbranschen som argument till att strama åt reglerna ännu mer samtidigt som de friskrivit sig genom att det alltid är anläggningens ägare som bär fulla ansvaret för dess säkerhet.
Det farligaste som finns i en demokrati är lagar och regler som inte har förankring hos folket.
Om vi börjar med restauranger, så har de (ännu) inte lyckats med sin lobbyverksamhet att påverka lagstiftaren att matlagning är så otroligt farligt att detta måste regleras stenhårt med diverse mer eller mindre obegripliga certifieringar som tvingar konsumenten att äta på restaurang.
Detta innebär att vilken Svensson som helst kan åka till affären och inhandla de råvaror som krävs, samt tillaga dessa hemma. Konsumenten kan därför helt välja om denna vill köpa blodpudding i lågprisbutiken eller kronhjortsfilé i den svindyra saluhallen. Det är dessutom fullt tillåtet att åka hem till andra, som inte är så duktiga i köket, och laga mat till dem. Man kan till och med lära andra matlagningens konst.
Det finns också valfrihet när det gäller att äta ute på restaurang, eftersom det är en bransch med fungerande konkurrens. Här kan kunden välja mellan att äta på en stor hamburgerkedja för en spottstyver, eller gå till Michelinkrogen och äta för en normal månadslön.
Gällande bilbranschen. Det är faktist fullt tillåtet att bygga en egen bil med eget införskaffat materiel. För att kunna nyttja en sådan bil måste den sedan certifieras genom att den genomgår omfattande besiktning. Bilar är långt mycket farligare än elinstallationer, men bilbranschen har valt att inte lobba för att skydda sig själva gällande hempuleri-aspekten.
Även i bilbranschen finns det valfrihet för konsumenten. Denne kan välja en billig, enkel bil eller en svindyr lyxbil för flera årsinkomster. Konsumenten kan också välja att köpa en begagnad bil, eller varför inte ett renoveringsprojekt? Det är fullt tillåtet att själv byta allt som finns i en bil, och välja vilken reservdelsleverantör man vill. Billiga grejer från Biltema eller dyra originaldelar. Bilprovningen kontrollerar sedan att säkerheten är bibehållen.
Det stora problemet här är att lagstiftningen har slagit konkurrensen ur spel. De som verkar inom elinstallationsbranschen är fria att göra precis som de vill eftersom kunderna inte har något alternativ. Det som faller bort i diskussionen är att detta faktiskt är menligt för elsäkerheten. Konsumenterna tycker att det är för dyrt/svårt att anlita elektriker, och elektrikernas inställning till kunderna gör att konsumenten inte har förtroende för dem. Detta är jag övertygad om leder till att väldigt många Svenssons antingen struntar i att underhålla sin anläggning, och lever med farliga saker, eller gör saker själv. Detta använder sedan elbranschen som argument till att strama åt reglerna ännu mer samtidigt som de friskrivit sig genom att det alltid är anläggningens ägare som bär fulla ansvaret för dess säkerhet.
Det farligaste som finns i en demokrati är lagar och regler som inte har förankring hos folket.
Robert63 skrev:
Klart inte elektrikern har något med det att göra.
Det är mellan den som köpt varan och den som sålt den.
För mig är det en självklarhet och jag trodde det var samma för alla.
Tror verkligen folk att de själva skall köpa in material och sedan elektrikern skall stå för det.....tror aldrig jag sett en sådan tråd här på forumet eller hur menar du?
Redigerat:
Jag har är själv hantverkare o ställs ibland för detta problem att kunden inte förstår följdproblemen med att köpa material själv...
1 så försvinner garantin på jobbet om det är nåt fel på materialet då kunden själv får betala kostnaden för att demontera montera nytt igen.
2 om kunden inte har koll på vad han ska köpa måste elektrikern ändå iväg o handla alternativt vänta tills kunden löst det.... då får han betala stillestånd a 650kr/h i de dagar det tar. Det tänker inte folk på.
3 Det är elektrikerns lön i slutändan som du som kund vill ta del av.
4 Man måste inte lämna bort jobbet.. man kan avstå skaffa elutbildningen själv o spara kronorna man tjänade på materialet.
5 De leverantörer som elektrikern använder sig av har en helt annan service gentemot elektrikern så att han ska kunna driva sin rörelse o ge kunder som vill ha arbetet gjort.
Jag är själv ingen elektriker men hantverkare o vet hur lite av alla pengar som tillslut hamnar iform av mat på bordet till mina barn...
Ta in kostnadsoffert , ta den eller välj en annan...
/M
1 så försvinner garantin på jobbet om det är nåt fel på materialet då kunden själv får betala kostnaden för att demontera montera nytt igen.
2 om kunden inte har koll på vad han ska köpa måste elektrikern ändå iväg o handla alternativt vänta tills kunden löst det.... då får han betala stillestånd a 650kr/h i de dagar det tar. Det tänker inte folk på.
3 Det är elektrikerns lön i slutändan som du som kund vill ta del av.
4 Man måste inte lämna bort jobbet.. man kan avstå skaffa elutbildningen själv o spara kronorna man tjänade på materialet.
5 De leverantörer som elektrikern använder sig av har en helt annan service gentemot elektrikern så att han ska kunna driva sin rörelse o ge kunder som vill ha arbetet gjort.
Jag är själv ingen elektriker men hantverkare o vet hur lite av alla pengar som tillslut hamnar iform av mat på bordet till mina barn...
Ta in kostnadsoffert , ta den eller välj en annan...
/M
Tror du det finns någon företagare som vill minska sin vinst frivilligt? Vad är fördelen för företagaren att minska sitt påslag på material? Tror du elektrikern vill "leva bra" eller leva ännu bättre när möjligheten finns?Jehu skrev:Om marknaden fungerade skulle elektrikern/vvsaren/byggaren/mekanikern ALLTID köpa in de grejor han vill montera.
Sen skulle han sälja dom till kunden för marknadspris.
Och leva bra på den rabatt han fått från grossisten.
Vi skulle slippa en massa käbbel och alla skulle bli mycket gladare.
BRANSCHEN BORDE GÅ UT MED DEN REKOMMENDATIONEN.
mvh
I en perfekt värld fungerar ditt tänk men inte här.
Det finns inte en enda bransch som kan tänka sig minska sin vinst för att göra kunderna nöjdare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror inte någon ifrågasätter fördelarna med att elektrikern levererar materielen. Det gäller bara att påslaget är rimligt - denna debatt skulle inte uppstått om påslagen vore rimliga och rätt placerade - det är ju låg sannolikhet för garantiärende på t.ex FK. Det är samtidigt olyckligt att prisjämförelsen mellan elfirmor görs på timpriset - man borde se på totalen istället. Med en bättre jämförelse skulle dessutom företag som försöker sko sig extra genom dolda pålagor sållas bort.matteburk skrev:
1 så försvinner garantin på jobbet om det är nåt fel på materialet då kunden själv får betala kostnaden för att demontera montera nytt igen.matteburk skrev:
Detta stämmer helt enkelt inte. Varför skulle garantin på jobbet försvinna om det är fel på något av materialet? Materialet ska bytas av leverantören, och måste elektriker tas in för bytet ska leverantören även stå för detta.
2 om kunden inte har koll på vad han ska köpa måste elektrikern ändå iväg o handla alternativt vänta tills kunden löst det.... då får han betala stillestånd a 650kr/h i de dagar det tar. Det tänker inte folk på.
Varför kan inte kund och elektriker gemensamt gå igenom vad som behövs? Som yrkesman ska man väl kunna ha någorlunda koll på vad man behöver för att utföra ett jobb? Om kunden inte specificerar tillräckligt bra så får väl hantverkaren ta betalt för att åka och köpa det som saknas.
3 Det är elektrikerns lön i slutändan som du som kund vill ta del av.
Vad skiljer elektrikerns lön från alla andras löner?
4 Man måste inte lämna bort jobbet.. man kan avstå skaffa elutbildningen själv o spara kronorna man tjänade på materialet.
Det argumentet är bara så dumt att det inte ens är värt att bemöta.
5 De leverantörer som elektrikern använder sig av har en helt annan service gentemot elektrikern så att han ska kunna driva sin rörelse o ge kunder som vill ha arbetet gjort.
Det kanske bara är jag, men den meningen var helt obegriplig.
Jag är själv ingen elektriker men hantverkare o vet hur lite av alla pengar som tillslut hamnar iform av mat på bordet till mina barn...
Ta in kostnadsoffert , ta den eller välj en annan...
I en bransch som saknar fungerande konkurrens är detta bara en löjlig sak att säga.
Kallas för urspårning....... Ditt svar har inget med elektrikerbranschen att göra, en helt annan fråga och den håller med dig helt och hållet. Men en av de största elnätsföretaget i Sverige är Vattenfall som ägs av oss skattebetalare, men vilken politiker bryr sig, det är pengar rakt in i stadskassan om nu inte de drivande av Vattenfall vore så inkompetenta och ska leka storföretagare i europa.Finndjävel skrev:Det är just det vad den inte är. Och däri ligger hela problemet.
Här i Finland valde briljanta politiker att sälja ut elnätet till privata aktörer, men fortfarande ett monopol. Ifjol steg priserna för elöverföringen med 32 procent. Vem skulle ha trott att folk skinnar sina kunder när de har monopol?
Redigerat:
1. Enligt konsumentköplagen kan du få en ny vara, men inget mer.Paxman skrev:1 så försvinner garantin på jobbet om det är nåt fel på materialet då kunden själv får betala kostnaden för att demontera montera nytt igen.
Detta stämmer helt enkelt inte. Varför skulle garantin på jobbet försvinna om det är fel på något av materialet? Materialet ska bytas av leverantören, och måste elektriker tas in för bytet ska leverantören även stå för detta.
2 om kunden inte har koll på vad han ska köpa måste elektrikern ändå iväg o handla alternativt vänta tills kunden löst det.... då får han betala stillestånd a 650kr/h i de dagar det tar. Det tänker inte folk på.
Varför kan inte kund och elektriker gemensamt gå igenom vad som behövs? Som yrkesman ska man väl kunna ha någorlunda koll på vad man behöver för att utföra ett jobb? Om kunden inte specificerar tillräckligt bra så får väl hantverkaren ta betalt för att åka och köpa det som saknas.
3 Det är elektrikerns lön i slutändan som du som kund vill ta del av.
Vad skiljer elektrikerns lön från alla andras löner?
4 Man måste inte lämna bort jobbet.. man kan avstå skaffa elutbildningen själv o spara kronorna man tjänade på materialet.
Det argumentet är bara så dumt att det inte ens är värt att bemöta.
5 De leverantörer som elektrikern använder sig av har en helt annan service gentemot elektrikern så att han ska kunna driva sin rörelse o ge kunder som vill ha arbetet gjort.
Det kanske bara är jag, men den meningen var helt obegriplig.
Jag är själv ingen elektriker men hantverkare o vet hur lite av alla pengar som tillslut hamnar iform av mat på bordet till mina barn...
Ta in kostnadsoffert , ta den eller välj en annan...
I en bransch som saknar fungerande konkurrens är detta bara en löjlig sak att säga.
4. Olagligt om man inte skaffar behörighet eller det nya benämningen Auktorisation för elarbeten.
5-6. Starta elföretag, marknaden är fri.
Och bilhandlaren köp tillbehören hos Biltema, osv.... Du har affärsiden vad väntar du på starta företaget som bara säljer armar och ben. Se hur länge du kan leva på det.Jehu skrev:Om marknaden fungerade skulle elektrikern/vvsaren/byggaren/mekanikern ALLTID köpa in de grejor han vill montera.
Sen skulle han sälja dom till kunden för marknadspris.
Och leva bra på den rabatt han fått från grossisten.
Vi skulle slippa en massa käbbel och alla skulle bli mycket gladare.
BRANSCHEN BORDE GÅ UT MED DEN REKOMMENDATIONEN.
mvh
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 514 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 514 inlägg
Lol. Garantin blir visst ett problem.sblixten skrev:
Går en apparat sönder en vecka efter att installationen är klar så kan det som kund kännas lite tråkigt att behöva betala för att elektrikern kommer dit och tar loss och sätter i en ny apparat. Garantin täcker självklart inte elektrikerns tid.
