Hej jag har en lampa med tre kablar (bild 1) en svart, vit och en koppartråd, lampan ska sättas fast med en metallplåt och en grön skruv som koppar tråden ska skruvas ned med men i mitt takuttag finns det bara två kablar en svart och en blå (bild 2)
Kommit så långt att jag förstår att lampan är jordad och uttaget är ojordat(?) men det sitter även en rund platta (bild 3) i taket som jag tog ner
Kan jag sätta upp min lampa ändå? Hur gör jag ?
Kommit så långt att jag förstår att lampan är jordad och uttaget är ojordat(?) men det sitter även en rund platta (bild 3) i taket som jag tog ner
Kan jag sätta upp min lampa ändå? Hur gör jag ?
Jag behöver borra och fästa lampan i taket så kroken och plattan med uttaget var jag tvungen ta ner, nu fattar jag inte hur jag ska koppla lampan….ska jag ha kvar det här uttaget alltså?useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Du får montera lampan bredvid uttaget då, eller köpa en annan lampa som kan hängas i en krok.
Du ska inte montera bort lamputtaget - det blir bara dåligt.
Du ska inte montera bort lamputtaget - det blir bara dåligt.
Behöver jag inte använda koppartråden och den gröna skruven för att jorda så kan jag väl skippa metalplattan och hänga den i krok men jag behöver först veta hur lampan ska kopplas? Det är min fråga, var ska de svart/vit kablar och koppartråden gå?Bo.Siltberg skrev:
Är det säkert? Det medföljer 3 såna här som ska användas till att koppla från tak kablarna till lampans 3J Jonas928 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Du får visa oss mer av din lampa för att vi ska kunna besvara den frågan.V Vera Ique skrev:
Men i grunden ska du söka en lösning där du monterar en stickpropp på din lampa, troligen av skyddsjordat utförande.
Du ska under inga omständigheter använda de röda tomtehattarna för att ansluta.
såhär ser den ut och instruktioner
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Tack, det bekräftar att armaturen är avsedd att skyddsjordas. Du ska därmed sätta denna typ av stickpropp på dina tre sladdar. Det viktiga är att den nakna flätan blir ansluten till stiftet som sticker ut.
Fast detta funkar endast om lampan är monterad över lamputtaget, vilket tydligen inte går.
Du behöver då en lite längre sladd och det finns sådana med en kort sladdstump. De finns med upp till tre meter sladd. Det gör att du kan montera din lampa vid sidan om lamputtaget. Du får såga upp ett jack i kanten på lampans kopp.
Skarven mellan lampa och sladd till stickpropp måste göras i koppen på lampan. Skarva t.ex med Wago 221. Det bör finns en dragavlastning av sladden också, så denna plint är egentligen bättre, HE253, om den får plats.
Ja, det kostar att det säljs lampor som inte är avsedda för Sverige...
Fast detta funkar endast om lampan är monterad över lamputtaget, vilket tydligen inte går.
Du behöver då en lite längre sladd och det finns sådana med en kort sladdstump. De finns med upp till tre meter sladd. Det gör att du kan montera din lampa vid sidan om lamputtaget. Du får såga upp ett jack i kanten på lampans kopp.
Skarven mellan lampa och sladd till stickpropp måste göras i koppen på lampan. Skarva t.ex med Wago 221. Det bör finns en dragavlastning av sladden också, så denna plint är egentligen bättre, HE253, om den får plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket!Bo.Siltberg skrev:
Tack, det bekräftar att armaturen är avsedd att skyddsjordas. Du ska därmed sätta denna typ av stickpropp på dina tre sladdar. Det viktiga är att den nakna flätan blir ansluten till stiftet som sticker ut.
[bild]
[bild]
[bild]
Räcker det med att borra ett hål för sladden istället för såga upp vid kanten?Bo.Siltberg skrev:
[bild]
[bild]
[bild]