Hej jag har en lampa med tre kablar (bild 1) en svart, vit och en koppartråd, lampan ska sättas fast med en metallplåt och en grön skruv som koppar tråden ska skruvas ned med men i mitt takuttag finns det bara två kablar en svart och en blå (bild 2)
Kommit så långt att jag förstår att lampan är jordad och uttaget är ojordat(?) men det sitter även en rund platta (bild 3) i taket som jag tog ner

Kan jag sätta upp min lampa ändå? Hur gör jag ?

• Tre elkablar, svart, vit och kopparfärgad, som löper parallellt mot en bakgrund av papp med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två blottade elkablar, en svart och en blå, hänger från ett takuttag med ett vitt kopplingsdon synligt bredvid.
    Skapa konto
  • Rund vit takplatta med fästen och märken, placerad över instruktioner med engelsk text i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Varför tog du bort uttaget?

Om rummet i övrigt är ojordat så är det ok att koppla in lampan utan jord.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tog du bort uttaget?

Om rummet i övrigt är ojordat så är det ok att koppla in lampan utan jord.
Jag behöver borra och fästa lampan i taket så kroken och plattan med uttaget var jag tvungen ta ner, nu fattar jag inte hur jag ska koppla lampan….ska jag ha kvar det här uttaget alltså?

• Närbild av takfäste med uttag för lampa, med texten "LÅT KROKEN BÄRA" och "MAX 15 KG" stämplat på ytan.
    Skapa konto
Du får montera lampan bredvid uttaget då, eller köpa en annan lampa som kan hängas i en krok.
Du ska inte montera bort lamputtaget - det blir bara dåligt.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får montera lampan bredvid uttaget då, eller köpa en annan lampa som kan hängas i en krok.
Du ska inte montera bort lamputtaget - det blir bara dåligt.
Behöver jag inte använda koppartråden och den gröna skruven för att jorda så kan jag väl skippa metalplattan och hänga den i krok men jag behöver först veta hur lampan ska kopplas? Det är min fråga, var ska de svart/vit kablar och koppartråden gå?

Knippas av koppartråden.
Sedan spelet det ingen roll. Men ta den Blå till vit och brun till svart. Det blir snyggast så.

Svart till svart ska det vara. Jag glömde bildens färger när jag skrev.

J Jonas928 skrev:
Knippas av koppartråden.
Sedan spelet det ingen roll. Men ta den Blå till vit och brun till svart. Det blir snyggast så.
Är det säkert? Det medföljer 3 såna här som ska användas till att koppla från tak kablarna till lampans 3

• Bruna skruvplintar på instruktionstext.
    Skapa konto
  • Instruktioner för att ansluta takkablar till en lampa med tre kabelanslutningar och jordning.
    Skapa konto
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V Vera Ique skrev:
Behöver jag inte använda koppartråden och den gröna skruven för att jorda så kan jag väl skippa metalplattan och hänga den i krok men jag behöver först veta hur lampan ska kopplas? Det är min fråga, var ska de svart/vit kablar och koppartråden gå?
Du får visa oss mer av din lampa för att vi ska kunna besvara den frågan.
Men i grunden ska du söka en lösning där du monterar en stickpropp på din lampa, troligen av skyddsjordat utförande.
Du ska under inga omständigheter använda de röda tomtehattarna för att ansluta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
såhär ser den ut och instruktioner

• Instruktionsschema för anslutning av ljuskällor: Montering och jordning av kabel med specifikation för 40W Type A glödlampor.
    Skapa konto
  • Metallisk monteringsplatta placerad över instruktionspapper med text och diagram.
    Skapa konto
  • Ritning av taklampa med detaljerade monteringsinstruktioner och komponenter markerade A till F.
    Skapa konto
  • Guldfärgad taklampa med synliga kablar, placerad framför monteringsinstruktioner och varningar av märket Urban Outfitters.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsbox med kablar och märklappar.
    Skapa konto
V Vera Ique skrev:
såhär ser den ut och instruktioner
Den där verkar vara gjord för amerikanska marknaden. Den är väl inte ens CE-märkt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Tack, det bekräftar att armaturen är avsedd att skyddsjordas. Du ska därmed sätta denna typ av stickpropp på dina tre sladdar. Det viktiga är att den nakna flätan blir ansluten till stiftet som sticker ut.
Vit stickpropp med två kontaktstift och en anslutning för skyddsjord, fotograferad på nära håll.

Fast detta funkar endast om lampan är monterad över lamputtaget, vilket tydligen inte går.

Du behöver då en lite längre sladd och det finns sådana med en kort sladdstump. De finns med upp till tre meter sladd. Det gör att du kan montera din lampa vid sidan om lamputtaget. Du får såga upp ett jack i kanten på lampans kopp.
Bild av vit stickpropp med tre exponerade trådar i änden av en kort kabel; avsedd för anslutning till lampa.
Skarven mellan lampa och sladd till stickpropp måste göras i koppen på lampan. Skarva t.ex med Wago 221. Det bör finns en dragavlastning av sladden också, så denna plint är egentligen bättre, HE253, om den får plats.
Vit stickpropp för elektriska anslutningar, med skruvanslutningar synliga, uppdelad i två delar för montering.
Skapa konto

Ja, det kostar att det säljs lampor som inte är avsedda för Sverige...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den där verkar vara gjord för amerikanska marknaden. Den är väl inte ens CE-märkt?
Nej inte CE märkt men UL står det, den är jättefin och vill verkligen få upp den. Ska jag låta bli sätta upp den?

Tack, det bekräftar att armaturen är avsedd att skyddsjordas. Du ska därmed sätta denna typ av stickpropp på dina tre sladdar. Det viktiga är att den nakna flätan blir ansluten till stiftet som sticker ut.
[bild]

Fast detta funkar endast om lampan är monterad över lamputtaget, vilket tydligen inte går.

Du behöver då en lite längre sladd och det finns sådana med en kort sladdstump. De finns med upp till tre meter sladd. Det gör att du kan montera din lampa vid sidan om lamputtaget. Du får såga upp ett jack i kanten på lampans kopp.
[bild]
Skarven mellan lampa och sladd till stickpropp måste göras i koppen på lampan. Skarva t.ex med Wago 221. Det bör finns en dragavlastning av sladden också, så denna plint är egentligen bättre, HE253, om den får plats.
[bild]

Tack så mycket!

[bild]

[bild]
[bild]

Räcker det med att borra ett hål för sladden istället för såga upp vid kanten?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.