Håller på och bygger altan för fullt. Som glad amatör går inte riktigt allt som man vill och man får anpassa sig lite.
I alla fall, bygger på packad makadam och sedan med stenplattor på. Då det är väldigt kort avstånd upp till dörr så kör vi på 120x45mm reglar. Fått in det mesta rakt och det ser bra ut. Har även gjutit plintar för stolpar till staket/insynsskydd som ska upp, i plintarna (som är 60-70cm djupa) sitter ett rejält ~40cm plintjärn. P.g.a. mindre missöden så fick jag göra som så att jag endast gjöt in ett plintjärn – tanken är då att sätta regel - stolpe (70x70 på insidan av regeln) - plintjärn, se bild:
När jag gjöt hade jag en kapad stump av stolpen som jag satte mellan järnet och regeln, rakt och fint.
Men nu när värmen har legat på lite och trät krympt något och regeln eventuellt vridit sig någon mm. så kan jag inte för mitt liv få stolparna raka. De sitter rätt så stadigt men toppen av stolpen diffar alltjämt ~0,5-1cm från roten hur jag än gör. Några tips och idéer? Är denna diffen inom rimliga avvikelser? Tanken är sedan då att ha stående spjälor relativt tätt (~50% luft).
I alla fall, bygger på packad makadam och sedan med stenplattor på. Då det är väldigt kort avstånd upp till dörr så kör vi på 120x45mm reglar. Fått in det mesta rakt och det ser bra ut. Har även gjutit plintar för stolpar till staket/insynsskydd som ska upp, i plintarna (som är 60-70cm djupa) sitter ett rejält ~40cm plintjärn. P.g.a. mindre missöden så fick jag göra som så att jag endast gjöt in ett plintjärn – tanken är då att sätta regel - stolpe (70x70 på insidan av regeln) - plintjärn, se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjöt hade jag en kapad stump av stolpen som jag satte mellan järnet och regeln, rakt och fint.
Men nu när värmen har legat på lite och trät krympt något och regeln eventuellt vridit sig någon mm. så kan jag inte för mitt liv få stolparna raka. De sitter rätt så stadigt men toppen av stolpen diffar alltjämt ~0,5-1cm från roten hur jag än gör. Några tips och idéer? Är denna diffen inom rimliga avvikelser? Tanken är sedan då att ha stående spjälor relativt tätt (~50% luft).
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Kolla om du har kärnträ i stolpen, den sorten vrider sig för det mesta och går inte att få tillbaka. Bäst är att ta
2 st reglar och skruva ihop dom glada mot varandra, då strävar dom lika och kommer at vara raka. allt virka som vrider sig går inte att tvinga tillbaka.
2 st reglar och skruva ihop dom glada mot varandra, då strävar dom lika och kommer at vara raka. allt virka som vrider sig går inte att tvinga tillbaka.
Kanske ska förtydliga att stolpen i sig är tillräckligt rak, utan det är då "invägningen" som jag har problem med, då det är någon mm. extra glapp mellan regeln och stolpjärnet.
Tack för svaret!J jonaserik skrev:
Testade det innan, – körde på en distansbricka; men även om den var < 1mm då gjorde det så att toppen på stolpen diffade för mycket åt andra hållet istället.
Körde på asfaltspapp som var lite lite komprimeringsbar som en temporär lösning får att ha dem så raka som möjligt för stunden så får jag återbesöka problemet sedan innan jag börjar lägga trallen.
Produkter som diskuteras: "distansbricka"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
