334 147 läst ·
467 svar
334k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Eftersom denna grannen med all tydlighet visat att han kommer göra allt för att djävlas och försöka behålla marken han stulit så tror jag den ända vägen är att köra över honom en gång för alla.
Hade jag råka ut för det hade jag i detta läget kontaktat närmsta lantbrukare och bett honom schakta av marken och lägga mat jord där istället.
Förklarar man bara läget för en lantbrukare innan så har han resurser att göra det snabbt och hålla grannen på behörigt avstånd.
I detta läget finns inte ens på min karta att försöka vara diplomatisk.
Hade jag råka ut för det hade jag i detta läget kontaktat närmsta lantbrukare och bett honom schakta av marken och lägga mat jord där istället.
Förklarar man bara läget för en lantbrukare innan så har han resurser att göra det snabbt och hålla grannen på behörigt avstånd.
I detta läget finns inte ens på min karta att försöka vara diplomatisk.
Ska man gå på statistiken kommer det bli en kopp kaffe och en kram till grannen. Som kommer fortsätta ta för sig.
Ursäkta men jag blir lite sur över alla långa trådar där folk försöker hjälpa till sida upp och sida ner och så slutar det ändå bara med att TS "inte vill vara en som bråkar".
Ursäkta men jag blir lite sur över alla långa trådar där folk försöker hjälpa till sida upp och sida ner och så slutar det ändå bara med att TS "inte vill vara en som bråkar".
Angående preskriberingstid på svartbygge så gäller fortfarande 10 år. Men med förtydligande att om man har en byggnad som byggts för mer än 10 år sedan så behöver man inte riva den utan den kan stå kvar.
Däremot så måste man vid en ny bygglovsansökan, för annan ny byggnad på tomten, ta med ansökan för svartbygget eller meddela om att den ska rivas inom en viss tid.
Man kan bli lite trött på att "some people just want to watch the world burn"........
Lycka till med ditt "projekt". Stå på dig. Jag skulle inte tolerera att nån tog det jag betalat för.
Däremot så måste man vid en ny bygglovsansökan, för annan ny byggnad på tomten, ta med ansökan för svartbygget eller meddela om att den ska rivas inom en viss tid.
Man kan bli lite trött på att "some people just want to watch the world burn"........
Lycka till med ditt "projekt". Stå på dig. Jag skulle inte tolerera att nån tog det jag betalat för.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hade det varit ett ärligt misstag från grannen hade det varit en sak men här har vi att göra med en översittare som är finare än andra och gör som han vill och använder en tuff och otrevlig attityd för att skrämma andra till tystnad eller från att göra något.
Det optimala för att köra över grannen och för att ta tillbaka marken är att ha en traktor grävare som river upp parkeringen i samma ögonblick som lantmäteriet börjar slå ner gräns röret.
Juridiskt är det nog inte helt korrekt men straffet man kan få är nog löjligt lågt om man ens får något för man kan ju räkna av kostnaden grannen fått att återställa marken och dessutom kan man säkerligen polisanmäla grannen med för olaga intrång och skadegörelse av marken och ev kräva någon form av ersättning så risken att man får något straff om man börjar gräva direkt när gränsröret åker ner är nog nära noll.
Väntar man börjar han planera motdrag som kan försena återställningen ordentligt så det är bättre ta honom off gard.
Man kan ha en grävare stående någon gata bort som man ringer fram så fort stolpen åker ner.
Det optimala för att köra över grannen och för att ta tillbaka marken är att ha en traktor grävare som river upp parkeringen i samma ögonblick som lantmäteriet börjar slå ner gräns röret.
Juridiskt är det nog inte helt korrekt men straffet man kan få är nog löjligt lågt om man ens får något för man kan ju räkna av kostnaden grannen fått att återställa marken och dessutom kan man säkerligen polisanmäla grannen med för olaga intrång och skadegörelse av marken och ev kräva någon form av ersättning så risken att man får något straff om man börjar gräva direkt när gränsröret åker ner är nog nära noll.
Väntar man börjar han planera motdrag som kan försena återställningen ordentligt så det är bättre ta honom off gard.
Man kan ha en grävare stående någon gata bort som man ringer fram så fort stolpen åker ner.
Detta var ju en mycket bra idé. Sätt upp sådana längs din tomtgräns. Ca. 10 cm innanför för att vara på säkra sidan. Och med 50 cm mellanrum. Vad skall han göra då? Då kan han ju inte köra där längre, och så länge han inte har servitut så kan väl inte du straffas för det? Hör med någon juridisk rådgivare...peternicklas skrev:
Nej du har rätt vill inte bråka men har insett ett faktum att det är det som gäller just nu har kontaktat kommunen och en jurist och även föreningen... ska även kontakta mitt försäkring bolag på måndag hade jag tänkt angående rättstvister å den hjälp man kan få därifrån. Tänkte hålla min profil vänlig men bestämde mot grannen och varje gång han brusar upp så tar jag till nästa sak jag har emot honom på den lagliga sidan 
Mm som jag förstått så har jag ingen rätt att ta bort hans skit och återställa själv utan måste använda mig av en statlig myndighet som kronofogden eller tingsrätten för att få detta beslut om att jag får göra det trots att det är min mark som det gäller så sjukt.
jag had själv blivit mest förbannad över oljudet, tål inte att bli störd titt som tätt! Jag tror man kan kalla på polisen om det är så att det stör allmänheten. Värsta fall kör du samma sak tidig på morgonen när han vill sova ut så får han smaka på sin egen medicin, vissa människor är så tröga att man måste köra samma sak mot de för att de ska fatta! Stå på dig !
Spontant gillar jag GöranWs ide - särskilt när grannen är bortrest - men jag tror att den bästa lösningen på är den som har som mål att de-eskalera konflikten och hela tiden erbjuda en väg mot grannsämja utan att för den skull vara undfallande. Schaktar du bort uppfarten som grannen byggt så kanske han eskalerar konflikten ytterligare på något sätt. Det sista man vill ha är en situation där man måste vara rädd för vad grannen ska hitta på.
Jag tror det är bra att rådgöra med en jurist hur processen att återta tomten och ersätta träden går till, och sedan förklara för grannen att man förväntar sig att grannen återställer och ersätter det som denne förstört frivilligt så att man slipper gå via kronofogde/tingsrätt.
Det hårdaste vapen som jag tror man kan ta till är stämning. Det kan slå mycket hårt mot grannes känsliga punkt plånboken.
Jag tror det är bra att rådgöra med en jurist hur processen att återta tomten och ersätta träden går till, och sedan förklara för grannen att man förväntar sig att grannen återställer och ersätter det som denne förstört frivilligt så att man slipper gå via kronofogde/tingsrätt.
Det hårdaste vapen som jag tror man kan ta till är stämning. Det kan slå mycket hårt mot grannes känsliga punkt plånboken.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Frågan är om hot med fogden och tingsrätten biter på grannen om inte annat så kan det ta väldigt lång tid i anspråk typ från någon månad till över året.
Men det biter definitivt på grannen om en grävare sätter klorna i parkeringen direkt när gräns röret bankas ner.
Vad som är bäst vet TS bäst själv för det är svårt att sätta sig in i hur grannen är på ett forum.
Men det biter definitivt på grannen om en grävare sätter klorna i parkeringen direkt när gräns röret bankas ner.
Vad som är bäst vet TS bäst själv för det är svårt att sätta sig in i hur grannen är på ett forum.
Att fördäfva grannens parkeringsplats även om den är på TS mark skulle jag inte rekommendera. Tror inte polisen tycker om detta. Ställ ut ett antal betongsuggor så är inget fördärvat men han har samtidigt inte tillträde till sin parkeringsplats på TS mark.Göran.W skrev:Frågan är om hot med fogden och tingsrätten biter på grannen om inte annat så kan det ta väldigt lång tid i anspråk typ från någon månad till över året.
För att inte tumla på regelboken, kontakta a) kommun, b) jurist, och försäkringsbolag. Sedan grannen.
Göran.W förslag låter säkert mycket lockande och även om det är lätt att gilla hans genila initiativ skulle jag inte satsa på det i första hand. Lycka till.
Göran.W förslag låter säkert mycket lockande och även om det är lätt att gilla hans genila initiativ skulle jag inte satsa på det i första hand. Lycka till.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är möjligt polisen har åsikter men vad ska grannen göra stämma TS som då motstämmer för intrånget skadegörelse baggböleri osv.
Lägg till att grannen måste återställa marken på sin bekostnad.
Hur tror ni rätten dömer.
Känns rätt riskfritt för TS för inte kan väl rätten döma honom för skadegörelse utan i värsta fall kvittar dom det mot alla brott grannen begått.
Men som sagt TS får själv bedöma vad som är bäst för vi känner ju inte grannen.
Lägg till att grannen måste återställa marken på sin bekostnad.
Hur tror ni rätten dömer.
Känns rätt riskfritt för TS för inte kan väl rätten döma honom för skadegörelse utan i värsta fall kvittar dom det mot alla brott grannen begått.
Men som sagt TS får själv bedöma vad som är bäst för vi känner ju inte grannen.
Redigerat:
Det enda som skulle hindra mig från att låta en grävmaskin omgående gräva bort parkeringen så fort gränsen är klarlagd är antingen kostnaden för maskintiden eller att jag är orolig att grannen är såpass mycket psykopat att det hela innebär en mycket stor risk för en upptrappning jag själv inte mäktar med att möta.
Det ev rättsliga skulle jag vara väldigt lugn inför.
Jag tror det är snöbollsvarning i helvetet innan det kommer hända något i den vägen. Men ifall så skulle jag bara anlägga en totalt ovetande min.
"Jag har länge varit lite osäker på min tomts gränser, så jag lät LM märka ut dessa, och sen ville jag snygga till lite av det där fula som så länge skämt på min tomt, allt för att min granne skulle få en finare gräsmatta att se på när han ser ut över min tomt."
Det ev rättsliga skulle jag vara väldigt lugn inför.
Jag tror det är snöbollsvarning i helvetet innan det kommer hända något i den vägen. Men ifall så skulle jag bara anlägga en totalt ovetande min.
"Jag har länge varit lite osäker på min tomts gränser, så jag lät LM märka ut dessa, och sen ville jag snygga till lite av det där fula som så länge skämt på min tomt, allt för att min granne skulle få en finare gräsmatta att se på när han ser ut över min tomt."