334 159 läst ·
467 svar
334k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Intressant om preskriptionstiden för svartbygge är borttaget. Jag tror dock inte att så är fallet men det torde väl i så fall gälla egen fastighet?*Sanna* skrev:
Ett svartbygge på annans fastighet kan väl aldrig var tillåtet, hur gammalt det än månde vara ? :wow:
Då kunde man åka runt på bygden och uppföra garage, förråd, sjöbodar och annat som man kan tyckas ha användning för, utan att ta hänsyn till vem som äger marken. Det är ju i så fall rena anarkin.
Svartbyggen och hus på "ofri grund" är helt olika saker som inte har med varandra att göra.
Ett svartbygge kan någon göra på sin egen mark eller på annans, det blir oavsett preskriberat efter 10 år i den mening att kommunen inte längre kan beordra rivning eller sanktioner av annat slag.
Och ett hus på ofri grund kan antingen ha bygglov eller vara svartbyggt.
Ett svartbygge kan någon göra på sin egen mark eller på annans, det blir oavsett preskriberat efter 10 år i den mening att kommunen inte längre kan beordra rivning eller sanktioner av annat slag.
Jag tror att det är viktigt att man försöker föreställa sig vilken typ av granne man egentligen har, och samtidigt bestämmer hur långt man själv kan tänka sig gå i strid och strul. Det finns ju en parallell tråd och jag skrev en post om just detta här:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/232035-hur-hantera-konstig-granne-7.html#post1971888
vilken typ din granne är? Det känns än så länge oklart? Kanske är det "bara" en rättshaverist/bråkstake? Att han kommer fortsätta ställa till besvär om ni på något sätt inte enas (via makt eller samförstånd) är väl dessvärre rätt troligt. Det lär väl inte blivit mindre musik efter att LM varit där eller?
http://www.byggahus.se/forum/juridik/232035-hur-hantera-konstig-granne-7.html#post1971888
vilken typ din granne är? Det känns än så länge oklart? Kanske är det "bara" en rättshaverist/bråkstake? Att han kommer fortsätta ställa till besvär om ni på något sätt inte enas (via makt eller samförstånd) är väl dessvärre rätt troligt. Det lär väl inte blivit mindre musik efter att LM varit där eller?
Men innebär inte begreppet ofri grund någons slags avtal mellan anläggningens ägare och fastighetsägaren ?Mikael_L skrev:Svartbyggen och hus på "ofri grund" är helt olika saker som inte har med varandra att göra.
Typ servitut eller arrendeavtal?
Om man bygger något på annans mark utan avtal (tillåtelse) eller tar annans egendom i anspråk är väl närmare en ockupation?
Kanhända, men byggnaden är trots allt en byggnad på ofri grund, dvs ägs av en annan än fastighetsägaren.
Själva handlingen att bygga har kanske något namn, typ ockupation (så brukar man väl kalla Israels byggande av bosättningar på Palestinsk mark).
Men byggnaden är fortfarande ett hus på ofri grund, byggnaden i sig utför ingen handling och är inte ansvarig inför lagen.
Och preskriptionsreglerna har fortfarande inget att göra med detta förhållande.
Själva handlingen att bygga har kanske något namn, typ ockupation (så brukar man väl kalla Israels byggande av bosättningar på Palestinsk mark).
Men byggnaden är fortfarande ett hus på ofri grund, byggnaden i sig utför ingen handling och är inte ansvarig inför lagen.
Och preskriptionsreglerna har fortfarande inget att göra med detta förhållande.
Redigerat:
Mikael_L: Vad anser du då, vara det rätta, att agera, om fastighetsägaren inte vill eller har givit tillåtelse till att det anlagda på hans mark.
Om hans mål att få bort det snarast möjliga men "anläggaren" vägrar. ?
Om hans mål att få bort det snarast möjliga men "anläggaren" vägrar. ?
Jag skulle kolla med kommunen om dom varit inblandade i ärendet. Om inte kommunen har varit inblandad så gäller det att driva ärendet vidare till civilrätten. Har ej läst hela tråden, men låter som ett svartbygge (antagligen utan att kommunen varit inblandat i ärendet?) plus grovt överträdelse i sakfrågan.
Det finns flera trådar på forumet om sådant här, t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/153514-grannens-byggnad-pa-min-tomt.html
http://www.byggahus.se/forum/juridi...rat-fall-av-hus-pa-ofri-grund-intressant.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/94037-person-har-byggt-ett-kraftverk-pa-min-tomt-vad-gora.html
Jag tror att rättsläget ligger ungefär såhär:
Ponera att medan du är bortrest så ställer jag en husvagn på er uppfart, eller borrar en vattenbrunn på din mark eller bygger en byggnad av något slag på din mark.
1. Då är marken din, men egendomen min.
2. Du kan inte fritt råda över min egendom, dvs du får inte sälja husvagnen, gjuta igen borrhålet eller låta riva byggnaden helt utan vidare.
(Jag har gjort fel, du får lida. Så jäkligt är det.)
3. Detta är alltså en situation som måste lösas, först måste man väl försöka lösa det i samförstånd. Sen kommer myndigheter in i bilden.
4. Lösningarna heter flytt av egendom, servitut, markreglering (mot ersättning), rivning osv.
5. Vill man som markägare råda över förhållandet så tror jag att det är en stor fördel att agera så fort som man inser eller misstänker sakförhållandet. Något slags låt-gå-attityd kan säkert senare tolkas som ett tyst medgivande.
6. Man börjar med att vidtala berörda (om sådan går att finna).
7. Går ingen lösning att hitta så blir det kronofogde tingsrätt lantmäteri och sånt som får bistå.
http://www.byggahus.se/forum/juridik/153514-grannens-byggnad-pa-min-tomt.html
http://www.byggahus.se/forum/juridi...rat-fall-av-hus-pa-ofri-grund-intressant.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/94037-person-har-byggt-ett-kraftverk-pa-min-tomt-vad-gora.html
Jag tror att rättsläget ligger ungefär såhär:
Ponera att medan du är bortrest så ställer jag en husvagn på er uppfart, eller borrar en vattenbrunn på din mark eller bygger en byggnad av något slag på din mark.
1. Då är marken din, men egendomen min.
2. Du kan inte fritt råda över min egendom, dvs du får inte sälja husvagnen, gjuta igen borrhålet eller låta riva byggnaden helt utan vidare.
(Jag har gjort fel, du får lida. Så jäkligt är det.)
3. Detta är alltså en situation som måste lösas, först måste man väl försöka lösa det i samförstånd. Sen kommer myndigheter in i bilden.
4. Lösningarna heter flytt av egendom, servitut, markreglering (mot ersättning), rivning osv.
5. Vill man som markägare råda över förhållandet så tror jag att det är en stor fördel att agera så fort som man inser eller misstänker sakförhållandet. Något slags låt-gå-attityd kan säkert senare tolkas som ett tyst medgivande.
6. Man börjar med att vidtala berörda (om sådan går att finna).
7. Går ingen lösning att hitta så blir det kronofogde tingsrätt lantmäteri och sånt som får bistå.
En bra idé måste väl vara att ta kontakt med en advokat som kan företräda dig? Det finns säkert praxis på både skadestånd och åtgärder. Ofta slutar sådana här tvister med en förlikning.
Med tanke på hans märkliga beteende handlar det ju om en massa annat än tomtgränsen också. Det finns också praxis kring störande grannar både hos kommun och kanske hos någon villaförening.
Att gå loss med MC gäng osv låter ju lockande för känslorna men inte för förnuftet
Med tanke på hans märkliga beteende handlar det ju om en massa annat än tomtgränsen också. Det finns också praxis kring störande grannar både hos kommun och kanske hos någon villaförening.
Att gå loss med MC gäng osv låter ju lockande för känslorna men inte för förnuftet
Tyvärr tror jag att brynars förslag är det enda vettiga tillvägasättet. Din försäkring borde täcka en del av kostander, men räcker knappast till hela ersättning för en advokat. Det tråkiga med en förlikning är att man måste betala egna kostnader själv.
Du skall begära ersättning bla. för nedhuggen skog dvs. göra anspråk på skadestånd. Du borde ha ett mycket starkt fall även i rättsprocessen övrigt dvs om du bestämmer dig att låta rättsprocessen löpa genom helt och hållet utan en förlikning, och slippa egna advokatkostander som annars faller till dig.
Du skall begära ersättning bla. för nedhuggen skog dvs. göra anspråk på skadestånd. Du borde ha ett mycket starkt fall även i rättsprocessen övrigt dvs om du bestämmer dig att låta rättsprocessen löpa genom helt och hållet utan en förlikning, och slippa egna advokatkostander som annars faller till dig.
Ta kontakt med kommunen dom brukar hjälpa till med gränser dom har ju sina kartor själva.Men det kan vara problem om grannen har haft din mark i 10 år då kan det vara svårt att få tillbakajobbigt skrev:Hej för att göra en lång historia kort så köpte jag en tomt för ca 2 år sedan fick då höra att jag hade en kanon granne vilket kändes riktigt bra men jag hade hört fel. Han är en av de värsta man kan tänka sig har jag fått höra efteråt vilket stämmer "suck" sedan starten så har han hundar som springer fritt Å bajsar å pissar på altanen bilen mm. Han har en riktigt bra stereo... Utomhus vilket han utnyttjar friskt ca 5 dagar i veckan å spelar så högt det går tillomed så högt att det bara skorrar i högtalarna och någon regel om tider finns inte han kan ha stereon på vi 2 på natten även fast festen fortsatt inomhus. Efter en lyckad fest en kväll som han hade så insåg jag att jag hade hans hushållsavfall på hela min tomt. Jag bad honom då att ta bort sina sopor men inget händer efter 3 dagar ytterligare så blir jag arg å skickar ett sms till honom han tar då bort så mycket som får plats i en hand. Insåg att jag själv fick bita i det sura äpplet och plocka bort allt själv vilket tog ca 5timmar och blev en överfylld 125liters sopsäck. Nu har jag tänkt sätta upp staket på tomtgränsen men inser att 1tomtgränspinne saknas och ju mer jag mäter så inser jag att min granne tagit bort den och bygg parkering där den skulle ha stått. När jag frågar honom så säger han att det aldrig funnits någon. Då säger jag att jag får ta ut lantmäteriet och sätta dit en ny å då blir han sur å säger att han inte vill ha en tomtpinne på sin uppfart? Hur han nu vet att den hamnar där om den aldrig funnits? Inser nu att han precis tagit ner en massa av mina träd och byggt en parkeringsplats på minst 40kvm på min tomt.
Tips på hur man går tillväga!
Mitt enda råd till dig är vad du än tänkt göra, gör det.
Vela inte. En sådan person som din granne lever på andras osäkerhet. Om du äger situationen och inte ger grannen spelrum så har du vunnit halva slaget.
Om du vill erbjuda grannen servitut, så ska du vara den som tar upp det på dina villkor.
Kan du tänka dig att sälja. Slå fast ett pris och meddela grannen att det gäller.
Hade jag varit i din situation hade jag inte tvekat. Jag hade omedelbart sett till att gränsa av min mark på sådant sätt att det inte går att missförstå. Sedan berett grannen möjlighet att flytta sitt pick och pack. Kul för grannen om det går ett tvåmeters schakt i tomtgräns när denne kommer hem och ska parkera.
Det du inte ska göra är att dra ut på det. Låt inte grannen vara initiavtivtagaren. Ge inte grannen val eller möjligheter. Följ lagen, var trevlig, agera så att det inte går att missförstå din önskan eller vilja. Oavsett vad din önskan är.
Vela inte. En sådan person som din granne lever på andras osäkerhet. Om du äger situationen och inte ger grannen spelrum så har du vunnit halva slaget.
Om du vill erbjuda grannen servitut, så ska du vara den som tar upp det på dina villkor.
Kan du tänka dig att sälja. Slå fast ett pris och meddela grannen att det gäller.
Hade jag varit i din situation hade jag inte tvekat. Jag hade omedelbart sett till att gränsa av min mark på sådant sätt att det inte går att missförstå. Sedan berett grannen möjlighet att flytta sitt pick och pack. Kul för grannen om det går ett tvåmeters schakt i tomtgräns när denne kommer hem och ska parkera.
Det du inte ska göra är att dra ut på det. Låt inte grannen vara initiavtivtagaren. Ge inte grannen val eller möjligheter. Följ lagen, var trevlig, agera så att det inte går att missförstå din önskan eller vilja. Oavsett vad din önskan är.
Redigerat: