2 952 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
person har byggt ett kraftverk på min tomt. Vad göra?
Har köpt en sommarstuga som ligger intill en kraftverksdamm. Visst låter det trevligt?
Det är inte så illa som det låter... rätt shyst man kan t.ex bada i den. Dom har dämt upp en å. Det är ett litet kraftverk som en privatperson äger. Det är en riktig skitgubbe som alla i bygden verkar tycka illa om. Till dammen hör ett litet hur i betong ca 3*3m som då man kolla flygbilder verkar ligga till hälften på min tomt. Det är en pumpstation eller liknande misstänker jag.
Vad ska jag göra? Riva den delen som står på min tomt eller kräva pengar etc. för servitut eller bara skita i det?
Vad ska jag göra? Riva den delen som står på min tomt eller kräva pengar etc. för servitut eller bara skita i det?
Du kan börja med att ta reda på om byggnaden verkligen ligger på din tomt. Om så är fallet ska det finnas ett arende avtal på marken där byggnaden står. Finns det inget avtal så kan du kräva marken tillbaka när som helst
Sådana här situationer regleras i Jordabalkens 3:e Kap ,11 §. http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm
Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2003:626).
Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2003:626).
Tja, vanlig avundsjuka i byggden för att "gubben" får egen och kanske biligare el? Du kanske ska bilda din egen uppfattning om grannen i stället för att lysna så mycket på avundsjuka surgubbar från byggden?il_duce skrev:Det är ett litet kraftverk som en privatperson äger. Det är en riktig skitgubbe som alla i bygden verkar tycka illa om. Till dammen hör ett litet hur i betong ca 3*3m som då man kolla flygbilder verkar ligga till hälften på min tomt. Det är en pumpstation eller liknande misstänker jag.
Om du inte märkte att buren står i vägen när du köpte stugan så kanske är den inte så mycket i vägen nu heller? Annars skulle du ställa frågan till mäklaren direkt
gaia
Sjalvklart har ingen ratt att bygga eller gora anlaggning pa din tomt. Daremot kan man inte utan vidare ta bort eller forstora fast egendom eller fastighetstillbehor. Du maste ga via en jurist och via tingsratten for att fa detta reglerat. Sedan kan jag halla med gaia, om det inte stor dig, sa gor en overenskommelse med grannen.
PS. Sitter utomlands med dator som inte har a, a och o med prickar.
PS. Sitter utomlands med dator som inte har a, a och o med prickar.
gaia skrev:Tja, vanlig avundsjuka i byggden för att "gubben" får egen och kanske biligare el? Du kanske ska bilda din egen uppfattning om grannen i stället för att lysna så mycket på avundsjuka surgubbar från byggden?
Om du inte märkte att buren står i vägen när du köpte stugan så kanske är den inte så mycket i vägen nu heller? Annars skulle du ställa frågan till mäklaren direkt. Är 3m2 värt att slås om? Du kan ju behöva hjälp av din närmaste granne i framtiden så klipp inte alla trådar direkt efter inflyttningen
gaia
Nja, struntar faktsikt i gubbens el. Men han har exploaterat en naturlig öringbäck och tjänar dessutom antagligen grova pengar på detta. Går dessutom en tre-fas ledning som är lagd på min gräsmatta som driver en hydrofor och pump som står på min tomt. Används till att driva kyrkans bevattning. Han är inte min granne utan bor nån annan stans. Tomtdelen ligger nedanför en slänt och är i princip obrukbar,men det är fortfarande min tomt som han använder för kommersiella ändamål och tjänar pengar på.
Redigerat:
Hur kan man bevisa avsikt? Antagligen byggd med flit eftersom det ej finns plats på hans del av tomten.mycke_nu skrev:Sådana här situationer regleras i Jordabalkens 3:e Kap ,11 §. [länk]
Ja, han har exploaterat och du har fått en damm att bada i. Utan honom skulle det inte bli en "sjötomt " däril_duce skrev:Nja, struntar faktsikt i gubbens el. Men han har exploaterat en naturlig öringbäck och tjänar dessutom antagligen grova pengar på detta. Går dessutom en tre-fas ledning som är lagd på min gräsmatta som driver en hydrofor och pump som står på min tomt. Används till att driva kyrkans bevattning. Han är inte min granne utan bor nån annan stans. Tomtdelen ligger nedanför en slänt och är i princip obrukbar,men det är fortfarande min tomt som han använder för kommersiella ändamål och tjänar pengar på.
Vill du gärna bli delägare i hans företag med 3m2 tomt som insats så fråga honom vad han tycker om det .
Går strömen till kyrkan så är det kanske kyrkans anläggning som står på din mark och ej gubbens? Då kanske blir det lite lättare att förhandla med prästen och byta tomtbiten mot en lika stor viloplats
gaia
Redigerat av moderator:
Vad trevligt med en omptimist!gaia skrev:Ja, han har exploaterat och du har fått en damm att bada i. Utan honom skulle det inte bli en "sjötomt " där. Se det från den ljusa sidan .
Vill du gärna bli delägare i hans företag med 3m2 tomt som insats så fråga honom vad han tycker om det .
Går strömen till kyrkan så är det kanske kyrkans anläggning som står på din mark och ej gubbens? Då kanske blir det lite lättare att förhandla med prästen och byta tomtbiten mot en lika stor viloplats.
gaia
Tänkte bara nämna att jag hade ett uthus som på kommunkartorna såg ut att ligga delvis på grannens tomt.
Men när jag frågade om detta sa dom att det var en effekt av hur flygbilder och någon annan karta var matchade.
De sa att flygbilderna inte tas rakt uppifrån utan lite från sidan och att byggnader därför kan se ut att sträcka sig över tomtgränser. Ungefär som en skugga faller från solens riktning.
Kanske är det så här också?
/Pemu
Men när jag frågade om detta sa dom att det var en effekt av hur flygbilder och någon annan karta var matchade.
De sa att flygbilderna inte tas rakt uppifrån utan lite från sidan och att byggnader därför kan se ut att sträcka sig över tomtgränser. Ungefär som en skugga faller från solens riktning.
Kanske är det så här också?
/Pemu
Jag tycker att trådskaparen skall börja med att ta reda på var tomtgränserna går. Jag skulle också kolla efter vattendom och tillstånd för det där kraftverket.
Visar det sig sedan att det står saker där så finns det all anledning att inte stoppa huvudet i sanden likt en struts, utan att agera.
Kan man tänka sig att det är OK med en kraftverksbyggnad på en mark, med eller utan ersättning, så skriver man ett servitut om det. Likadant med elledningar över tomten och pumpstationer. Är det OK så skriv ett servitut, förhandla om eventuell ersättning.
I annat fall får de börja ta bort sina saker.
Finns det papper på något så är det mindre problem att reda ut underhåll och liknande saker när det kommer att behövas.
Visar det sig sedan att det står saker där så finns det all anledning att inte stoppa huvudet i sanden likt en struts, utan att agera.
Kan man tänka sig att det är OK med en kraftverksbyggnad på en mark, med eller utan ersättning, så skriver man ett servitut om det. Likadant med elledningar över tomten och pumpstationer. Är det OK så skriv ett servitut, förhandla om eventuell ersättning.
I annat fall får de börja ta bort sina saker.
Finns det papper på något så är det mindre problem att reda ut underhåll och liknande saker när det kommer att behövas.
Det brukar (,skall alltid,) vara så, att kraftverk grundar sin verksamhet på en tidigare vattendom.
Däri brukar beskrivas vilka skyldigheter och rättigheter som kraftverketsägare har. Det kan avse dämningen men också sådana saker som anläggande av byggnader som är nödvändiga för driften.
Det kan mao vara så att kraftverket har givits rätten att ha huset på Din mark.
Mvh
Robert J.
Däri brukar beskrivas vilka skyldigheter och rättigheter som kraftverketsägare har. Det kan avse dämningen men också sådana saker som anläggande av byggnader som är nödvändiga för driften.
Det kan mao vara så att kraftverket har givits rätten att ha huset på Din mark.
Mvh
Robert J.
Klicka här för att svara