9 815 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Asbest i ventilationen
Verkar som om jag har ett asbest i en del av ventilationsventilen över spisen i köket i min stuga. Ser ut som ett grått cementrör men det är inte det kan även jag se.
En kompis var på besök och sa gratis du har jordens giftigaste ämne där... men låt den sitta kvar så är det ingen fara.
Frågan är är det någon fara att ha den sittandes eller bör man kalla in sanerare för att få bort den. (Nej jag tänker inte riva ned den själv även om det är som att röka ett paket cigaretter, jag röker inte heller).
Den sitter alltså över spisen (elspis) i ventilationsutgången och har ingen kontakt med någon annan ventilation.
Det ser dock ut som de läckt in vatten tidigare som förra ägaren tätat, träet runt asbeströret är relativt vattenskadat.
En kompis var på besök och sa gratis du har jordens giftigaste ämne där... men låt den sitta kvar så är det ingen fara.
Frågan är är det någon fara att ha den sittandes eller bör man kalla in sanerare för att få bort den. (Nej jag tänker inte riva ned den själv även om det är som att röka ett paket cigaretter, jag röker inte heller).
Den sitter alltså över spisen (elspis) i ventilationsutgången och har ingen kontakt med någon annan ventilation.
Det ser dock ut som de läckt in vatten tidigare som förra ägaren tätat, träet runt asbeströret är relativt vattenskadat.
Asbest är inte giftigt. Därimot kan de vassa nålarna skada celler i lungorna om man andas in massor under lång tid.
Jag skulle inte oroa mej så mycket för ventilationen, dels så stiger varm luft vilket betyder att du har drag UT ut huset via ventilen, dels tror jag inte att att ett eternitrör släpper ifrån sig fibrer så länge man inte börjar såga i det.
Jag skulle inte oroa mej så mycket för ventilationen, dels så stiger varm luft vilket betyder att du har drag UT ut huset via ventilen, dels tror jag inte att att ett eternitrör släpper ifrån sig fibrer så länge man inte börjar såga i det.
Är du säker på att kompisen inte råkade se ditt saltkar när han sa att du har världen giftigaste ämne där? För salt klassas faktiskt oxå som gift och ett mycke potent gift som har sådana skumma egenskaper att det inte löses i sprit. Låt röret sitta fram till du ska göra en renovering och ta då bort det så helt som möljigt med lite vattenbesprutning innan.
Forumet verkar precis ha drabbats av någon asbestpanik!
Röret är helt ofarligt där det sitter och det är helt ofarligt när du tar bort det. Se till att inte ha sönder röret. När rörets bryts frigörs fibrer som du inte vill ha i dig för mycket av.
Röret är helt ofarligt där det sitter och det är helt ofarligt när du tar bort det. Se till att inte ha sönder röret. När rörets bryts frigörs fibrer som du inte vill ha i dig för mycket av.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Finns också gammal 70-tals-rörisolering som ser ut precis som asbest men inte är det. Jag har själv skickat prover i jobbet och blivit överraskad när det visat sig vara ofarligt. Då har man oftast haft 10 förstå-sig-påare på arbetsplatsen som noggrant konstaterat att det är livsfarlig asbest.
Klicka här för att svara