Kan även ha att göra med att man spammat ut länken till denna tråd i ett reklam-mail...

Jag måste ta och kika på hur man stänger av dessa eviga utskick.

Jag har i allafall inte skickat några mail?!

Mika86 skrev:
Jag har i allafall inte skickat några mail?!
Nej , det är byggahus-redaktionen som har skickat ut mejl :)

kanske för att tråden är med i nyhetsbrevet...

Det är väl inga problem, när du inte betalt något.
Skriv ett brev och ange ett datum det ska vara åtgärdat
och skriv att ni annars tar dit en annan hantverkare.

Redigerat:
Jag är ganska säker på att man i det här fallet kan, efter att de inte dykt upp efter 2 avtalade tillfällen, har rätt att anlita någon annan för att slutföra jobbet och då dra av den kostnaden från vad som ska betalas till de först anlitade. Betala sen vad som blir kvar med en bifogad förklaring så ligger problemet hos det först anlitade företaget.

Vore jag du, så skulle jag iaf inte betala nåt före jobbet är avslutat och godkänt.

Ta kontakt med hantverkaren som du har anlitat, säg till dom att om inte jobbet är avslutat och godkänt inom tex 1 vecka, så anlitar du en annan firma som får avsluta deras jobb, på deras bekostnad.

Om de kommer och slutför jobbet, så kräv rejäl rabatt på jobbet som kompensation för de krånglat!
Gör även en besiktning innan du betalar, för att se så jobbet är korrekt utfört och godkänt!

Men om inte hantverkaren kommer och avslutar jobbet, så anlita en annan firma som har funnits ett tag och som har bra rykte/omdöme och låt dom avsluta jobbet, dra sedan av deras kostnad på första firmans faktura. (om första firman fakturerar för slutfört jobb)
Be dock om kostnadsförslag först, så det inte blir för dyrt.

Fördel med mindre nya företag är att de oftast är billigare, men det är ofta värt att betala lite extra för att anlita en firma som funnits på marknaden ett tag och som har bra referenser!

Dock finns det även små nya företag som är jäkligt duktiga, gäller bara att hitta dom :)

• Gilla
biggles34
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag ger dem sin tredje chans nu på tisdag, annars får jag som ni skrivit ta in en
annan firma som får slutföra och sedan dra av, men det är alltså helt rätt att göra så? Om firman vägrar att dra av kostnaden då? Det kan inte bli så att jag står där med två fakturor då?

Och att besikta golvet, vem ska betala för det? Om jag tar hit nägon som gör det, så kan jag väl inte bara be dom skicka fakturan till firman? Så osäker på sånt här. Kan man ringa konsumentverket och få svar på sånt här?

Saken är ju den såklart att de var billiga, nästan hälften så billiga som ett annat företag som lämnade offert. Men tänkte att de vill väl ha låga priser för att få jobb i början och få goda referenser, men det jan ju inte vara fallet ;)

Du kan alltid höra med din kommuns konsumentvägledare. Jag hade tagit hem en annan firma för att lämna prisuppgift på att göra färdigt jobbet och därmed fått en sorts besiktning. Sen, om det är en rimligt ansedd firma, så betalar du vad som återstår av det första företagets offert till det första företaget och därmed blir problemet deras, om de vill bestrida ärendet. Men har du en ansedd firma som gjorde färdigt jobbet så är det högst otroligt att de skulle kunna få rätt. Skulle de invända så kanske du efter några påminnelser (som du skickar tillbaka med påskriften att de bestrides) får ett brev från någon inkassofirma. Men då ringer du bara dem och förklarar att det är fråga om en tvist. Då lägger de ned ärendet. Det som återstår för golvfirman är att ta det till rätten, men du har ditt på det torra om det är en tillräckligt ansedd firma som kan intyga att deras jobb inte var obefogat. Men dubbelkolla gärna med kommunens konsumentvägledare om hur många ombokningar som behövs innan du har rätt att anlita någon annan att slutföra jobbet, jag minns inte riktigt. Det är dessutom alltid bra att ha officiell rådgivning.

Mika86 skrev:
Tack för alla svar!

Jag ger dem sin tredje chans nu på tisdag, annars får jag som ni skrivit ta in en
annan firma som får slutföra och sedan dra av, men det är alltså helt rätt att göra så? Om firman vägrar att dra av kostnaden då? Det kan inte bli så att jag står där med två fakturor då?

Och att besikta golvet, vem ska betala för det? Om jag tar hit nägon som gör det, så kan jag väl inte bara be dom skicka fakturan till firman? Så osäker på sånt här. Kan man ringa konsumentverket och få svar på sånt här?

Saken är ju den såklart att de var billiga, nästan hälften så billiga som ett annat företag som lämnade offert. Men tänkte att de vill väl ha låga priser för att få jobb i början och få goda referenser, men det jan ju inte vara fallet ;)
Det styrs av konsumenttjänstlagen (googla, den är skapligt lätt att läsa). Där står något i stil med att firman är sen och förseningen är av betydelse för beställaren så har beställaren rätt att låta en annan firma ta över arbetet. Men du måste då skriva till firman och meddela att du har för avsikt att göra så såvida de inte slutför senast en viss dag. Den dagen måste då vara rimlig. Men rimlig betyder inte att de skall ha tid för att avverka andra jobb, utan mer att de skall kunna klara det om de släpper allt vad de håller på med bums.

I det här fallet tycker jag att det låter som villkoren är uppfyllda, det är en försening som är av betydelse för dig.

I princip så kan ju den nya firman ta mer för färdigställande än vad du skulle betala totalt till den första. Då har du rätt till mellaskillnaden från dem, men det är en tung uppförsbacke.

I nuläget så om de kräver dig, så skall firman bevisa att de inte var försenade, att du inte släppt in dem (standardargument från oseriösa hantverkare), att den nya firman var onödigt dyr osv. Om du skall få skadestånd från dem så gäller det omvända.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är lite i samma situation och undrar hur ROT-avdraget fungerar i ett fall som detta - för mig ser det ut som om de (oseriösa entreprenörern) skaffar på sig en massa jobb och sedan plockar ut ROT-avdragen ... men så kan det väl inte gå till ... ? Vem vet mer ang detta ?

De får inte ut ROT innan kunden betalat fakturan.

Dvs. de kan givetvis fuska och begära ROT från skatteverket ändå, men det kommer hem en kontrolluppgift till dig som kund från skatteverket, och då bör du reagera och anmäla till skatteverket att fakturan inte är betald för att arbetet inte är klart eller påbörjat eller felaktigt osv.

Fint att veta - men om de nu fuskar (vilket ju förekommer i denna värld) - kan de då få ut pengar utan att fakturan är betald - detta med kontrolluppgift låter ju som det finns en betydande (?) eftersläpning i tid - kontrolluppgifter kommer ju i slutet av året ..?

Man får ett brev innehållandes kontrolluppgift med posten några dagar efter det att företaget ansökt om ROT

Ja dom kan få ut pengarna men som sagt så kommer det ett brev hem till dig inom några dagar efter att dom begärt/betalat ut pengarna.

EDIT: Tvåa på bollen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.