M Magnus85 skrev:
Ojoj, vad hände här!

Att Bitcoin inte går att spåra är inte sant! Du kan följa alla transaktioner som gjorts. Däremot finns det crypto valutor som inte är lika lätta att spåra som tex Monero, zcash....
Att mining är slöseri med naturresurserna kan man diskuter i all evinlighet!

Jag har själv nyligen besökt Venzuela och sett vad crypto valutor har för värde, där jag fick inspirationen. Med hyperinfaltion har folkets pengar förlorat allt sitt värde. Många säljer korgar och väskor som görs av papperspengarna.

I Venezuela använde man en crypto valuta som heter Dash. Med den kunde folk betala med sina enkla mobiltelefoner genom att skicka ett sms. Det var enda sättet för att betala för nödvändiga varor. Om du inte hade dollar, vilket bara en liten del av befolkningen hade (grupper som stöttade presidenten och fick del av landets rikedomar).

Jag tror stenhårt på crypto valutor, men strunt samma i denna tråd handlade det om min kommande investering och installation.

Tack för alla svar och uträkningar!

Ska läsa igenom alla meddelanden och återkomma hur det går.
Jag hoppas det går riktigt dåligt! Det är nog inte många som öppet visar att de vill berika sig på miljöbrott.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hoppas det går riktigt dåligt! Det är nog inte många som öppet visar att de vill berika sig på miljöbrott.
Miljöbrott?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ska man bedriva någon form av datahall som detta verkar vara finns det regelverk som även inkluderar miljö, etc, utifrån resursanvändning av el, kyla, värme, mm, då det säkerligen utifrån dess beskrivna omfattning räknas som en kommersiell verksamhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är svårt att se det som någon hobbyverksamhet i de nämnda volymerna, så en bra början är att starta ett företag och betala skatt som alla andra...

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är festligt med jämförelser med VISA som garanterat haft en mycket mycket högre energiförbrukning innan processerna förfinats, det kommer alltid krävas tid för nya processer att ta sig ifatt (och förbi) befintliga och om det inte är accepterat så kommer all framtida utveckling bli kraftigt begränsad. Därmed inte sagt att just Bitcoin någonsin kommer bli ”miljövänligt” men jämförelsen är ungefär som att räkna antalet bensinmackar kontra platser med laddning för elbilar, bensinen har ett ”litet” försprång när det gäller historisk etablering.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M marka skrev:
Jag tycker det är festligt med jämförelser med VISA som garanterat haft en mycket mycket högre energiförbrukning innan processerna förfinats, det kommer alltid krävas tid för nya processer att ta sig ifatt (och förbi) befintliga och om det inte är accepterat så kommer all framtida utveckling bli kraftigt begränsad. Därmed inte sagt att just Bitcoin någonsin kommer bli ”miljövänligt” men jämförelsen är ungefär som att räkna antalet bensinmackar kontra platser med laddning för elbilar, bensinen har ett ”litet” försprång när det gäller historisk etablering.
Nja, bitcoin är resurskrävande by design. Det är en feature, inte en bugg.

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nja, bitcoin är resurskrävande by design. Det är en feature, inte en bugg.
Ja, det är väl det som är den inneboende stopp-mekanismen. Till slut blir det för dyrt att "mine:a" nya coins och då är penningmängden "fulländad".

M marka skrev:
Om du tycker det är festligt får du studera diagrammet och bitcointekniken lite bättre.
- Om man energieffektiveserade och halverar energiförbrukningen så drar en Bitcoin transaktion fortfarande lika mycket energi som några hundra tusen VISA transaktioner.
- I en VISA transaktion är all datorbearbetning, beräkning och lagring nyttig, medan den enorma beräkningskraften som behövs i Bitcoin till största delen slängs och det är en central del i att hålla systemet säkert.
- Skulle man göra det lättare och mindre energikrävande att "Mina Bitcoin", vilket är fullt teoretiskt möjligt, skulle priset på Bitcoin kunna rasa. Men ökar beräkningskapaciteten så ökas svårighetsgraden och fler hittade möjliga kryptonycklar slängs med ökat resursslöseri som följd.
---O--O---
Därmed inte sagt att all block-kedje-teknink är dålig och måste dra mycket energi.

Vad kostar då inte all världens tillverkningsresurser för att trycka analoga pengar? Fundera hur mycket resurser som går åt i form av att avverka träd med stora dieselmaskiner, lastbilar för transport, tillverka papper, trycka pengar och all el som används till detta, mm mm.....

Kontra att ha ett enbart digitalt betalsätt? :rolleyes:

Helt plötsligt kanske bitcoinen blev rätt energieffektiv ändå.

Nu säger jag inte att den är det, för jag har inte en aning. Men att jämföra VISA som är ett betalsätt med Bitcoin som är en Valuta är ju tämligen missvisande.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nej, resursåtgången för att trycka traditionella pengar är försumbar jämfört med resurserna som går åt för att göra en bitcoin.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad kostar då inte all världens tillverkningsresurser för att trycka analoga pengar? Fundera hur mycket resurser som går åt i form av att avverka träd med stora dieselmaskiner, lastbilar för transport, tillverka papper, trycka pengar och all el som används till detta, mm mm.....

Nu säger jag inte att den är det, för jag har inte en aning. Men att jämföra VISA som är ett betalsätt med Bitcoin som är en Valuta är ju tämligen missvisande.
Kan vi inte kalla sedlar och mynt fysiska pengar....?
Sedelpappret tillverkas av korta bommulsfibrer, lump, som är förkorta för att tillverka tyg av, så jag vet inte om man ska ta hänsyn till den stora åtgången av vatten och solenergi. :thinking:

VISA är ett digitalt betalningssätt som är energieffektivt.

Bitcoin mining går inte ut på att hitta en unik kryptonyckel som betingar ett värde och som kan skrivas ut på papper och stoppas i ett kassaskåp.
Det som kallas ”brytning” eller ”mining” är just en process att tävla om genomföra och signera transaktioner och hitta en kryptonyckel som blir godkänd för att signera transaktionerna. Som belöning får man en bitcoin (eller en del av en bitcoin) som bara är ett tal i en slags liggare där det står att jag som minade fått en bitcoin till min digitala plånbok.
Denna info är publik och dupliceras till alla miners och digitala plånböcker så man slösar också på lagringsutrymme, fast minne är ju billigt.

Visa är idag ett digitalt betalningssätt, titta bakåt i historien så hittar man plötsligt orsaken till att visakort hade präglade upphöjda bokstäver/siffror, det behövdes då visakorten var synnerligen analoga och placerades under en trippelslip så de präglade tecknen kunde överföras till slipparna mha släden som drogs över korten. Hade det varit tvunget för VISA att vara effektivare än kontanter redan vid starten hade VISA inte funnits idag. Analogin till kryptovalutor är för mig inte särskilt långsökt även om det kanske inte är exakt just bitcoin som kommer vara effektivast så kommer det finnas kryptovalutor som har sitt ursprung i bitcoin och kommer tillföra funktion utan att vara ”miljöbov” men en sådan utveckling kommer aldrig vara möjlig om nya alternativ alltid måste vara fullutvecklade innan någon kan få se dem. Poängen är alltså att det måste få finnas en utvecklingsfas för nya produkter, allt annat kommer vara hämmande för innovationer.

• Gilla
Magnus85 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:

När jag ger en hundralapp till min son som köper godis för det är det totalt miljöneutralt. Att tillverka hundralappar kan du själv uppskatta i jämförelsen med reklamberget vi har våra brevlådor.

M marka skrev:
Visa är idag ett digitalt betalningssätt, titta bakåt i historien så hittar man plötsligt orsaken till att visakort hade präglade upphöjda bokstäver/siffror, det behövdes då visakorten var synnerligen analoga och placerades under en trippelslip så de präglade tecknen kunde överföras till slipparna mha släden som drogs över korten. Hade det varit tvunget för VISA att vara effektivare än kontanter redan vid starten hade VISA inte funnits idag. Analogin till kryptovalutor är för mig inte särskilt långsökt även om det kanske inte är exakt just bitcoin som kommer vara effektivast så kommer det finnas kryptovalutor som har sitt ursprung i bitcoin och kommer tillföra funktion utan att vara ”miljöbov” men en sådan utveckling kommer aldrig vara möjlig om nya alternativ alltid måste vara fullutvecklade innan någon kanse mina betalningar. få se dem. Poängen är alltså att det måste få finnas en utvecklingsfas för nya produkter, allt annat kommer vara hämmande för innovationer.
Detfinns väl vissa baskrav på betalningssystem, kan vi vara överns om det:
* snabbhet. Det måste vara klart för båda parter ögonblickligen att betalningen har skett, och bevsbart.
* anonymitet. Ingen storebror bör kunna se mina betalningar.
* Säkerhet. Betalningen ska inte kunna återkallas senare.
* Säkerhet. Betalningen måste kunna ske utan el eller datakommunikation.

Vad är då kvar? Just kontanter!

Jag kommer ihåg när betalkorten introducerades. Vilket motstånd det var!!!

Nu har vi ett samhälle med knappt några sedlar eller mynt kvar och ingen gnäller:rofl:

Krypto valutor är nästa steg i utvecklingen, gilla det eller inte men de kommer inte försvinna.

Om ni nu inte gillar Bitcoin pga miningen så väl ett annat mynt (altcoin) där mining inte förekommer. Läs om Proof of stake.

https://blockgeeks.com/guides/proof-of-work-vs-proof-of-stake/

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.