Hej!
Vi gjöt igår en betongplatta i källaren i tre rum, ca 6-8 cm tjock ovanpå befintlig platta. Vi gjorde det själva (med pumpbil från betongfabrik) och valde att sluta efter slodningen då vi inte tyckte vi fick till ytan bra med handskurning. Vi ska ändå slipa betongen i ett senare skede med HTC-slipning.
Gjutningen var färdig vid 10.30 igår. Igår kväll kontrollerade vi och tyckte det såg bra. Ur vi hade läst att det var viktigt med vattnig för att motverka krympsprickor. Därför duschade vi ytan försiktigt. Idag ser det ut som flera områden är "dammiga" och lösa. Inte alls lika släta och som andra områden...
Förstörde vi betongen igår...? Finns det något vi kan göra nu framåt?
Vi gjöt igår en betongplatta i källaren i tre rum, ca 6-8 cm tjock ovanpå befintlig platta. Vi gjorde det själva (med pumpbil från betongfabrik) och valde att sluta efter slodningen då vi inte tyckte vi fick till ytan bra med handskurning. Vi ska ändå slipa betongen i ett senare skede med HTC-slipning.
Gjutningen var färdig vid 10.30 igår. Igår kväll kontrollerade vi och tyckte det såg bra. Ur vi hade läst att det var viktigt med vattnig för att motverka krympsprickor. Därför duschade vi ytan försiktigt. Idag ser det ut som flera områden är "dammiga" och lösa. Inte alls lika släta och som andra områden...
Förstörde vi betongen igår...? Finns det något vi kan göra nu framåt?
Bilder underlättar. Vattning medans betongen fortfarande är mjuk görs bäst med vattendimma för att inte skada ytan.
Lite beroende på vilken typ av htc slipning ni skall göra så kan det gå bra ändå men svårt att säga utan bilder
Lite beroende på vilken typ av htc slipning ni skall göra så kan det gå bra ändå men svårt att säga utan bilder
Första bilden ett område som ser "bra ut". Andra bilden ett dåligt område. Där gick jag med skor igår när jag hade vattnat, antagligen vattnade vi för tidigt och i kombination med hård sko?Matti_75 skrev:
Har nu bara täckt med plast istället.
Säljaren på betongfirman sa att det var bra att hålla fuktig första 3 dygnen för att motverka krympsprickor. Hittade bara den sämre pistolen igår till vattenslangen så.det blev "shower" och inte mist, det hade antagligen varit bättre.
Extremt surt när man lagt ner så mycket tid och förberedelser för detta. Att inte ha läst tillräckligt om efterarbetet. Blev lite panik igår kväll när vi tyckte betongen såg torr ut redan...
Vi slipar det som behövs är tanken. Antagligen HTC silver.
Men vänta lite. Ursäkta men Vad fan har ni gjort? Är det pigmenterad betong? Vatten ska inte kunna göra den effekten . Samtidigt ser ju även området som blev ”bra” konstigt ut är ju som någon dragit runt betongen.
I paniken att vi gjorde fel som vattnade igår så la vi på en trasa och försökte säga upp vattnet istället. Det var då vi märkte att vissa fläckar var mjuka och grusiga. Andra områden var hårda...
Ja det är pigmenterad betong 3% pigment
Ja det är pigmenterad betong 3% pigment
Ja det ser verkligen konstigt ut. Betongen kom direkt från fabrik, pumpades ut med pumpbil. Vi vibbade "lagom " mycket skulle jag säga, inte överdrivet mycket iaf. Kollade höjd med laser och avslutade med att sloda två gånger åt två olika håll. Kan slodningen gå upp pigmentet på detta sätt? Gjorde vi fel där också?
Då har vi antagligen vibbat för dåligt då.
Slodan gungade mycket, är min uppfattning. Användes inte för att putta runt betongen utan den gungades ordentligt. Vi gjorde åt två håll så allt gicks över 2-3 gånger. Vi hade fått instruktioner och tips av svärfars gamla betongare, men det var första gången för oss.
Men frågan är varför det ser ut som pigmentet ligger på ytan?
Och allra största frågeställningen är egentligen inte vad som hänt, för nu är det som det är. Men hur går vi vidare nu?
Vår plan är att använda detta som synligt golv och vi ska slipa det. Jag tänker att det värsta som händer är att vi kommer få lägger mer tid på slipning?
Plan B får vara att flytspackla med designspackel eller att lägga klinkers.
Slodan gungade mycket, är min uppfattning. Användes inte för att putta runt betongen utan den gungades ordentligt. Vi gjorde åt två håll så allt gicks över 2-3 gånger. Vi hade fått instruktioner och tips av svärfars gamla betongare, men det var första gången för oss.
Men frågan är varför det ser ut som pigmentet ligger på ytan?
Och allra största frågeställningen är egentligen inte vad som hänt, för nu är det som det är. Men hur går vi vidare nu?
Vår plan är att använda detta som synligt golv och vi ska slipa det. Jag tänker att det värsta som händer är att vi kommer få lägger mer tid på slipning?
Plan B får vara att flytspackla med designspackel eller att lägga klinkers.
Vad var det för betongkvalite? Mycket stora porer i ytan och mycket betonghud. Kan gå att slipa men ni skulle ha tagit in hjälp. Speciellt när ni ska synligt golv. Betong är lätt att bearbeta när den är mjuk och ett h-vete när den är hård.
ECO SWEEXP55 C30/37 S4 DMAX 8 STDCEM XC2, XF1
Står inget i oderbekräftelsen om 3 % pigment. Men vi valde över telefon 3 % då han sa att 6 % blir väldigt mörkt. Jag tycker vårt resultat är väldigt mörkt så börjar undra om det verkligen bara var 3 % i?
Ja det kunde vi gjort. Men det är en källaringång så slutkraven är något nedsatta.
Har kollat nu igen och det är längst kanterna det är ojämnt, i mitten på rummet är ytan mycket finare och ser ingen ballast.
Vi hittade ingen som endast kunde hjälpa oss med betongen, alla firmor ville göra slipningen också och den kostnaden det så blev tyckte vi inte vi kunde motivera. Därför fick det bli att testa själva. Alltid får man åtminstone med sig en erfarenhet inför framtiden.
Står inget i oderbekräftelsen om 3 % pigment. Men vi valde över telefon 3 % då han sa att 6 % blir väldigt mörkt. Jag tycker vårt resultat är väldigt mörkt så börjar undra om det verkligen bara var 3 % i?
Ja det kunde vi gjort. Men det är en källaringång så slutkraven är något nedsatta.
Har kollat nu igen och det är längst kanterna det är ojämnt, i mitten på rummet är ytan mycket finare och ser ingen ballast.
Vi hittade ingen som endast kunde hjälpa oss med betongen, alla firmor ville göra slipningen också och den kostnaden det så blev tyckte vi inte vi kunde motivera. Därför fick det bli att testa själva. Alltid får man åtminstone med sig en erfarenhet inför framtiden.
Hej igen!
När är bästa tiden att slipa (htc). Finns lite olika bud, en del sidor säger att det kan göras redan efter en vecka, andra säger minst 28 dagar.
Någon som har erfarenhet att dela med sig av och hur det gick?
När är bästa tiden att slipa (htc). Finns lite olika bud, en del sidor säger att det kan göras redan efter en vecka, andra säger minst 28 dagar.
Någon som har erfarenhet att dela med sig av och hur det gick?
Klicka här för att svara