14 091 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
HJÄLP! Förlänga sladd till eluttag
Får man göra detta utan att vara elektriker?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Nej, utan behörighet får man inte göra något av detta, inte ens lossa på uttaget som du har gjort.
Men se https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-kort-vp-roer-genom-tak.396580/#post-3945978
Men se https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-kort-vp-roer-genom-tak.396580/#post-3945978
Om betongen är porös skulle jag antingen hugga ur för en ny slang dit du vill ha uttaget och dra om alla ledare från närmaste dosa alternativt hugga in en dosa i väggen, skarva sladdarna och hugga in en slang dit du vill ha uttaget.Pennypopp skrev:
Det kommer ändå hamna bakom kylskåpet så slutfinishen är kanske inte så viktig.
Men man får väl byta vägguttag själv? Då borde väl detta klassas som ett byte tills uttaget flyttas till en annan position?Bo.Siltberg skrev:
Personligen gillar jag inte att skarva sladdar men jag har tur med att allt hemma går i skyddsrör så jag kan tejpa på en ny kabel och dra igenom med den gamla åt något håll.
Sålänge du gör skarvarna ordentligt och enligt branschstandard så tror jag nog du ska klara dig bra på att lösa detta själv, du kan ju även fräsa in ett spår samt ett uttag i betongväggen så du kan försänka allting så borde du kunna få en tight lösning för kylskåpet med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det beror först o främst på vad man menar med får och vad den frågan har för betydelse. Forumet uppmanar inte till lagbrott, hur oskyldigt det än är.
Jo byta ett befintlig uttag till ett motsvarande kräver inte behörighet, men det är inte liktydigt med att man får. Det finns fler skyldigheter i elsäkerhetslagen såsom kunskap och färdigheter.
Men man byter inte ett uttag riktigt så som bilden visar. Och uttaget måste sitta på samma plats, möjligen nån centimeter ifrån. Om ledningar behöver förlängas eller flyttas blir det behörighetskrävande. Det finns många men vaga motiv för detta, och en svår gränsdragning, men ändock motiv som man bör känna till.
Jo byta ett befintlig uttag till ett motsvarande kräver inte behörighet, men det är inte liktydigt med att man får. Det finns fler skyldigheter i elsäkerhetslagen såsom kunskap och färdigheter.
Men man byter inte ett uttag riktigt så som bilden visar. Och uttaget måste sitta på samma plats, möjligen nån centimeter ifrån. Om ledningar behöver förlängas eller flyttas blir det behörighetskrävande. Det finns många men vaga motiv för detta, och en svår gränsdragning, men ändock motiv som man bör känna till.
Utan att peka på VEM som kan/får göra jobbet så borde det väl gå att hacka/bila (står inte uttrycklingt att det är betongvägg) så att det går att installera en rotdosa där röret mynnar ut.
Antingen skarvas kablarna bara i dosan eller så sätter man ett infällt uttag och drar vidare ny FK från det.
Sen kapa en "ränna" med en vinkelslip (skiva för betong/sten) från rotdosan dit det nya uttaget skall placeras.
Flexslang i "rännan" som sedan putsas över.
Men det finns säkert andra sätt att lösa det...
Antingen skarvas kablarna bara i dosan eller så sätter man ett infällt uttag och drar vidare ny FK från det.
Sen kapa en "ränna" med en vinkelslip (skiva för betong/sten) från rotdosan dit det nya uttaget skall placeras.
Flexslang i "rännan" som sedan putsas över.
Men det finns säkert andra sätt att lösa det...
Har du undersökt var kabeln tar vägen sen? Går den rakt igenom väggen in i nästa rum? Svänger den uppåt mot taket? Bästa är ju att lokalisera andra änden om om möjligt byta till en längre kabel.
Är det så att den går uppåt i väggen och du vill ha uttaget högre upp så kanske det går att väldigt försiktigt öppna upp ett hål i väggen lite högre upp. Fiska ut kabeln där. Korta ner den och sätta uttaget där.
Är det så att den går uppåt i väggen och du vill ha uttaget högre upp så kanske det går att väldigt försiktigt öppna upp ett hål i väggen lite högre upp. Fiska ut kabeln där. Korta ner den och sätta uttaget där.
En elektriker har kunnat skrota uttaget, dragit om kabeln i listen eller från kopplingspunkt ovan kylskåpets tänkta plats och således har du sluppit tankar på bilning och flytt.
klart det kan finnas fördelar med egen grupp för k/f. Måste man ha det? Nej.
klart det kan finnas fördelar med egen grupp för k/f. Måste man ha det? Nej.
Jag hade bett EN ANNAN elektriker att dra nya (längre) kablar från centralen.
Kylskåpet har ett uttag längst ner bak därutstick får plats
Sedan bör du ha plats för luftcirkulation bakom kylskåpet säg åtminstone 30 mm du kan se lämpliga mått i manualen på kylskåpet
Om du nu ska göra enligt förslaget med kulodosa så bila in den i lättbetongen kontrollera sedan höjden o placeringen av öppningen baktill nedtill på kylskåpet och se hur och var du får plats med ett uttag...
En elektriker gör det jobbet på nolltid så om du har andra jobb som borde göras se till att du slår ihop dessa o får de gjorda?
Ex jordfelsbrytare etc...
Sedan bör du ha plats för luftcirkulation bakom kylskåpet säg åtminstone 30 mm du kan se lämpliga mått i manualen på kylskåpet
Om du nu ska göra enligt förslaget med kulodosa så bila in den i lättbetongen kontrollera sedan höjden o placeringen av öppningen baktill nedtill på kylskåpet och se hur och var du får plats med ett uttag...
En elektriker gör det jobbet på nolltid så om du har andra jobb som borde göras se till att du slår ihop dessa o får de gjorda?
Elektrikerna har varit här flera ggr och dragit elen till hela köket. Jag har påpekat att jag är missnöjd med placeringen på detta uttag, men fick ett undvikande ”vad dryg du är-svar” Så nu skiter jag i dom och ska fixa själv.B byggarätt skrev:Kylskåpet har ett uttag längst ner bak därutstick får plats