Har försökt hitta svar på denna fråga i forumet men inte hittat någon med exakt mitt problem.
Jag har renoverat kök och haft elektriker som dragit all el färdigt. Denna ville dom dock inte röra.. Problemet är att jag har köpt ett fristående kyl/frysskåp som ska in i detta hörn. Kylskåpet har en sk ”clean back”, så det här jäkla uttaget kommer ju att göra att kylfan inte kommer gå att skjuta in mot väggen. Uttaget måste onekligen flyttas. Så nu till min fråga. Jag vet hur jag skruvar loss och monterar själva uttaget, men sladden är ju för kort. Hur skarvar jag på en ny bit kabel på denna stump som kommer ut från väggen? Kopplingsdosa? Finns det nån smidig smal variant?
Jag har renoverat kök och haft elektriker som dragit all el färdigt. Denna ville dom dock inte röra.. Problemet är att jag har köpt ett fristående kyl/frysskåp som ska in i detta hörn. Kylskåpet har en sk ”clean back”, så det här jäkla uttaget kommer ju att göra att kylfan inte kommer gå att skjuta in mot väggen. Uttaget måste onekligen flyttas. Så nu till min fråga. Jag vet hur jag skruvar loss och monterar själva uttaget, men sladden är ju för kort. Hur skarvar jag på en ny bit kabel på denna stump som kommer ut från väggen? Kopplingsdosa? Finns det nån smidig smal variant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ah men vad bra! Då vet jag att det går och att jag ska leta rätt på en kulodosa. Lite utstick kommer jag nog inte undan, men som det är nu så kommer det ju bli både uttag och elkontakt/sladd, dvs MYCKET. TACK! Inga svårigheter att koppla inne i kulodosan då? Är det nåt mer jag behöver köpa till? Klämmor etc? Eller sitter allt sånt inne i kulodosor?A andersmc skrev:
Det är olika. En del dosor har en plint där man kopplar. Andra är bara ett skal. Då behöver du nånting att koppla med, t.ex ”u-båtar”.Pennypopp skrev:
ah men vad bra! Då vet jag att det går och att jag ska leta rätt på en kulodosa. Lite utstick kommer jag nog inte undan, men som det är nu så kommer det ju bli både uttag och elkontakt/sladd, dvs MYCKET. TACK! Inga svårigheter att koppla inne i kulodosan då? Är det nåt mer jag behöver köpa till? Klämmor etc? Eller sitter allt sånt inne i kulodosor?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det ser inte ut att vara en kabel där utan FK i ett löst kabelskal som dragits över. Det gör det möjligt att byta ledningen till en längre som når upp till ovankant på kylen utan skarv. Det ser även ut att vara träväggar så det bör gå att huggu ur lite och ordna en någorlunda mjuk böj på röret som skarvas upp på väggen, eller fälla in en dosa. Det är lite snickarjobb men det klarar varje elektriker. Varför backade de på detta jobb?
Då det är uttaget som går till kyl/frys snackade de nåt om att om dom börjar pilla med det där måste dom koppla det till en egen säkring och att det då skulle bli mkt dyrare fast Jag undrar om det verkligen stämmer. Man måste väl kunna förflytta ett befintligt uttag utan vidare. Det är betongvägg. Du menar att jag kan testa dra sladden från kopplingsdosa i väggen och byta ut hela kabeln? Vad betyder ”FK”?Bo.Siltberg skrev:
Det ser inte ut att vara en kabel där utan FK i ett löst kabelskal som dragits över. Det gör det möjligt att byta ledningen till en längre som når upp till ovankant på kylen utan skarv. Det ser även ut att vara träväggar så det bör gå att huggu ur lite och ordna en någorlunda mjuk böj på röret som skarvas upp på väggen, eller fälla in en dosa. Det är lite snickarjobb men det klarar varje elektriker. Varför backade de på detta jobb?
det dragna kan/får inte jag röra. Jag är ingen elektriker. dom hävdade att dom inte ens får röra ett uttag (dvs flytta det) utan att fixa ny dragning och därmed egen säkring. Medans jag som lekman däremot får flytta ett uttag... ja det låter ju knäppt hör jg.T Tsdoesds skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Jag tror att anledningen är att nuvarande regler säger att kyl och frys ska ha egna säkringar. Så elektrikerna har antagligen rätt: börjar de mecka med ditt uttag måste de även dra ny ledning och sätta en ny säkring.Pennypopp skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Dom har visserligen fel på denna punkt, men det förklarar inte varför de drog sig ur, nåja. (Det fanns ett krav på att kyl/frys skulle ha in egen särskilda gruppledning som togs bort 2018. Men jag skulle inte kalla det elsäkerhetskrav, ingenting man tvunget måste kosta på.)
En kulodosa bygger ut 25-30 mm. En skicklig hantverkare kan få ned detta till noll trots betongvägg, eller åtminstone 10-15 mm.
En kulodosa bygger ut 25-30 mm. En skicklig hantverkare kan få ned detta till noll trots betongvägg, eller åtminstone 10-15 mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Så urbota fjantigt, Kan inte tänka mig att det finns någon föreskrift att kylskåp måste ha egen säkring om man ändrar placering.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
FK är de färgade ledarna som sticker fram ut den vita kabelmanteln. Jag misstänker att röret i väggen innehåller dessa, utan den vita manteln. Det gör det möjligt att dra ur och ersätta med längre ledare som når fram till den plats du vill ha uttaget på, utan att behöva göra en skrymmande skarv.Pennypopp skrev:
jag ska alltså göra detta själv. Ingen elektriker eller hantverkare.Bo.Siltberg skrev:
Dom har visserligen fel på denna punkt, men det förklarar inte varför de drog sig ur, nåja. (Det fanns ett krav på att kyl/frys skulle ha in egen särskilda gruppledning som togs bort 2018. Men jag skulle inte kalla det elsäkerhetskrav, ingenting man tvunget måste kosta på.)
Kulodosor tar jag förgivet att jag får koppla som lekman?
Det är porös betong så det går lätt att hugga ur en bit in för att ”bygga in” dosan.