Har lite samma funderingar som ts..
Köpte hus i somras och vi har hela sommaren kört på elpatron i kombipannan, ctc2200 trio.
Idag slog vi på laddomaten och eldade upp acktankarna till 70 grader. Ska elda upp dom till 90 i morrn är tanken..
Men hur fasen funkar det med legionella??
Tankarna kommer ju sjunka till 50-60 grader.. Är det inte risk för bakterietillväxt då osv??

Enligt mig är leginoella en myt/uppförstorat problem i småhus.
Det är så pass små volymer i VV-beredare och vattnet byts ut så ofta att det inte uppstår några bakterier.

Tror det måste vara stillastående länge vid låg temp för att nåt ska uppstå...

Göran.W
Innan hade jag 2 tankar på 500 liter och eldade för varmvatten var 4:e dag nu har jag 3 tankar på 500 liter och nu måste jag elda var 3 dag istället.
Så mycket större blev mina värme förluster med 1 tank till

salkin85
Jag har aldrig hört om någon som har fått legionärssjukan på grund av vedeldning och ackumulatortank.
Säkert har kanske någon drabbats vid något tillfälle någonstans i världen för men skulle det vara en verklig risk så skulle vi nog ha märkt det på landsbygden i Österbotten där såna här värmesystem är vanliga.
Varje gång man eldar upp värmen i tanken dör de flesta bakterierna i vattnet.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag är nybliven vedeldare med Baxi Innova Solo 50 samt 2 st 2,5 kubiksackumulatortankar och passar på att låna tråden för en fråga som hänger ihop med ursprungsfrågeställningen. Hur lågt ska man låta temperaturen sjunka i acktankarna innan man blåser på igen? Sommartid känner man väl att det är dags då varmvattnet i duschen är för kallt, men övriga årstider när energi även åtgår till värme i radiatorerna, hur bör man tänka då för att vara energieffektiv och ha ett behagligt innomhusklimat? Självklart fattar jag att man bör elda när det blir ruggigt inne, men om man strävar efter stabilt klimat inne så kanske det finns rekommendationer för hur man bör tänka...

Jag skulle börja med att kolla hur mycket du värmer upp med ett fullt ilägg i pannan.

När schunten till värmen går i botten är det ju inte tillräckligt för att hålla jämn temperatur. Men du förlorar inte verkningsgrad eller så på att det dippar lite.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Göran.W
Vår och höst när varmvattnet blir för kallt.
På vintern tänder jag min panna på morgonen och fyller på vid behov innan jag åker till jobb.
När jag kommer hem tänder jag den igen och laddar tankarna fullt.
Du behöver inte vänta på att temperaturen ska nå ner till en viss nivå.
Försök istället att hitta ett eldnings schema som passar dig och samtidigt ger dig den komforten inne du vill ha.
Jagar du energi effektivitet ska du låta tankarna sjunka så mycket du kan i temperatur med bibehållen komfort.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.