Jag tänkte bara nu när ni pratar om betongborrar. Man behöver ingen betongborr till Siporex, går med vilken borr som helst, eller en skruvmejsel.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Är vi säkra på att det är lättbetong/siporex vi pratar om, den vita el blåa som man kan smula sönder med fingrarna, eller rita en hopphage på asfalten med ??

Det har här på forumet förekommit att man kallat betonghålsten/gråsuggor för lättbetong, vilket det förvisso är, men det är helt olika saker att fästa i.
Har byggt huset med
https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...ber-2018/produktdatablad-vaggelementet-375/#/

Och inne
https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...018/produktdatablad-vaggelementet-575/?page=2

Monteringen avser innerväggen på 600kg/m^3

Väggen för den tunga hyllan är 10cm. En annan är 15cm så där kan jag unna mig lite längre plugg.

Ja, det ser ut som lättbetong/siporex.

R
Isakare Isakare skrev:
Jag tänkte bara nu när ni pratar om betongborrar. Man behöver ingen betongborr till Siporex, går med vilken borr som helst, eller en skruvmejsel.
Ja, ett vasst metallborr o inget slag borde bli bra.

Isakare Isakare skrev:
Ja, det ser ut som lättbetong/siporex.
Försöker förstå skillnaden på klasserna PB2 och PB4. Vad har jag? Det är enorm skillnad på vad de klarar i vikt.

Tabell med rekommenderade belastningsvärden för DuoPower pluggar i olika material och skruvdiametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DuoPower

GB
Tabell över rekommenderade laster för aercretefästen GB, inklusive diameter och belastningsdata.
Skapa konto

Hittade denna. 580 PSI blir ung 4MPA. Innerväggarna klarar 4.5MPA vilket ger klasserna för H+H lättbetong
Ytterväggar AAC2 (2MPA)
Innerväggar AAC4+ (4MPA)

Frågan är om det är samma som PB?

• Tabell över egenskaper för lättbetong med markering på styrkeklass AAC-4 vid 580 PSI.
    Skapa konto
Sånt är jag tyvärr dålig på.
Här är iallafall en bild på skruven, tror den fanns 65 mm lång oxå, dra 95 i din 100 vägg kan nog vara lite äventyrligt.
Sormat är märket på grejerna vi köper för lättbetong.

Skruv av märket Sormat lämpad för lättbetong liggande på träunderlag.
Skapa konto

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
R
M maximm skrev:
Hittade denna. 580 PSI blir ung 4MPA. Innerväggarna klarar 4.5MPA vilket ger klasserna för H+H lättbetong
Ytterväggar AAC2 (2MPA)
Innerväggar AAC4+ (4MPA)

Frågan är om det är samma som PB?
Som jag fattar det...
PB2>2.5N/mm2
PB4>5N/mm2
PB6>6N/mm2

Något slags värde på hur stor dragkraft lättbetongen klarar

R
Isakare Isakare skrev:
Sånt är jag tyvärr dålig på.
Här är iallafall en bild på skruven, tror den fanns 65 mm lång oxå, dra 95 i din 100 vägg kan nog vara lite äventyrligt.
Sormat är märket på grejerna vi köper för lättbetong.

[bild]
Kan ju alltid borra igenom och ta långa M6 med kraftbricka. ;)

• Haha
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Dokument om förankring i luftad betong med tabeller, text och bild på rekommenderade spikar och ankare.
Skapa konto

R RapidSledge skrev:
Som jag fattar det...
PB2>2.5N/mm2
PB4>5N/mm2
PB6>6N/mm2

Något slags värde på hur stor dragkraft lättbetongen klarar
Hittar tyvärr inga sådana värden för H+H Lättbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.