vi är nyinflyttade och har en Contura kamin, antingen 34 eller 35, lite osäker. Jag har läst eldningsinstruktionerna och följer dem till punkt och pricka, har torr björkved som legat inne sedan förra året, men tycker jag har svårt att få fram en lugn och stadig eld.

När jag tänder upp så brukar jag läggar lägga lite tidningspapper och någon tändningskub tillsammans med 2-3 vedträn, öppna ett fönster och ha luckan lite på glänt men ändå så tar sig elden väldigt dåligt, det blir mycket rök och jag blåser på som en galning tills det tar sig. Stänger jag luckan inom 10 minuter så där elden direkt.

Spola fram ca till 20 minuter in i eldningen och då tar det fart så in i bänken, blev livrädd för det ser stundtals ut som elden även gick neråt från skorstenen in i kaminen, jag drog ner spjället från 3 till 1,5 och det lugnade sig lite speciellt i ”taket” av kaminen men brinner ändå på som fan. Jag vågar påstå att jag eventuellt har en irrationell skräck för soteld och skortstensbrand men jag saknar referenser till vad som är en ”normal stor” eld.. och har uppenbarligen svårigheter att hitta en bra balans. Har aldrig haft sådana här svårigheter med vår kakelugn från tidigare boende.

Är det någon annan som har en sådan här kamin som kan dela lite tips? Kan det ha att göra med att skortstenen är kall till en början?

Vi har en Contura 560T Classic, jag tänder den uppifrån.
Lägger fyra klabbar likt #, sen lägger jag ett lager småspontat (tänd)virke ovanpå, några småbitar näver, övert två hopknycklade tidningsark.
Tidningsarken är främst för att ge lite drag i skorstenen.

https://www.scan-spis.se/kamintips/sa-eldar-du-i-kaminen

https://www.jotul.se/guider-och-tips/sa-eldar-du/4-steg-att-starta-din-brasa

https://www.nordpeis.com/se/kundstod/nyttig-tips/eldning-och-ved/sa-har-far-du-fart-pa-brasan

• Gilla
JT2 och 1 till
  • Laddar…
I Ikr1 skrev:
vi är nyinflyttade och har en Contura kamin, antingen 34 eller 35, lite osäker. Jag har läst eldningsinstruktionerna och följer dem till punkt och pricka, har torr björkved som legat inne sedan förra året, men tycker jag har svårt att få fram en lugn och stadig eld.

När jag tänder upp så brukar jag läggar lägga lite tidningspapper och någon tändningskub tillsammans med 2-3 vedträn, öppna ett fönster och ha luckan lite på glänt men ändå så tar sig elden väldigt dåligt, det blir mycket rök och jag blåser på som en galning tills det tar sig. Stänger jag luckan inom 10 minuter så där elden direkt.

Spola fram ca till 20 minuter in i eldningen och då tar det fart så in i bänken, blev livrädd för det ser stundtals ut som elden även gick neråt från skorstenen in i kaminen, jag drog ner spjället från 3 till 1,5 och det lugnade sig lite speciellt i ”taket” av kaminen men brinner ändå på som fan. Jag vågar påstå att jag eventuellt har en irrationell skräck för soteld och skortstensbrand men jag saknar referenser till vad som är en ”normal stor” eld.. och har uppenbarligen svårigheter att hitta en bra balans. Har aldrig haft sådana här svårigheter med vår kakelugn från tidigare boende.

Är det någon annan som har en sådan här kamin som kan dela lite tips? Kan det ha att göra med att skortstenen är kall till en början?
Vi har en 520 och gör väll i princip som du. (dock skippar vi tidningspapper det ger bara flagor som flyger runt o hamnar i rökkanalen).

Det brukar bli tre lager (1) två/tre lite biffigare vedträn i botten placerad på en eller två vertikalt placerade ca 2 cm tjocka grenar, så att man får lite luft under (2) två/tre ofta lite mindre vedträn som placeras lite snett (3) korslagd tändved och en eller två tänd kuber.

Det är viktigt att veden inte täcker/når över de små hålen för tilluft bak i kaminen. Vi ställer ett fönster på glänt, stänger tilluften, tuttar på, låter luckan stå på glänt tills tändveden brinner ordentligt. Det brukar ta 5 minuter. Sedan öppnar vi tilluften och stänger luckan o fönstret.

Vi har täljsten runt o över så det är bara att låta den köra på full fräs men har man inte det blir det jämrans varmt då vill man säkert dra ner spjället till 50% efter 45 / 60 minuter.

Ett bra sätt att se om man har bra eld är att det keramiska innanmätet inte är sotsvart utan ”rent”. Är det sotsvart matar du med för lite luft eller har dålig ved (det går alltid att bränna bort sotet genom att elda med torr ved och bra tillförsel med luft).

En viktig parameter som säkert kan påverka är om du tar luften ifrån rummet eller utifrån. Har du ingen extern lufttillförsel måste du säkerställa att du har lufttillförsel till rummet, typ behålla fönstret öppet efter att du har stängt luckan). 🔥

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.