O
Att säljaren inte har berättat gör ingen skillnad, kanske om säljaren hade hänvisat att badrummet är helt okej, så kankse, men jag är osäker, bakfall är så enkelt att se själv. Dessutom så kommer vi till bevisbördan. Har säljaren påstått att det inte är något bakfall så kanske kanske, men Nu har inte sagt n¨ågot alls som jag förstått det... å då har inte heller säljaren gjort någon utfästelse om att badrummet är i perfekt skick.

J
Odjuret, du är väldigt kategorisk i dina bedömningar och efter att ha talat med två jurister i går kan vi vara överens om att vi inte är överens. Jag tror att jag har ett bra case kring badrummen, Anticimex Försäkring och rättsstöd upphör att täcka sådant säljaren har förtigit, och då säljaren tagit fram all annan dokumentation från sitt tidigare köp (sotarprotokoll, huspärm, ursprungligt besiktningsprotokoll osv) så är det osannolikt att han inte sett frågeformuläret där felen framgår, papper säljaren har signerat. Han har dessutom bekräftat att han kände till felen i vattenutkastet via SMS. Så jo, jag tror jag har ett hyfsat case där.:) Dessutom har säljaren vid överlåtelsen fått frågan om det finns någonting mer vi borde känna till som han upptäckt eller misstänkt men som inte tagits upp, och båda har svarat nej. En besiktningsman som jag lät titta på bakfallet sade: "Du måste vara blind för att bo här och inte upptäcka det och du måste vara dum i huvudet som besiktningsman för att missa det". Jag är rätt happy. Om inte annat så ska jag fråga säljaren om han vill att jag berättar för alla i området vad han gjort och hur han agerat. Moahahaha.

O
Tja, vi får väl se! jag skulle inte satsa mina pengar på en rättegång gällande bakfallet.
Men men, det är dina pengar! Du får informera oss om hur det går!

Fast om han fått 5-600.000 mer för huset, (baserat på din uppskattning för att åtgärda felen) så kanske han kan ta att du snackar lite skit om honom bland grannarna.

Sen kan det ju i sig ses som ett hot eller förtal så det skall man väl akta sig för.

J
Hur kan det vara förtal om du har dokmentiation som visar att han visste saker som han inte delgav? Det är mig veterligen inte förtal... heller inte hot. Om jag åkt dit för rattfylla så står det vem som helst fritt att dra ut uppgiften, trycka upp det på femhundra flygblad och lägga det i grannarnas brevlådor. Inte schysst, nej, men inte olagligt. Nu pratar vi om en granne som blåser sina egna grannar, sina barns skolkamrater. Hans beslut, inte mitt.

Jesper_H skrev:
Hur kan det vara förtal om du har dokmentiation som visar att han visste saker som han inte delgav? Det är mig veterligen inte förtal... heller inte hot. Om jag åkt dit för rattfylla så står det vem som helst fritt att dra ut uppgiften, trycka upp det på femhundra flygblad och lägga det i grannarnas brevlådor. Inte schysst, nej, men inte olagligt. Nu pratar vi om en granne som blåser sina egna grannar, sina barns skolkamrater. Hans beslut, inte mitt.
Strunt samma, gör inget du får ångra sen iaf. Alltid bra å sova på saken.

Kämpa på!

K
Måste bara få inflika att om en granne till mig kom och berättade en sån här sak för mig om en annan granne. Så skulle inte jag bli speciellt uppretad av det. Tror inte att det blir en så stor sak som du vill få det till. Nästan större chans att du blir den bittra skvaller grannen.

Vad tror ni andra?

Skulle nog fundera på om han verkligen förlorar något på det.

Frågepappret är väl inte juridiskt bindande, och ni har inte uppfyllt er undersökningsplikt. Tror tyvärr att detta kan bli ett svårt case. Vad som är juridiskt rätt och vad som är moraliskt rätt är ibland tyvärr två skilda saker.
Vår besiktningsman kollade just på fallet då han besiktigade vårt hus. Och vi hade inte en sk jordabalksbesiktning. Dvs, vi hade bara en väldigt grundläggande besiktning.
Att svartmåla säljaren tror jag tyvärr kan ha motsatt effekt.

kirk69 skrev:
Måste bara få inflika att om en granne till mig kom och berättade en sån här sak för mig om en annan granne. Så skulle inte jag bli speciellt uppretad av det. Tror inte att det blir en så stor sak som du vill få det till. Nästan större chans att du blir den bittra skvaller grannen.

Vad tror ni andra?

Skulle nog fundera på om han verkligen förlorar något på det.
Jesper har visserligen tidigare berört punkten om hur det kan tänkas tas emot i området, det är bara att läsa tidigare i tråden...

K
timmelstad skrev:
Jesper har visserligen tidigare berört punkten om hur det kan tänkas tas emot i området, det är bara att läsa tidigare i tråden...
Han har tidigare berört hur HAN tror att det kommer att mottas.

Nu tänker inte alla människor likadant. Du och jag tänker inte likadant och vi kan ju bo grannar.

Jag skrev vad jag tror. Skriv vad du tror, men sluta gärna rätta där inga fel finns.

J
Jag tror att det finns de som kan tycka att jag är småaktig, och det finns de som kommer tycka han är en skitstövel. Precis så som i verkliga livet. Förhoppningsvis landar vi inte där, steg 1 är att lösa situationen genom diskussion och steg 2 är att ta det till media, då blir det ju allmänt känt i grannskapet vem personen är ändå och också vad han gjort. Steg 3 är att ta det juridiskt och att då brännmärka honom, landar vi där har jag inga problem att framstå som en småbitter pajas själv om belöningen är att han framstår som en som med iskyla blåser sina grannar.

J
Klickar "gilla" på Noseone kommentar: Du har så rätt så. Och nej, man (läs: jag) vill som sagt verkligen inte landa där. :)

Problemet för dig är ju att om du går runt och "snackar skit" om honom, sen drar det till rätten och ev förlorar eller säljaren går med på förlikning "för att få lugn o ro" så kan det vara du som biter i det sura äpplet i grannsnacket.

J
Jag vet inte om jag klassar det som "snacka skit" att berätta för grannarna vad han gjort och att vid exempelvis parmiddag visa upp det protokoll som visar vad han visste (och som jag tror allmän moral tycker att han borde förtälja). Det kanske var dumt av mig att säga att jag skulle lägga ut flygblad, det är knappast vad jag avser att göra. Men åter till frågan: Om någon i ens direkta närhet medvetet blåst någon annan på ett par hundra tusen kronor (han kan ju inte klandras för ångspärren) då tycker i alla fall min vänskapskrets instinktivt illa om den personen, faktiskt ännu mer illa om det visar sig att personen kalkylerat med att blåsningen är juridiskt hållbar men moraliskt tveksam. Men som sagt, vi hoppas att det inte går därhän.

Redigerat:
O
Tänkte på en sak.... Jag tror att det är dumt att hänga ut säljaren i media eller hos grannar innan du börjar försöka processa mot honom.... Eftersom du inte vill göra honom förbannad i onödan, för det bästa är om ni kommer till en förlikning. Är han förbannad på dig så vet man aldrig hur det slutar.
Häng gärna ut AC och mäklaren, men skippa säljaren för tillfället, för din egen skull. Det blir lättare att förhandla med honom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.