26 482 läst ·
17 svar
26k läst
17 svar
Hjälp - batterier pajar på löpande band i solcellsanläggning
Eller typ ett sånt. 80-41001 heter det.M Metafor skrev:Hej alla kunniga,
Kompisen har hyrt sommarstuga, bortom elnätet. Där fanns ett 100 Ah batteri som stått i några år. Det var svart i indikatorn men glimmade grönt när det vickades. Jag tog hem det och kopplade till en solpanel med regulator. Först gick det upp till 13 volt, men sjönk dag för dag, tills det var nere på ca 8V. Då kopplade jag in en elektronisk batteriladdare, som ställde sig i "Desulfication" och jobbade i ett par dagar. Tyvärr blev det bara sämre. Nu har batteriladdaren stängt av sig och batteriet är på ca 3,5V. Jag antar att plattorna har beckat igen. Går det att rädda batteriet genom urladdning? Svårt att säga förstås.
Ett sådant här batteri är det:
[länk]
[länk]
Kul film om polvändning! Verkar vara modellen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kan man inte särskilda batteri för pumpen och styra när man vill ladda dem och när man vill ladda de andra?
För övrigt har jag mycket goda erfarenheter av batterier från Odyssey till min mc med extremt hög utväxling på startmotorn. De brukar hålla 7-10år trots att jag ibland slarvar med underhållsladdningen.
För övrigt har jag mycket goda erfarenheter av batterier från Odyssey till min mc med extremt hög utväxling på startmotorn. De brukar hålla 7-10år trots att jag ibland slarvar med underhållsladdningen.
Klicka här för att svara