Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ok...

Detta var ju lite "offtopic". Ber om ursäkt för detta, men jag blev lite nyfiken bara. :)

eviljava skrev:
Men min fråga var hur försäkringsbolaget kunde leda detta i bevis?
Jag har inga detaljer i detta ärende, men ifall försäkringsbolaget undrar hur bilen finansierats så hade i alla fall inte jag sagt att jag betalat kontant ifall jag inte kan bevisa det på något sätt (banköverföring, kvitto etc)

Om försäkringsbolaget kan spara 70-80´000 (vilket uppskattningsvis var vad detta rörde sig om) så tror jag nog dom kan tänka sig att lägga lite tid på att ringa till föregående ägare/bilhandlare och fråga lite frågor också, typ hur betalningen gick till och kopior på kvitton.

Nimajneb skrev:
Daniel, kan det inte vara kopplat mot dom 24års gränserna som brukar finnas i bilförsäkringarna...?
I mina försäkringspapper står det bara att man kan åka på förhöjd självrisk ifall någon under 25 använder bilen, (jag kollade upp detta då min fru började använda bilen förra året när hon var 24)

Det krävde dock att föraren under 25 år varit vållande för att få förhöjd självrisk.

Daniel78 skrev:
Jag har inga detaljer i detta ärende, men ifall försäkringsbolaget undrar hur bilen finansierats så hade i alla fall inte jag sagt att jag betalat kontant ifall jag inte kan bevisa det på något sätt (banköverföring, kvitto etc)

Om försäkringsbolaget kan spara 70-80´000 (vilket uppskattningsvis var vad detta rörde sig om) så tror jag nog dom kan tänka sig att lägga lite tid på att ringa till föregående ägare/bilhandlare och fråga lite frågor också, typ hur betalningen gick till och kopior på kvitton.
Den gången i tiden för många år sen då jag tog ett "lån på bilen" så angav jag bilen, fick ett kreditbelopp jag max kunde låna för att köpa den bilen (märke, modell, år, antal mil osv) och sen fick jag de pengarna utbetalade på mitt konto och kunde sen betala bilen med de pengarna på samma sätt som om jag köpt bilen kontant.

Så jag förstår inte hur ett blancolån skulle gå att koppla till köptillfället alls.

Ett tips: Bind inte på längre än ett år så kan du om ett år försöka att förhandla med andra banker för att få ner de där höga räntorna. Du har kanske då ett bättre läge med två som har jobb, huset är köpt osv. Banker kommer antaligen att rekommendera att du delar upp lånet på 3 och 5 år, sen är du fast och kan inte ta dig ur utan att betala dyrt för det.

Nyfniken skrev:
En liten kommentar här bara:

Om man har skrivit bilen på mamma/pappa (eller liknande) för att få billigare försäkring så är det inte säkert att man får ut några pengar den dagen det är dags. Bor man i samma hushåll är det naturligtvis inga problem. Man kan ju trots allt bara skriva en bil på en person.
Normalt sett inga problem om man bor på samma ort. Samt att det oftast är vagnskadeförsäkringen som kan orsaka problem.

eviljava skrev:
Hmmm... Hur kunde försäkringsbolaget bevisa att blancolånet avsåg bilen?
Det är nog relativt lätt att bevisa sådant. Låt oss leka med tanken att bilen står på verkstaden och försäkringsbolagets representant är där och tittar. I fönstret ligger ett parkeringstillstånd med sonens adress. I bilen sitter en bilbarnstol (sonen har barn) och när man vill ha ersättning för de dyra fälgarna så står sonens adress på kvittot. Dessutom har mor och far redan varsin bil. Den nu misstänksamme försäkringstjänstemannen ringer till sonens arbete och får tala med en kollega som bestämt hävdar att sonen kör en sådan bil.

eviljava skrev:
Som jag skrev innan finns det ju flera besvärande parametrar. Men min fråga var hur försäkringsbolaget kunde leda detta i bevis?
Frågan är om de behöver bevisa något över huvudtaget? Man anser sig säker på att ägare och brukare inte är samma person och betalar därmed inte ut några pengar. Eventuellt blir man stämd, men det är ju något försäkringsbolag behandlar med rutin.

Nyfniken skrev:
Frågan är om de behöver bevisa något över huvudtaget? Man anser sig säker på att ägare och brukare inte är samma person och betalar därmed inte ut några pengar. Eventuellt blir man stämd, men det är ju något försäkringsbolag behandlar med rutin.
Precis, det räcker för försäkringsbolagen att misstänka något så är det upp till försäkringstagaren att motbevisa det.

Pratade med någon på ett swedbank-kontor över telefon, fick höra att de aldrig gav extralån för husköp och att jag antingen fick spara ihop pengarna eller lösa det på annat sätt..
Sagt och gjort, fick löfte på ett (enligt mig) väldigt förmånligt lån för det sista på handpenningen + renovering av badrummet, så ringde tillbaks till dom och bad om ett möte för att kolla på siffrorna lite bättre, första tiden som fanns var på kontoret i stadsdelen där jag bor just nu och inte det stora jag ringde till.

När jag kom dit och förklarade hur det ligger till räknade han kvickt som attan på ett blankolån hos dom för samma ändamål och sa att det inte var några som helst problem med totalt 100% i lån (han var dock dyrare så jag har lån i två banker nu)..
Hade jag inte fått bra kontakt med "min" bankman så hade jag bytt bank, men samma ränta + jobbet med att byta + kontakten gjorde att jag hoppade över det.

Sen angående bilen, jag vet inte hur gammal du är eller hur länge du haft körkort, men du säger att du inte betalar försäkringen. Står inte bilen på dig bör du kolla vad det skulle kosta (finns inget som säger att någon annan ändå kan betala), har samlat mina försäkringar hos ett bolag jag trivs med, 320 kr/månad för min 2001 peugeot 406 HDi med fria mil och tilläggsförsäkring för stereoutrustning när jag gick in och frågade (och då är jag 23, haft kortet i 5 år).

Lycka till ! :)

Redigerat:
Göran.W
Nyfniken skrev:

Om man har skrivit bilen på mamma/pappa (eller liknande) för att få billigare försäkring så är det inte säkert att man får ut några pengar den dagen det är dags. Bor man i samma hushåll är det naturligtvis inga problem. Man kan ju trots allt bara skriva en bil på en person.
Detta stämer inte.
Äger 3 bilar som är i trafik och försäkrade i samma bolag.
Får tom extra rabatt på bil försäkringen när det är mer än 1 bil.

Göran.W skrev:
Detta stämer inte.
Äger 3 bilar som är i trafik och försäkrade i samma bolag.
Får tom extra rabatt på bil försäkringen när det är mer än 1 bil.
Du missuppfattade, man kan bara ha bilen skriven på en person i familjen var det som menades. :)

Göran.W
Ok
Låter ju logiskt ju;)

Nyfniken skrev:

För de flesta bolag gäller det endast make, partner eller sambo. Alltså inte barn.

Varför hittar folk på sina egna försäkringsregler?
Är bilen försäkrad så är den det oberoende vem som kör om något skulle hända. Det finns dock 24 års regeln som kan strula till det med självrisken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.