42 169 läst ·
127 svar
42k läst
127 svar
HJÄLP! Banken gav avslag på lån!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Din bil kostar inget att försäkra? Du kör bara 53 mil per månad (1 l/mil x 15 kr)?bighenk skrev:Tjejens Inkomst: 5600 Med jobb: ca 14 700 kr
Min Inkomst 17000
Djur -600
Mobil -700
Tandläkare -200 Försäkring
A-kassa -330 A-kassa/Fackavgift
Bensin -800
Internet -249 Fiber
Kläder -500
Förbruks artiklar -200
Mat -3500
Sparande -1000
Tv -250 Canal Digital
Försäkring -567 Hem/Villa Stor (Folksam)
Drift+Lån -9505
Summa över. 4199 kr 13 299 kr
Här är våran budget om du ville se den![]()
4199 är om tjejen bara har A-kassa,
13 299 är om hon fortsätter på jobbet.
så 13 299 + "Sparande 1000" +
summor som blir över (Inte alltid man köper kläder för 500kr eller sådant.)
Tycker du generellt varit lite väl optimistisk i utgiftskalkylen men det går säkert runt ändå.
Håller med föregående talare om att lite väl optimistisk har du varit.
I vilket fall tycker jag banken gjort fel och har ett moraliskt ansvar här. Även om ni klarar att belåna till 100%, så borde banken åtminstone krävt att ni visat detta under en tid, kan jag tycka.
Jag tycker banken endast delvis tagit detta ansvar, med tanke på de räntor ni fått.
Hoppas omförhandlingen blir bra.
Innan ni binder några räntor, så hör med andra banker(nu har ni inget att förlora på det längre).
Lycka till med huset!
I vilket fall tycker jag banken gjort fel och har ett moraliskt ansvar här. Även om ni klarar att belåna till 100%, så borde banken åtminstone krävt att ni visat detta under en tid, kan jag tycka.
Jag tycker banken endast delvis tagit detta ansvar, med tanke på de räntor ni fått.
Hoppas omförhandlingen blir bra.
Innan ni binder några räntor, så hör med andra banker(nu har ni inget att förlora på det längre).
Lycka till med huset!
Budgeten som jag skrev här va den jag skicka till kontorschefen. Jag har en mer utförlig budget på min andra dator, Bilförsäkring är ingenting jag betalar. De gör en familjemedlem och ja jag kör inte mer än 53 mil i månaden. Jag kör mindre. Jag kör endast till och från jobbet och det blir typ 1 mil varje vardag totalt. Vatten & Avlopp och sophämtning i min kommun är en fast avgift. Så vi behöver inte tänka på hur mycket vatten eller hur mycket vi slänger. Priset ändras inte.
Den större kostnaden på driften blir då ved och hushållsström. Driftkostnaden är räknad på förra familjen. som va 2 vuxna och 4 barn. Och vi kommer absolut inte nyttja samma mängd ström som de gjorde.
Ni tycker vi varit optimistisk men vi lägger aldrig ut så där mycket pengar som jag skrivit i budgeten till de olika rörliga kategorier. Vi lägger ut mycket mindre.
Den större kostnaden på driften blir då ved och hushållsström. Driftkostnaden är räknad på förra familjen. som va 2 vuxna och 4 barn. Och vi kommer absolut inte nyttja samma mängd ström som de gjorde.
Ni tycker vi varit optimistisk men vi lägger aldrig ut så där mycket pengar som jag skrivit i budgeten till de olika rörliga kategorier. Vi lägger ut mycket mindre.
Jag är övertygad att ni, som vuxna människor, reder ut detta nu när väl första paniken lagt sig.
Och du har nog fått alla råd som behövs. Men förhandla om bättre ränta med flera banker så fort som möjligt.
Och ni får om inte annat ett jättebra förhandlingsläge om ett år, om ni kan redovisa hur mycket ni sparat och amorterat på en så kort tid. Banker älskar kunder som kan visa upp ekonomisk disciplin när det behövs. = säkra inkomstkällor för dom.
Och du har nog fått alla råd som behövs. Men förhandla om bättre ränta med flera banker så fort som möjligt.
Och ni får om inte annat ett jättebra förhandlingsläge om ett år, om ni kan redovisa hur mycket ni sparat och amorterat på en så kort tid. Banker älskar kunder som kan visa upp ekonomisk disciplin när det behövs. = säkra inkomstkällor för dom.
En liten kommentar här bara:bighenk skrev:
Om man har skrivit bilen på mamma/pappa (eller liknande) för att få billigare försäkring så är det inte säkert att man får ut några pengar den dagen det är dags. Bor man i samma hushåll är det naturligtvis inga problem. Man kan ju trots allt bara skriva en bil på en person.
Kan försäkringsbolaget bevisa att bilen "ägdes" av brukaren, så kan man åka på dyrare självrisk + bli utan vagnskadeförsäkring ifall det händer något, en f.d. kollegas son körde ner en lyktstolpe en vinter för några år sedan, och bilen var skriven på min f.d. kollega, men hade betalats av ett blancolån som sonen tagit, detta upptäckte försäkringsbolaget så han åkte på förhöjd självrisk på trafikförsäkringen, och fick inte ut några pengar alls på vagnskadeförsäkringen.Nyfniken skrev:En liten kommentar här bara:
Om man har skrivit bilen på mamma/pappa (eller liknande) för att få billigare försäkring så är det inte säkert att man får ut några pengar den dagen det är dags. Bor man i samma hushåll är det naturligtvis inga problem. Man kan ju trots allt bara skriva en bil på en person.
Hmmm... Hur kunde försäkringsbolaget bevisa att blancolånet avsåg bilen?Daniel78 skrev:Kan försäkringsbolaget bevisa att bilen "ägdes" av brukaren, så kan man åka på dyrare självrisk + bli utan vagnskadeförsäkring ifall det händer något, en f.d. kollegas son körde ner en lyktstolpe en vinter för några år sedan, och bilen var skriven på min f.d. kollega, men hade betalats av ett blancolån som sonen tagit, detta upptäckte försäkringsbolaget så han åkte på förhöjd självrisk på trafikförsäkringen, och fick inte ut några pengar alls på vagnskadeförsäkringen.
Jag antar att om lånet tecknades t.ex. 2010-01-01 och ägarbytet går igenom 2010-01-07 samt att beloppet överensstämmer med bilens förmodade marknadsvärde, så kan man göra vissa antaganden. Men det borde vara svårt att verkligen leda i bevis?
Eller ovanstående kanske räcker som bevis?
Det KAN ju faktiskt vara så att man precis i samma veva har renoverat huset eller gjort något annat skoj för samma belopp?
Det kan ha att göra med vilken bil det är också. Få 50+ kör runt i BMW E36 med tonade rutor och fet stereo. Dessa bilar är dyra att försäkra för 20-åringar så de skrivs ofta på farsan/morsan.eviljava skrev:Hmmm... Hur kunde försäkringsbolaget bevisa att blancolånet avsåg bilen?
Jag antar att om lånet tecknades t.ex. 2010-01-01 och ägarbytet går igenom 2010-01-07 samt att beloppet överensstämmer med bilens förmodade marknadsvärde, så kan man göra vissa antaganden. Men det borde vara svårt att verkligen leda i bevis?
Eller ovanstående kanske räcker som bevis?
Det KAN ju faktiskt vara så att man precis i samma veva har renoverat huset eller gjort något annat skoj för samma belopp?
Jo, jag vet!possum77 skrev:
Som jag skrev innan finns det ju flera besvärande parametrar. Men min fråga var hur försäkringsbolaget kunde leda detta i bevis?
Att ägaren är 50+ och att bilen har tonade rutor och en fet stereo är ju knappast något som föräkringsbolaget borde kunna lägga fram som argument ö.h.t.
Men enligt inlägget ovan hade ju försäkringsbolaget sett att bilen betalats av sonen (via ett blancolån) och p.g.a. detta beslutat sig för att inte ge någon ersättning från vagnskadeförsäkringen. Bilens modell eller effekt på stereon verkar inte ha varit avgörande här?
Redigerat:
Det beror nog på vad bilen kostade. Att ha likvider som täcker ett bilköp är väl inte alls konstigt förresten? Oavsett detta undrar jag om man verkligen har skyldighet att redovisa hur man finansierat bilköpet?b_hasse skrev:
Men det kanske förhåller sig på det viset? Jag blev bara lite förvånad över att förs.bolaget kunde dra en sådan slutsats utan påtagliga bevis.
Redigerat:
I fallet med min f.d. kollega så var det nog rätt genomskinligt eftersom dom bor på två olika orter typ 30mil emellan (Kristianstad/Göteborg), hur exakt försäkringsbolaget fick reda på det vet jag inte, detta var nått som diskuterades i några minuter i fikarummet för flera år sedan, och jag satt inte och frågade om detaljer, allt jag vet var att dom inte fick ut några pengar för att reparera bilen, så den såldes till en skrothandlare som reservdelsbil, och sonen stod utan bil med med ett lån i flera år efter olyckan.
Jag har aldrig orsakat någon trafikolycka så jag vet inte vad försäkringsbolaget ställer för frågor, men jag skulle inte bli förvånad om första frågan är ifall försäkringstagaren också är brukaren, och att man skriver på papper "på heder och samvete".
Ovan historia var anledningen till att jag inte tyckte det var värt att spara några hundralappar i försäkringskostnad på min första bil (som stod skriven på min mor, som aldrig haft körkort), så vi gjorde ägarbyte kort därefter.
Jag har aldrig orsakat någon trafikolycka så jag vet inte vad försäkringsbolaget ställer för frågor, men jag skulle inte bli förvånad om första frågan är ifall försäkringstagaren också är brukaren, och att man skriver på papper "på heder och samvete".
Ovan historia var anledningen till att jag inte tyckte det var värt att spara några hundralappar i försäkringskostnad på min första bil (som stod skriven på min mor, som aldrig haft körkort), så vi gjorde ägarbyte kort därefter.