42 169 läst ·
127 svar
42k läst
127 svar
HJÄLP! Banken gav avslag på lån!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Formulerade min mening lite fel, Menar att vi har pengarna till lagfarten, Och det finns befintliga pantbrev på 730 000 på bostaden så vi behöver inte betala för några pantbrev.Noseone skrev:
Hade fått ett stort nej av banken för dom ansåg att man inte hade råd när man gick efter deras kalkyler.
Men de berättade att vi inte behöver vara orolig om vi skulle bli ersättningsskyldig mot kontrakt brottet samt att lägenheten, besiktningsmannen som kollade på huset och alla abonnemang skulle de fixa så de ordnade upp sig,
För kontorschefen sa att vi blivit grundlurade från första början av våran bankman för detta va något som aldrig skulle bli godkänt .
Men vi var extremt insatt på att köpa huset så kontorschefen fick många samtal av oss där vi förklarade att vi har verkligen råd och att vi kollat igenom precis allt massvis med gånger så vi kunde vara 100% säker att vi har råd!
Men deras budget gick inte ihop med min inkomst så jag tjatade på och sedan skicka jag min noggranna budget jag själv slagit ihop.
Efter någon timme från att jag skicka mejlet så ringde de och fråga vilken bostad som jag va intresserad av.
Efter någon timme till ringde de och berätta att de ordnade allt.
Ska till banken idag och skriva på lånet med 100% av bostadens kostnad. (Bolån/Medlemslån)
De finns hop om bankerna bara man visar att man är säker på allt och att man kommer klara av det.
Grattis, sen är det ju faktiskt inte "så mycket" pengar de handlar om. 800.000 är ju inget. Bättre att göra en kund nöjd.
Skulle allt skita sig å banken tvingas till tvångsförsäljning av bostaden så förlorar de väl max några hundra tusen om den inte säljs till priset du köpte den för.
Skulle allt skita sig å banken tvingas till tvångsförsäljning av bostaden så förlorar de väl max några hundra tusen om den inte säljs till priset du köpte den för.
Fan vad kul Bighenk att det löste sig.
Hoppas att banktjänstemannen du hade kontakt med tidigare får sparken... hårt!
Sen kan jag väl erkänna att jag känner som Noseone lite grann, det är ju faktiskt inte så mycket pengar det handlar om... men det beror ju på var man bor och vilka referensramar man har.
Men som exempel så finns det många singelhushåll här i sthlm med er disponibla inkomst som bor i ettor/små tvåor för 2miljoner...
Hoppas att banktjänstemannen du hade kontakt med tidigare får sparken... hårt!
Sen kan jag väl erkänna att jag känner som Noseone lite grann, det är ju faktiskt inte så mycket pengar det handlar om... men det beror ju på var man bor och vilka referensramar man har.
Men som exempel så finns det många singelhushåll här i sthlm med er disponibla inkomst som bor i ettor/små tvåor för 2miljoner...
Tack
De känns sjukt lättande, Varit väldigt påfrestande hela denna vecka med detta så blir som att ta bort ett berg från bröstet. Bank mannen va tvungen att jobba övertid och boka av sina möten samt ringa mig varje gång de va något istället för kontorschefen, Ända tills han fixade de här. Så tror inte han är så himla nöjd men så länge vi får lånet så bryr jag mig helt enkelt inte! Det är en väldigt stor 1 1/2 plans villa med källare i västerbotten. så priset är vad hus snittar här. Är väldigt nöjd ! 
Japp, men i detta fall brast det ju på scoringen (om jag förstått saken rätt?). De singelhushåll du talar om kan ju trots sin likartade disponibla inkomst ha en högre scoring?Carnivore skrev:
Scoringen räknas ju ut m.h.a. följande parametrar:
* Höga och regelbundna nyttjandegrader på krediter,
* Plötsliga inkomstbortfall (man tittar på taxerad inkomst för flera år bakåt).
* Antal beviljade konsumtionslån
* Antal kreditförfrågningar (vilket belysts i denna tråd).
* + en mängd andra saker som jag inte har koll på.
Jag är glad att det löste sig för TS iaf!
Scoringen va det första bankmannen sa va för låg, sen ändra han sig till att han inte får låna ut till 100%, sedan ändra han sig till att budget kalkylen inte går ihop.. Han försökte slingra sig runt problemen som en jävla orm.
Ja, men om det kan vara till någon tröst har han garanterat haft ett "enskilt samtal" med sin chef.bighenk skrev:
Chanserna att han lyckas över förväntan vid nästa lönesamtal lär ju också ha försämrats skulle jag gissa?
Grattis.
Och inse att det blir radhusbiff (blodpudding) 5 dar i veckan nu, första året.
Ty ni måste försöka amortera minst 1/3 av topplånet, men helst ännu mer, annars har ni NOLL förmåga att klara av att något i huset pajar, som vitvaror, värmepanna osv.
Fast allt behöver inte amorteras, har ni pli nog på er att inte röra pengarna, så kan ni gärna lägga hälften i ett högränte-sparkonto.
Sorry, nu försökte jag vara din mamma ...
Men så är det här i livet, trots allt :x ...
Och inse att det blir radhusbiff (blodpudding) 5 dar i veckan nu, första året.
Ty ni måste försöka amortera minst 1/3 av topplånet, men helst ännu mer, annars har ni NOLL förmåga att klara av att något i huset pajar, som vitvaror, värmepanna osv.
Fast allt behöver inte amorteras, har ni pli nog på er att inte röra pengarna, så kan ni gärna lägga hälften i ett högränte-sparkonto.
Sorry, nu försökte jag vara din mamma ...
Men så är det här i livet, trots allt :x ...
Njae... är du inte onödigt pessimistisk nu? Som jag uppfattade det (om jag minns rätt) så har de 7,000:- från flickvän/sambo/maka som de till och med räknar med skall bli mer då hon får arbete, som inte ens är medräknade i kalkylen? Så visst borde det finnas marginaler kvar till att spara upp en buffert eller amortera av.
Schhhh ...
Jag ville bara, ganska hårt, inskärpa vikten av en god buffert ...
edit: Egentligen menar jag helt enkelt.
Har man fått ett lån som banken egentligen inte ville ge, så finns det ingen extra marginal att låna upp till "plötsliga händelser".
Jag ville bara, ganska hårt, inskärpa vikten av en god buffert ...
edit: Egentligen menar jag helt enkelt.
Har man fått ett lån som banken egentligen inte ville ge, så finns det ingen extra marginal att låna upp till "plötsliga händelser".
Redigerat:
De där ska nog ordna sig. har nu fått veta hur de ligger till med lånet,
De blir
15% Privatlån på 117 000kr | Effektiv ränta på 7,39% | 5 års avbetalningstid | Ca 2700 kr/mån (Ränta+Amortering)
10% Topplån på 78 000kr | Effektiv ränta på 7,71% | 15 års avbetalningstid Ca 900 kr/mån (Ränta+Amortering)
Bottenlån som blir uppdelat på 2 lån. För att kunna räntesäkra. Någonstans runt 3500 kr/mån, Ej säker än. blir att diskutera om detta närmare tillträdes dagen.
så runt 7000 i månaden på lånen. Som jag räknat på från början så då tekniskt sätt kan vi lägga undan ca 15000 i månaden till buffert
De blir
15% Privatlån på 117 000kr | Effektiv ränta på 7,39% | 5 års avbetalningstid | Ca 2700 kr/mån (Ränta+Amortering)
10% Topplån på 78 000kr | Effektiv ränta på 7,71% | 15 års avbetalningstid Ca 900 kr/mån (Ränta+Amortering)
Bottenlån som blir uppdelat på 2 lån. För att kunna räntesäkra. Någonstans runt 3500 kr/mån, Ej säker än. blir att diskutera om detta närmare tillträdes dagen.
så runt 7000 i månaden på lånen. Som jag räknat på från början så då tekniskt sätt kan vi lägga undan ca 15000 i månaden till buffert