Hej,

Jag har en Siemens Mikrowelle Plus kombiugn inbyggd i en motorbåt. Båten är från 1988 och ugnen sannolikt från samma år. Bifogar bild jag hittat på nätet av en likadan ugn (fast annan färg). Den är använd mycket sparsamt och har fungerat felfritt fram till i år. Problemet nu är att när vi försöker använda ugnsfunktionen så blir ugnen max c:a 60 grader varm. Alla andra funktioner (grill och mikro) är intakta/fungerar och alla brytare förefaller intakta. Värmeelementen förefaller fungera men ger inte full effekt, så sannolikt ligger felet någon annanstans. Termostaten förefaller fungera då indikatorlampan för värmeelementet indikerar att den är påslagen, och den slår av om jag vrider ner under c:a 60 grader.

Varför försöka fixa en så gammal ugn och inte bara köpa en ny?
Därför att den har speciella mått och kombinerar mikrovågsugn, vanlig ugn och grill. Kombiugnar i dessa mått har upphört att produceras. Vi är begränsade i vad vi kan bygga in i båten, därför har funktion på den gamla ugnen ett stort värde för oss(mig).

Jag söker hjälp av någon litet "old-school" tekniker, gärna någon som jobbat med felsökning och åtgärdande av vitvaror. Dvs inte bara byta delar mot nya, utan t.ex. ta bort trasig komponent på kretskort och löda dit (korrekt) ny. Jag upplever att det är svårt att hitta den typen av tekniker idag. De flesta vill bara hjälpa till med modernare apparater där det finns färdiga reservdelar i form av hela delar att få tag på, inte fixa äldre apparater eller delar i äldre apparater.

Båten ligger på Djurgården i Stockholm. Jag kan montera ur ugnen och frakta den inom Storstockholmsområdet om du hellre vill felsöka hemma/i din verkstad.

Hör av dig om det låter som en kul utmaning och du kan tänka dig att lägga några timmar på att hjälpa mig få en fungerande ugn igen (Ja, jag är medveten om att det kanske inte går att reparera, men det är värt ett försök). Jag betalar förstås för all hjälp även om det skulle visa sig att det inte går att reparera. Det finns ingen tidspress. Jag hoppas bara vi kan lyckas få den att fungera en tid till.

Bästa båthälsningar,
Fredrik
En vit Siemens Mikrowelle Plus kombimikrovågsugn från 1988.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
stigarn
  • Laddar…
P
du får nog komma med modellbeteckning först
inte minst för att se om det finns några delar

• Gilla
Wilko
  • Laddar…
Jag tar upp denna tråd igen då behovet av en old-school "vitvarunörd" med elektronikkomponentskompetens kvarstår.

Modellen heter HFT420 E-nr HF 4200 37

Siemens mikrovågsugn inbyggd i mörkt träkök, otydlig belysning.
Skapa konto
Närbild på en etikett med specifikationer på en ugn, innehållande modell- och effektinformation.
Skapa konto

Bifogar bilder på den aktuella ugnen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.