3 556 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Jag har lagt in fler ritningar i tråden nu. Tack för alla engagemang.Matti_75 skrev:
Sätt pelare under de stora punktlasterna(de som är 50kn). Vad har du för spännvidd? (dvs längd på balken som bär fritt, utan upplag under sig? Sätt mått på kortsidorna i din lastplan. Hur stort avstånd är det mellan punklasterna? Funkar stålbalk eller måste det vara limträ?
Redigerat:
Hej, jag har bifogat foton på lastplan som jag måttsatt genom att mäta på ritning, (husleverantören har inte levererat några mått på lastpunkterna...)B Byggkonsult89 skrev:
"Relaxbalk"
De kriterier som är viktigt är enl. nedan:
fönstermåtten 161cm breda, samt att bastudörren inte hamnar i ett fönster.
Dörren ut kan vara mitt emellan punktlasterna.
Bjälklaget kommer på 240cm
Dörren o fönstren är 211cm höga.
Jag kan använda stålbalk men föredrar limträ.
Längsta spännvidd är 161cm.
"Garagebalk"
Garageporten är 270 cm bred.
Dörren är 101cm bred.
Båda har höjden 211cm
Balkhöjden är max 28cm.
Det är möjligt att anpassa placeringen på dörrar och fönster om det förbättrar möjligheten till en lägre balk.
Punktlasterna som är mitt i huset som kommer att stå på en murad 25cm Lecavägg, kommer väggen att hålla?
Jag är MYCKET tacksam för svar i denna problematik.
Relaxbalken får inte så mycket last om vi sätter pelare direkt under punktlasterna, då bör det gå att hålla sig under 240 mm i höjd, särskilt med en spännvidd på 161 cm.S spomopeter skrev:Hej, jag har bifogat foton på lastplan som jag måttsatt genom att mäta på ritning, (husleverantören har inte levererat några mått på lastpunkterna...)
"Relaxbalk"
"Garagebalk"
Dörren är 101cm bred.
Båda har höjden 211cm
Balkhöjden är max 28cm.
Det är möjligt att anpassa placeringen på dörrar och fönster om det förbättrar möjligheten till en lägre balk.
Punktlasterna som är mitt i huset som kommer att stå på en murad 25cm Lecavägg, kommer väggen att hålla?
Garagebalken blir lite knepigare att få in under 280 mm med 270 cm spännvidd, men det kanske går med rätt lösning.
Ingen expert, men på bastusidan skulle jag inte alls vara orolig om du har pelare under lastpunkterna och så korta spännvidder.S spomopeter skrev:Hej, jag har bifogat foton på lastplan som jag måttsatt genom att mäta på ritning, (husleverantören har inte levererat några mått på lastpunkterna...)
"Relaxbalk"
"Garagebalk"
Dörren är 101cm bred.
Båda har höjden 211cm
Balkhöjden är max 28cm.
Men över garageporten skulle jag kört en 240 I-balk, känns som den måste klara allt som ett hus kan ge på 270s spännvidd. Någon får rätta mig om jag har fel — men det känns som att du måste ha god marginal då. Jag utgår från att det är en väldigt lättåtkomlig plats så att ta kan ta in en traktor för att lyfta den på plats.
Verkar bli en snygg kåk förresten!!
Klicka här för att svara