1 038 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hjälp angående källare
Hej
Bor i södra stockholm och har nu börjat gräva ur min källare.
Tanken är att jag ska sänka golvet 20cm och även lägga golvvärme.
Huset är är byggt 1940 och tillbyggt 1960.
I tillbyggnaden där jag började gräva så ligger sulan precis i höjd med det djup som jag grävt ner dvs 50cm under nuvarade golvnivå. Medans sulan i gamla delen bara ligger 10cm under nuvarande golvnivå.
När jag grävde ut den nya delen så var allt oki till att börja med men efter ett tag så började det sipra in vatten genom sanden som golvet låg på.
Tänkte inte mera på det eftersom det var precis efter den första 60mm som regnade här.
Men det visade sig när jag grävt ur hela delen att vissa delar av sulan står på berg och att det rinner in rätt stora mängder vatten vilket har gjort att jag grävde ner en pumpgropp där jag ställde en pump.
Jag skulle gissa på att det rinner in en 30-50liter om dagen. vilket gör att det mer eller mindre är omöjligt att jobba där nere.
Så till min fråga tycker ni att jag ska sluta gräva inne och istället gräva utanför och dränera om med isodrän/podrän. Problemet är ju att den gamla delen behöver få sina väggar förlängda innan så jag kan ju bara gräva ut runt den nya delen.
Kan man på något sätt dränera delar av huset och fortsätta dräneringen senare runt den gamla delen då väggarna på den är klara.
eller finns det någon annan bra lösning att få stopp på vattnet.
vet att det blev mycket och troligtvis förvirrande men det känner jag mig just nu så det avspeglar bara min personlighet.
Bor i södra stockholm och har nu börjat gräva ur min källare.
Tanken är att jag ska sänka golvet 20cm och även lägga golvvärme.
Huset är är byggt 1940 och tillbyggt 1960.
I tillbyggnaden där jag började gräva så ligger sulan precis i höjd med det djup som jag grävt ner dvs 50cm under nuvarade golvnivå. Medans sulan i gamla delen bara ligger 10cm under nuvarande golvnivå.
När jag grävde ut den nya delen så var allt oki till att börja med men efter ett tag så började det sipra in vatten genom sanden som golvet låg på.
Tänkte inte mera på det eftersom det var precis efter den första 60mm som regnade här.
Men det visade sig när jag grävt ur hela delen att vissa delar av sulan står på berg och att det rinner in rätt stora mängder vatten vilket har gjort att jag grävde ner en pumpgropp där jag ställde en pump.
Jag skulle gissa på att det rinner in en 30-50liter om dagen. vilket gör att det mer eller mindre är omöjligt att jobba där nere.
Så till min fråga tycker ni att jag ska sluta gräva inne och istället gräva utanför och dränera om med isodrän/podrän. Problemet är ju att den gamla delen behöver få sina väggar förlängda innan så jag kan ju bara gräva ut runt den nya delen.
Kan man på något sätt dränera delar av huset och fortsätta dräneringen senare runt den gamla delen då väggarna på den är klara.
eller finns det någon annan bra lösning att få stopp på vattnet.
vet att det blev mycket och troligtvis förvirrande men det känner jag mig just nu så det avspeglar bara min personlighet.
Jag tycker du inte ska fortsätta gräva någonstans överhuvudtaget och ska hämta en fackman/byggkunnig som kan bedöma tillståndet på plats. Du håller ju på att underminera grunden som huset står på och det kan sluta med en katastrof om du rubbar hela balansen och det hela börjar röra på sej med hjälp av vatten.
gaia
gaia
tack för svaret.
Nu är det ju bara delar av huset som är utgrävet så känner inte att det skulle vara ett så problem. Och jag har inte grävt under nivån på sulan någonstans.
Huset står delvis på berg delvis på sand.
Nu är det ju bara delar av huset som är utgrävet så känner inte att det skulle vara ett så problem. Och jag har inte grävt under nivån på sulan någonstans.
Huset står delvis på berg delvis på sand.
det är det som fått mej att tänka fast jag inte vet hur det ser ut hos dej .... sanden kan lätt sättas i rörelse med rinnande vatten och det kan bli svårt att stoppa. Vatten har hittat ditt redan och det ändrar ju förhållanden i marken du gräver i. Prata med någon som har erfarenhet i sånt om vad, var, hur och hur mycket skall det förstärkas för att undgå problem.johancarlen skrev:
Jag har bara sett en bild någonstans där husets hörna rasat på grund av man grävde i och utanför en källare. Vad som gick snett vet jag ej men grunden var tydligen inte så stabil och kunde inte stå för sej själv när den blivit utgrävt.
gaia
mm det kan jag förstå men hos mig rinner det bara in mellan berg och sula.
där sanden ligger kommer det inte in någon vatten så det är på två ställen den kommer in vatten på båda ställena ser man att berget kommer upp och ansluter på mot sulan.
Eftersom huset inte är dränerat på 40 år så skulle jag gissa på att dräneringen ligger strax under den gamla golvnivån samt att det är rabbatter runt hela huset.
Det har även regnat väldigt mycket här på sistone.
där sanden ligger kommer det inte in någon vatten så det är på två ställen den kommer in vatten på båda ställena ser man att berget kommer upp och ansluter på mot sulan.
Eftersom huset inte är dränerat på 40 år så skulle jag gissa på att dräneringen ligger strax under den gamla golvnivån samt att det är rabbatter runt hela huset.
Det har även regnat väldigt mycket här på sistone.
Klicka här för att svara