Många vill inte ta på sig dom minsta jobben för att dom tycker att det är svårt att ta betalt för den tid (ställtid) som kunden aldrig ser. Som exempel, ett uttag tar max 5 min att byta men man måste debitera 1-2 timmar, dom flesta kunder har svårt att förstå att allt som har med jobbet att göra, måste betalas av kunden och inte bara den tid själva uttagsbytet tar.

-=fullmoon=- skrev:
Får faktiskt inte göras ;) Dock vet jag att många gör det och även jag själv. Finns "slangar" att köpa men jag anser att avskal från 4x1.5 etc eller större funkar precis lika bra om inte "bättre". Jag hade dock valt slang eller rör om det hade gått.
Finns det en nedskriven regel som säger det eller handlar det bara rent allmänt om att man "tillverkar" en egen kabel genom att göra så, och att den inte är testad för ändamålet? Har för mig att det finns ett visst utrymme för en installatör att göra egna lösningar bara man gör en riktig riskanalys?

Jag har på ett ställe i huset satt ett eluttag på andra sidan väggen mot där det redan fanns ett uttag. Dosorna sitter nästan kloss mot varandra, kanske 5-10 mm mellanrum. Där har jag först borrat 10 mm hål i den befintliga dosan och rotdosan och sedan använt metoden med avskal. Hur brukar riktiga elektriker göra?

Mikael_L
f91jsw skrev:
Hur brukar riktiga elektriker göra?
Olika ... :)

Ur elsäkerhetssynvinkel består en kabel av ledarisolering och en isolerande mantel. Däremellan finns bara utfyllnad, som ev kan ha betydelse för förläggningssätt och yttre påverkan. Men ingen kan annars klaga på denna "kabel". Eller ja, en kopparledare i mitten är bra för funktionen, och den ska också ha en viss area...

Jag skulle inte bry mig om någon kör avskal över FK etc. Dock hade jag i första hand självklart kört slang eller rör.

"Fuska" snyggt kan man kalla det.

Hur är det då?

Kan jag ersätta m EKK light, eller är det lika fel?

Kör Du på det där. Får ju förläggas i vägg.

elmont skrev:
Som exempel, ett uttag tar max 5 min att byta men man måste debitera 1-2 timmar, dom flesta kunder har svårt att förstå att allt som har med jobbet att göra, måste betalas av kunden och inte bara den tid själva uttagsbytet tar.
Jag skulle sälja en lägenhet jag fått i gåva men tyvärr så taket i det lilla badrummet förj_vligt ut.

Eftersom jag hade fått lägenheten ansåg jag mig ha råd med i princip vad som helst vad gäller hantverkare.

Det var fuulständigt omöjligt att få tag på en målare "Näää, så där små jobb gör vi inte." och "Du vet vår minsta debitering är 5.000:-"

Hantverkarna hade väldigt svårt att man var beredd att betala 5.000:- oavsett om det så rörde sig om 5 minuters jobb.

Du är nog lite unik, normalt blir "folk" först sura för man inte vill ta jobbet sedan blir dom sura för att man vill ha (för mycket) betalt. Byter man ett 100:- uttag för 50:- svart blir en del nöjda.
Jag jobbar numera lite mindre och tackar nej till många jobb, och då blir det dom minsta jobben och dom jobbigaste kunderna som får stryka på foten.

elmont skrev:
Många vill inte ta på sig dom minsta jobben för att dom tycker att det är svårt att ta betalt för den tid (ställtid) som kunden aldrig ser. Som exempel, ett uttag tar max 5 min att byta men man måste debitera 1-2 timmar, dom flesta kunder har svårt att förstå att allt som har med jobbet att göra, måste betalas av kunden och inte bara den tid själva uttagsbytet tar.
elmont skrev:
Du är nog lite unik, normalt blir "folk" först sura för man inte vill ta jobbet sedan blir dom sura för att man vill ha (för mycket) betalt. Byter man ett 100:- uttag för 50:- svart blir en del nöjda.
Jag jobbar numera lite mindre och tackar nej till många jobb, och då blir det dom minsta jobben och dom jobbigaste kunderna som får stryka på foten.
Tänk dig att du går in i en affär som säljer TV-apparater och frågar efter pris på en styck 32" LCD-TV och där säljaren tittar granskande på dig och efter en stunds betänketid säger att han inte är intresserad att sälja till dig överhuvudtaget. Lite menande sådär att "orka knappa in i kassaapparaten och fippla med kortterminalen för bara en liten 32-tummare".
Men du insisterar att du vill köpa TV:n och kräver ett pris och då drar han till med något som ligger på ungefär samma nivå som den senaste 70" LED-TV:n.
Hade du inte blivit sur och tyckt han var oseriös?
Du hade knappast köpt en TV av honom till ett gravt överpris av ren sympati för att han menade på att "Hallå! Vi har faktiskt lokalkostnader, transportkostnader, lagerhållningskostnader etc att ta hänsyn till." ?

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nik206 skrev:
Tänk dig att du går in i en affär som säljer TV-apparater och frågar efter pris på en styck 32" LCD-TV och där säljaren tittar granskande på dig och efter en stunds betänketid säger att han inte är intresserad att sälja till dig överhuvudtaget. Lite menande sådär att "orka knappa in i kassaapparaten och fippla med kortterminalen för bara en liten 32-tummare".
Men du insisterar att du vill köpa TV:n och kräver ett pris och då drar han till med något som ligger på ungefär samma nivå som den senaste 70" LED-TV:n.
Hade du inte blivit sur och tyckt han var oseriös?
Du hade knappast köpt en TV av honom till ett gravt överpris av ren sympati för att han menade på att "Hallå! Vi har faktiskt lokalkostnader, transportkostnader, lagerhållningskostnader etc att ta hänsyn till." ?
Varför ska folk alltid hålla på med liknelser?

Hade det funnits mer kunder än tv-affärer är ovanstående resonemang helt möjligt, det kallas tillgång och efterfrågan.

Har en hantverkare lite att göra tackar han inte nej till jobb oavsett hur litet det är.

Nik206, det är inte bara "kunden" som har rätt att välja "leverantör" och produkt även hantverkaren har rätt att välja kund och vilken "produkt" h*n säljer.
Och dom flesta har lite svårt för att göra jobb som ger förluster eller att man måste lägga tid på prisförhandlingar på "jobb" som i slutändan knappt ger nån förtjänst i alla fall. Det är faktiskt så att dom allra flesta som driver ett företag gör det av vinstintresse och inte för att kunden ska få ett arbete utfört så billigt som det överhuvud taget går, dessutom är det upp till företagaren att "välja" om han ska vara dyr eller billig samt att det står företagaren fritt att välja kunder . Det i samma utsträckning som det står kunden fritt att välja företag.

Det är ju klart att en hantverkare kan välja sina jobb på en marknad där efterfrågan är betydligt högre än tillgången. Däremot tror jag att de företag som även tar tillvara på småjobben i bra tider som dessa tjänar på detta i det fall det vänder och tillgången är större än efterfrågan (vilket, jag vet, troligtvis aldrig händer)...

elmont skrev:
Nik206, det är inte bara "kunden" som har rätt att välja "leverantör" och produkt även hantverkaren har rätt att välja kund och vilken "produkt" h*n säljer.
Och dom flesta har lite svårt för att göra jobb som ger förluster eller att man måste lägga tid på prisförhandlingar på "jobb" som i slutändan knappt ger nån förtjänst i alla fall. Det är faktiskt så att dom allra flesta som driver ett företag gör det av vinstintresse och inte för att kunden ska få ett arbete utfört så billigt som det överhuvud taget går, dessutom är det upp till företagaren att "välja" om han ska vara dyr eller billig samt att det står företagaren fritt att välja kunder . Det i samma utsträckning som det står kunden fritt att välja företag.
Men du väljer bort småjobb för att de ger antingen förluster eller för låg förtjänst, inte för att du är fullt belagd med andra större och längre jobb?

Nu är jag personligen i den lyckliga omständigheten att jag fritt kan välja kunder och jobb, stora som små och om jag över huvud taget vill jobba nästa vecka.
Men tidigare i "karriären" har jag alltid ansett att det var bättre att "sitta på lådan" och inte få in några pengar än att jobba och göra en förlust för så kul är det inte att jobba.
Och skulle jag göra "jobb" hos en jobbig" kund så tar jag naturligtvis ordentligt betalt, för ska det bråkas om pengar mm. ( vilket kan hända) är det lite lättare att bråka om mycket pengar än om småpengar. För dom "jobbiga" bråkar oavsett hur billigt dom har fått jobbet utfört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.