Extra låda har även vi som kom till då man grävde ner all el i området. Ute i gatan står ett skåp med 30A säkringar (om jag minns rätt tittade på sist det va strul) och de i första lådan sitter sedan 25A som jag även har precis vid mätaren. Lite rörigt första gången en säkring gick då vi inte visste om denna låda.
Så de 30A som sitter i gatan säkrar bara upp markkabeln in till huset sedan ansvara jag gissar jag även om det är omätt ström.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Extra låda har även vi som kom till då man grävde ner all el i området. Ute i gatan står ett skåp med 30A säkringar (om jag minns rätt tittade på sist det va strul) och de i första lådan sitter sedan 25A som jag även har precis vid mätaren. Lite rörigt första gången en säkring gick då vi inte visste om denna låda.
Så de 30A som sitter i gatan säkrar bara upp markkabeln in till huset sedan ansvara jag gissar jag även om det är omätt ström.
Det sitter högst troligt 35A ute vid gatan då det inte existerar 30A säkringar ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det sitter högst troligt 35A ute vid gatan då det inte existerar 30A säkringar ;)
Hehe kännde på mig att det va fel därav min lilla brasklapp om vad jag mindes.

En liten uppdatering:

Kontaktade min nätägare Ellevio och berättade om att det inte fanns några mätarsäkringar i huset. Dom var totalt ointresserade och sa att de inte brydde sig mer eller mindre.

Har även haft hit två elektriker vid installation av pool och spabad men de hittade heller inga mätarsäkringar.

Gått in till några fler grannar i området och tittat på deras elcentraler men de har inte heller några mätarsäkringar.

• Wow
udihow
  • Laddar…
Det låter bra. Då behöver du ju inte betala för mer än 16A oavsett hur mycket du behöver.

Kanse blir fart på dom om du installerar snabbladdate för elbil och krämar på allt vad säkringen i gatuskåpet tål :)

Herr hatt Herr hatt skrev:
Kanse blir fart på dom om du installerar snabbladdate för elbil och krämar på allt vad säkringen i gatuskåpet tål :)
Hmm kan de bli problem i framtiden att installera en laddbox till elbil standard modell, ingen värsting snabbladdare när jag verkar sakna mätarsäkringar? Kan de bli för mycket kräm att säkringen i gatuskåpet går? :surprised:

Nu är jag ingen expert på laddning till elbilar men vad jag vet så är laddaren ( eller bilen) utrustad med en effektvakt där man kan ange max effekt som kan tas ut just för att förhindra att propparna går.
så det bör inte bli några problem att skaffa och ladda elbil även om du saknar mätarsäkring

• Gilla
Ikaroess
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.