Byggahus.se

Hittar ingen isolering under betongplattan?

1. B
    Hobbysnickare · Värmland · 49 inlägg

Björkman

Hobbysnickare
    Grävde upp i ena hörnan av vårt hus för att anlägga en stenkista till stuprännan och dräneringen. Huset är suterräng och ligger i en slänt bestående av sprängsten så vattnet har alltid runnit undan bra men tänkte fixa till det rent estetiskt.

När jag kom under kanten på betongplattan så hittade jag då ingen isolering av cellplast. På den tekniska beskrivningen av huset står det att huset vilar på en kantförstyvad betongplatta under vilken 20 cm isolering i form av cellplast ligger och under detta ligger makadam. Ligger sannolikt isoleringen längre in under plattan eller finns det någon annan trolig anledning till att jag inte ser isoleringen?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20161127_123255600.jpg

2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 494 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Känner du in med handen under "plattan" hittar du frigoliten där. Hela grunden är skyddad av ca 8 mm fibercement annars hade möss och myror snabbt smugit iväg med frigoliten och lämnat huset med stora sättningar..

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 502 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vad är det för idéer, fibercement under betongplattan eller isoleringen?

Det har jag aldrig hört talas om som en normal grundläggning.

4. Ingenjören
    Medlem · 731 inlägg
    Antar att svaret hänvisar till att grunden troligen är gjuten med ett sockelelement av cellplast med en fiberarmerat betongskikt som ytskikt eftersom detta är det absolut vanligaste byggsättet. Fibercementskiktet går ju ner till underkant cellplast, därför måste man känna under en bit in för att nå själva cellpnasten….

5. K

Kallebo

Självbyggare
    På bilden ser det ut som ett normalt kantelement. Då är frigoliten skyddad på utsidan (inte i botten) av fibercement. Så ser det väl ut hos er med?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    L-element-860px.jpg

Om ts känner med handen in under kommer han antagligen hitta frigoliten.

Hur gick det?

Redigerat 30 nov 2016 08:24
    • Laddar…
  6. P
    Medlem · Stockholm · 175 inlägg

psau

Medlem
    Tja det gör han nog om det inte är ALBA balk eller btg balk som är använd, det kan ju tom vara en platsgjuten kantbalk.

Det finns fler sätt att göra en grund än friggo-lego...

/Peter

7. K

Kallebo

Självbyggare
    Eftersom det står att det är en kantförstyvad platta så förutsatte jag att det är en normalgrund.

Men det är klart kanten kan ju ha byggts upp på flera olika sätt.

Kanten på bilden är dessutom lite för perfekt för att vara putsad eller?

8. P
    Medlem · Stockholm · 175 inlägg

psau

Medlem
    Kantförstyvad brukar väl i allmänhet betyda att du har en kantbalk och inte friggo, men jag är ingen grundläggare...

Har du kantbalk får du nog räkna med 15-20cm minst innan du kan nå isoleringen.

/Peter

9. B
    Hobbysnickare · Värmland · 49 inlägg

Björkman

Hobbysnickare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.