Grävde upp i ena hörnan av vårt hus för att anlägga en stenkista till stuprännan och dräneringen. Huset är suterräng och ligger i en slänt bestående av sprängsten så vattnet har alltid runnit undan bra men tänkte fixa till det rent estetiskt.
När jag kom under kanten på betongplattan så hittade jag då ingen isolering av cellplast. På den tekniska beskrivningen av huset står det att huset vilar på en kantförstyvad betongplatta under vilken 20 cm isolering i form av cellplast ligger och under detta ligger makadam. Ligger sannolikt isoleringen längre in under plattan eller finns det någon annan trolig anledning till att jag inte ser isoleringen?
När jag kom under kanten på betongplattan så hittade jag då ingen isolering av cellplast. På den tekniska beskrivningen av huset står det att huset vilar på en kantförstyvad betongplatta under vilken 20 cm isolering i form av cellplast ligger och under detta ligger makadam. Ligger sannolikt isoleringen längre in under plattan eller finns det någon annan trolig anledning till att jag inte ser isoleringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Känner du in med handen under "plattan" hittar du frigoliten där. Hela grunden är skyddad av ca 8 mm fibercement annars hade möss och myror snabbt smugit iväg med frigoliten och lämnat huset med stora sättningar..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för idéer, fibercement under betongplattan eller isoleringen?Kallebo skrev:
Det har jag aldrig hört talas om som en normal grundläggning.
Antar att svaret hänvisar till att grunden troligen är gjuten med ett sockelelement av cellplast med en fiberarmerat betongskikt som ytskikt eftersom detta är det absolut vanligaste byggsättet. Fibercementskiktet går ju ner till underkant cellplast, därför måste man känna under en bit in för att nå själva cellpnasten .KnockOnWood skrev:
På bilden ser det ut som ett normalt kantelement. Då är frigoliten skyddad på utsidan (inte i botten) av fibercement. Så ser det väl ut hos er med?KnockOnWood skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ts känner med handen in under kommer han antagligen hitta frigoliten.
Hur gick det?
Redigerat:
Eftersom det står att det är en kantförstyvad platta så förutsatte jag att det är en normalgrund.
Men det är klart kanten kan ju ha byggts upp på flera olika sätt.
Kanten på bilden är dessutom lite för perfekt för att vara putsad eller?
Men det är klart kanten kan ju ha byggts upp på flera olika sätt.
Kanten på bilden är dessutom lite för perfekt för att vara putsad eller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

