C
useless useless skrev:
Precis. Billig, tyst och underhållsfri elvärme var framtiden.
Och ändå behövde man inte dammsuga på natten för att förhindra att elnätet kollapsade.
Just sayin'... 😆

• Haha
Discoman och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
I mitt 20-talshus hade förre ägaren avlutat husets vackra original-spegeldörrar enligt -70talets modefluga. Små hål fanns kvar efter att speglarna täckts med masonit på den tid det var modernt.

Jag drömde om att återskapa dörrarna till sitt ursprung men det skulle bli alltför jobbigt eftersom avlutningen skett alldeles för hårt och grovt.
Borde gå att få till med lite tålamod. Grunda med förtunnad linoljefärg. När den har härdat ordentlig slipar man av ytan så det blir slätt och färdigmålar ett par gånger. Eventuellt får man slipa en gång till mellan målningarna om fibrerna reser sig igen.

useless useless skrev:
Precis. Billig, tyst och underhållsfri elvärme var framtiden.
Precis. Billig, tyst och underhållsfri elvärme är framtiden.

O O skrev:
Precis. Billig, tyst och underhållsfri elvärme är framtiden.
Tyst och underhållsfri möjligen...

A AndersS skrev:
Ännu mera vanligt var att man klädde spegeldörrar med masonit.😉
Vi har spikad masonit i vårt hus på dörrarna in till köket. Jag trodde det var för ljudisolering eller något? Inte speciellt snyggt måste jag säga, men skönt att dom inte hade kastat ut dom tunga orginaldörrarna.

På en del dörrar hos oss har de huggit ner de utstickande delarna på speglarna (inklusive en del omgivande trä) med yxa innan masoniten spikades upp.

• Ledsen
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
På en del dörrar hos oss har de huggit ner de utstickande delarna på speglarna
Likadant här också - helfranska dörrar. Lite tröttsamt...

Ossian K Olsson
Skärkarl Skärkarl skrev:
Det stora skillnaden på då och nu är att nu har vi köksfläktar. Förr fastnade stekoset på väggarna och band damm, resultatet blev en smet som var jobbig att torka bort eftersom den fastnade i skarvar och frästa profiler.
Träpanelvägg, två svartvita tavlor, brun dörr till vänster, fönster till höger med utsikt mot grönska, beige kakelgolv, vit golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåväl! När jag rev pärlsponten i vårt gamla kök i somras så kunde jag allt fästa saker i det ingrodda fettet även på dessa.. Jag tror inte de var mer än 25 år gamla och har haft fungerande fläkt hela tiden.

Annan praktikalitet folk gjorde förr var att lägga täta golv över träbjälklagens översta planskickt. Idag river man bort de täta golven i var och varannat Husdrömmarprogram och slipar ”det fina trägolvet” för man har glömt bort det opraktiska med kalla dragiga golv i det rätt mjuka materialet furu.

C cpalm skrev:
Likadant här också - helfranska dörrar. Lite tröttsamt...
Jag har satt nya lister. Med lite spackel och målarfärg blir det nog ganska bra någon gång i framtiden.

Nya trälister på en vägg med skrapad färg, redo för målning och förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag har satt nya lister. Med lite målarfärg blir det nog ganska bra någon gång i framtiden.
Snyggt. Det projektet ligger i min pipeline. Har som tur är ett lokalt listhyvleri i närheten. 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.