9 689 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Hitta slutet på nedgrävd kabel
Telefon jack kopplas på "plint" för in och sedan på "plint" för ut. När man sätter i en telefon ska pluggeb "koppla om" i jacket så att signalen måste gå genom telefonen och sedan ut till nästa telefon. Det upprepas i alla jack och telefoner. Är inte det i serie vet jag inte. När man svarar i en telefon tidigt i kedjan bryts förbindelsen till dom efterföljande telefonerna. Vissa telefoner är inte kopplade internt för att fungera så men det är en annan femma. Så jag säger än en gång att telefonjack SKA kopplas i serie för att få den funktion som gör att man inte kan tjyvlyssna på pågående samtal
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Precis. Och det kallas rätteligen kaskadkoppling. Elektriskt så är telefonerna parallellkopplade (dvs systemet är byggt för det. Alla ringklockor i telefonerna ringer samtidigt och ser samma spänning.). Eftersom det är el vi pratar om och "seriekoppling" redan är upptagen och betyder något annat så är det ett olyckligt ordval för att beskriva det du beskriver.
Om du skall framhärda så får du väl säga något i stil med att det skall parallellkopplas i serie. (Fast även här är parallellkopplas i kaskad bättre.)
Så vi menar samma sak, men jag har som sagt varit med om ett äkta seriekopplingsförsök. Det fungerade inte... (Vederbörande hade hört att telefoner kopplar man ju i serie...) Det bästa sättet är som sagt att fysiskt koppla ett stjärnnät, dvs dra fyrledare ut till varje jack från en central punkt, och i den centrala punkten kaskadkoppla paren s.a. rätt funktion och ordning på de kopplade jacken erhålls.
OK?
Om du skall framhärda så får du väl säga något i stil med att det skall parallellkopplas i serie. (Fast även här är parallellkopplas i kaskad bättre.)
Så vi menar samma sak, men jag har som sagt varit med om ett äkta seriekopplingsförsök. Det fungerade inte... (Vederbörande hade hört att telefoner kopplar man ju i serie...) Det bästa sättet är som sagt att fysiskt koppla ett stjärnnät, dvs dra fyrledare ut till varje jack från en central punkt, och i den centrala punkten kaskadkoppla paren s.a. rätt funktion och ordning på de kopplade jacken erhålls.
OK?
Om man säger så här så är alla ense http://www.savman.se/Portals/0/Pdfdokument/Hur telejack kan kopplas.pdf och jag fortsätter med att seriekoppla 
PS
tidigare drog man alltid telefon i en slinga från uttag till uttag, i dag är det lite blandat, men med fyrledare så fungerar det rätt bra att dra från uttag till uttag oavsett vart man vill ha "första utag"
PS
tidigare drog man alltid telefon i en slinga från uttag till uttag, i dag är det lite blandat, men med fyrledare så fungerar det rätt bra att dra från uttag till uttag oavsett vart man vill ha "första utag"
Redigerat:
Min far har också telefonuttaget ovanför diskbänken, det enda uttaget i lägenheten, otroligt korkad plasering, framför det står diskstället.
Varför där när man kunde sätta det vid golvsockeln.
Och då är det ändå byggt 92.
När de drog in bredband så var det tydligen fram dit de skulle dra från trapphuset och via hallen fram till köket, det sitter nån lucka i väggen bredvid.
I 2 dagar slet dom med dragfjädern som inte vill gå igenom innan han ringde mig.
Och jag frågade varför borrar de inte ett hål rakt igenom väggen bredvid dörren eftersom luckan för telefon sitter där.
Vips så satt det ett nätverksuttag på väggen i förrådet bredvid gruppcentralen.
Varför där när man kunde sätta det vid golvsockeln.
Och då är det ändå byggt 92.
När de drog in bredband så var det tydligen fram dit de skulle dra från trapphuset och via hallen fram till köket, det sitter nån lucka i väggen bredvid.
I 2 dagar slet dom med dragfjädern som inte vill gå igenom innan han ringde mig.
Och jag frågade varför borrar de inte ett hål rakt igenom väggen bredvid dörren eftersom luckan för telefon sitter där.
Vips så satt det ett nätverksuttag på väggen i förrådet bredvid gruppcentralen.
Redigerat:
Klicka här för att svara