Har efterhand försökt lära mig hur allt är kopplat i kåken. Dock är det en kabel jag gått bet på.
Jag har än så länge varken hittat var den är inkopplad eller var den slutar vilket jag inte gillar.

Anledningen till att jag hittade den är att den kommer genom golvbjälklaget (i VP-rör) ned i krypgrunden.
Har försökt räkna ut var den kan vara inkopplad i kåken men får det till att den bör komma upp mitt under tvättmaskinen. Där finns varken VP-rör eller kabel så den är antagligen dragen i bjälklagsisoleringen upp någonstans som man inte vet.
Kåken är ett Eksjöhus från -89 så bjälklaget är golvspån, isolering och sen asfaboard i krypgrunden.

Jag har dock lyckats följa den på andra hållet och den kommer upp i garaget.
Dock gör den enbart en snabb sväng här för att sedan gå ner i ett nytt rör.

Kan man på något sätt följa detta rör utan att behöva gräva upp hela trädgården?

Bifogar det som bör vara elschemat över vår kåk om det kanske kan hjälpa till. 20130222_182239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska kanske tillägga att den inte matar garaget.
Garaget har en egen matning och propp som sitter i huvudskåpet tillsammans med den där mätaren som alltid snurrar för fort.

Det finns utrustning för att söka efter nedgrävda kablar. Man hänger på en sändare på kabeln och sedan kan man följa den med en slags mottagare. Tror dock inte det är så vanligt att någon har en hemma utan det är mest kraftbolag som har sådana. Kanske en elektriker har?

Har du kunnat konstatera om den är spänningssatt? Vad är det för kebeltyp, om den nu går under mark.

Om den är spänningssat så borde ju en ledtråd kunna vara om du stänger av säkringar till den blir spänningslös, det begränsar ju de möjliga inkopplingsställena.

Har inte kommit på något sätt att kontrollera om det är spänning i den.
Vill inte gärna klippa den heller för min förhoppning är att den är framdragen för belysning på uppfarten.
Kan man på något sätt kontrollera om det är spänning i den utan åverkan på kabeln?
Ingen aning vad det är för typ men relativt lätt att bocka men plasthölje.

Om man ska hänga på sändare måste man väl ha en ende på kabeln eller?

fas1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dede77 skrev:
Har inte kommit på något sätt att kontrollera om det är spänning i den.
Vill inte gärna klippa den heller för min förhoppning är att den är framdragen för belysning på uppfarten.
Kan man på något sätt kontrollera om det är spänning i den utan åverkan på kabeln?
Ingen aning vad det är för typ men relativt lätt att bocka men plasthölje.

Om man ska hänga på sändare måste man väl ha en ende på kabeln eller?
Det finns rätt billiga "summer" sökare också. Brukar finnas på byggvaruhusen t.o.m.

Kolla på en kabel du känner, de har lite olika ljud beroende på spänning. Min piper bara till en gång om det är helt spänningslöst, tjuter svagt vid t.ex. brytfas (= en lampa som inte är på) och tjuter rejält om det är spänning på.

Inkommande telefon skulle jag gissa på.

Hmmm. Inkommande telefon har jag inte ens tänkt på.
Har inte hittat några ritningar över detta men det är kanske inget man brukar rita ut?
Kan man höra med Telia (eller något annat företag) var ledningen går?
Eller man kan på något sätt ta reda på om det är telefon utan att kapa den och se om internet lägger av

Smålänningen skrev:
Inkommande telefon skulle jag gissa på.
Den brukar vara max lillfingertjocklek, om ens det. Ytterhölje = svart, inre ytterhölje = grå.

Hmm. Får öppna upp telefonjacken och se om man kan se hur den kabeln ser ut.
Inte helt hundra på vilket som är förstajack men tror det kan vara det i köket = ganska nära där kabeln bör komma upp.

Dede77 skrev:
Hmmm. Inkommande telefon har jag inte ens tänkt på.
Har inte hittat några ritningar över detta men det är kanske inget man brukar rita ut?
Kan man höra med Telia (eller något annat företag) var ledningen går?
Eller man kan på något sätt ta reda på om det är telefon utan att kapa den och se om internet lägger av
Du kan registrera dig på www.ledningskollen.se för att sedan markera ut din tomt på kartan i deras frågeformulär.
Inom 10 dagar får du svar från samtliga ledningsägare som har ledningar till ditt hus.

Jag får tacka Smålänningen för tipset om inkommande telefon och er andra för hur den brukar se ut.
Hade glömt att det satt ett jack till under ett täcklock i köket.
Där hittade man exakt samma kabel som kom ner i grunden.

Hur man sen kan planera så huvudjacket sitter precis vid diskbänken är ju en annan femma :S

Inkommande kabel är den kabel som har nr 31 mellan garage och bostadshuset, men det är inte alls säkert att det är utfört så i verkligheten. Det som är ritat på elritningar är inte bara ett "ungefär" och placeringar och dragningar styrs av helt andra saker än elrintingen som mer kan ses som en funktions ritning. Men kolla först i dosan i köket.

Huvudjack? genom att dra fyrledare kan du ha första jack vart du vill i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.